معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: نسبت دادن آمار ۲۰ درصد افراد کرونایی بستری در بیمارستان های مشهد به زائران صحیح نمی باشد.

کاهش حضور ۴۱درصدی زائران در خراسان رضوی /برگزاری جلسه کارگروه ملی زیارت به صورت ویدئو کنفرانسی

محمد صادق براتی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: نسبت دادن آمار ۲۰ درصد افراد کرونایی بستری در بیمارستان های مشهد به زائران صحیح نمی باشد.

وی تصریح کرد: این آمار که از طریق بررسی کدملی های افراد بدست آمده است  مربوط به افراد غیر بومی مشهد می باشد، از این رو ممکن است در این بین کدملی فردی مربوط به یکی از شهرهای خراسان رضوی و یا حتی خارج از استان باشد که در مشهد سکونت دارد و زندگی می کند.

معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی با تقدیر از اقدامات آستان قدس رضوی در رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی در حرم مطهر رضوی،   افزود: از ۲۵اسفند سال ۹۸تا پایان خرداد ماه سال جاری حضور زائران در خراسان رضوی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۱درصد کاهش داشته است به طوری که در این مدت حضور زائران از طریق وسایل حمل و نقل عمومی ۸۷درصد، ریلی ۹۰درصد، هوایی ۷۰درصد و  وسایل شخصی ۱۷درصد  نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: در سه ماهه ابتدایی سال جاری ۵میلیون و ۱۶۵هزار و ۸۷۵زائر  به خراسان رضوی سفر کردند که این آمار در مدت مشابه سال قبل  حدود ۹میلیون و ۹۳هزار و ۱۴۸نفر   بوده است.

براتی  ادامه داد:  با توجه به شرایط قرمز مشهد،  علاوه بر تیم های بازرسی و نظارت از مراکز اقامتی که دستگاه های متولی نظیر میراث فرهنگی و گردشگری و انجمن هتلداران و هتل آپارتمان ها انجام می دهند  بر اساس مصوبه ستادکرونای  استان ، از دو هفته قبل کمیته نظارت که مستقل از دستگاه های اجرایی است نیز تشکیل شد و بر اماکن مختلف استان نظیر هتل ها و مراکز اقامتی نظارت و بازرسی دارند.

وی اظهار کرد: از طرفی در حوزه نظارت های تخصصی که از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان انجام می شود نظارت ها را پررنگتر کرده و برخوردهای جدی با مجموعه هایی که دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نکرده بودند صورت گرفت به طوری   که در این رابطه در ۴ماهه ابتدایی سال جاری ۸۸خانه مسافر  و تعدادی از دفاتر مسافرتی پلمپ شدند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا عزم جدی برای برخورد با خانه مسافرهای غیرمجاز در مشهد وجود ندارد، تصریح کرد: از سال قبل در این زمینه یک اراده واقعی صورت گرفته است به طوری که۶۸۰خانه مسافردر استان   شناسنامه دار شده و مجوز رسمی دریافت کرده اند که این موضوع باعث شد بیشترین مراکز اقامتی  استان را به خود اختصاص دهند زیرا در حال حاضر ۲۴۱هتل، ۳۰۸هتل آپارتمان، ۳۸۰مهمان  پذیر و ۱۰۰واحد بومگردی در  خراسان رضوی مشغول فعالیت هستند.

براتی افزود: در حال حاضر زائرسراها و مهمان سراهای دولتی  در مشهد و سطح استان مجاز به پذیرش زائران و مسافران نیستند ولی زائرسراهای رسمی که تعداد آنها کم است  بارعایت دستورالعمل های بهداشتی در حال فعالیت می باشند.

وی در مورد برگزاری جلسه کارگروه ملی زیارت نیز اظهار کرد :بعد از دوسال و نیم وقفه به دلیل تغییر در ساختار سازمانی نهاد رئیس جمهوری و حذف معاونت اجرایی ، با پیگیری های جدی که صورت گرفت  با فعال شدن  کارگروه ملی زیارت  موافقت شد و اولین جلسه بعد از این وقفه،  آذرماه در مشهد با حضور تمام اعضا برگزار  و بناشد جلسات این کارگروه به صورت فصلی انجام شود به طوری که جلسه فصل زمستان ۹۸در قم و بهار ۹۹نیز در شیراز برگزار شود که به دلیل شیوع ویروس کرونا این دو جلسه برگزار نشد .

براتی ادامه داد: با پیگیری هایی که از طریق دفتر رئیس جمهوری داشتیم موافقت شد که جلسه این کارگروه به صورت ویدئو کنفرانسی با حضور همه اعضا در اواخر مردادماه یا اوایل شهریور ماه برگزار شود تا ضمن پیگیری مصوبات قبلی و ارائه گزارش هایی در این زمینه، مصوبات جدید نیز مطرح شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.