۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 714516

 با وجود گذشت ۶ ماه از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا و ارائه آموزش‌های فراوان از سوی مسئولان بهداشتی، پزشکان و کادر درمانی در خصوص چگونگی رعایت نکات بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری و نیز قطع زنجیره انتقال ویروس کووید ۱۹ که در رسانه ملی، نشریات و دیگر رسانه‌ها انجام‌ شده، به نظر می‌رسد هنوز بسیاری از مردم در رعایت صحیح نکات بهداشتی و اقدام‌های پیشگیرانه دچار مشکل هستند.

قدس آنلاین: این روزها به ‌ظاهر درصد قابل‌ توجهی از مردم از ماسک استفاده می‌کنند اما به‌ طور قطع خیلی از آن‌ها استانداردهای استفاده از ماسک را رعایت نمی‌کنند؛ بسیاری از مردم و به ‌ویژه متصدیان نانوایی، کارکنان مراکز فروشگاهی، خدماتی و سایر صنوف، دستکش به دست می‌کنند اما به جرئت می‌توان گفت در بیشتر موارد زمینه‌ساز شیوع و انتقال ویروس کرونا هستند؛ علاوه بر این هنوز خیلی از ما گویی حتی در مورد چگونگی روابط و تعاملات اجتماعی خودمان هم توجیه نشده‌ایم.

به همین خاطر لازم دانستیم با توجه به آخرین یافته‌های پژوهشگران داخلی و خارجی و دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت، برخی نکات مهم و حیاتی در این زمینه را یادآوری کنیم؛ با امید به اینکه توجه دقیق مخاطبان به این نکات، مانع ابتلای تعداد بیشتری از هموطنانمان به بیماری کرونا شده و هر چه زودتر شاهد رفع این بلا و به روال عادی برگشتن زندگی مردم عزیزمان باشیم.

* روش صحیح استفاده از ماسک

- ماسک را از مراکز معتبر مثل داروخانه‌ها تهیه و از خرید ماسک‌های بدون هویت خودداری کنید.

- پیش از استفاده و لمس کردن ماسک، دست‌های خود را با آب‌ و صابون به مدت ۲۰ ثانیه بشویید و یا با ضدعفونی‌کننده‌های پایه الکل تمیز کنید.

- باید از قرار گرفتن کامل ماسک روی دهان و بینی به‌ طوری‌ که هیچ نفوذی از اطراف نداشته باشد، مطمئن شوید.

- ماسک‌ها (کاغذی، معمولی و سه‌لایه) فقط یک ‌بار استفاده شوند. زمانی که ماسک کثیف یا خیس شده یا نفس کشیدن در آن سخت شود، نیاز به تعویض دارد. ماسک را به‌ هیچ‌ عنوان با الکل ضدعفونی نکنید.

- هنگام برداشتن ماسک از روی صورت، دست نباید با قسمت جلویی ماسک در تماس باشد و باید ماسک از بخش پشتی آن و بندها از روی صورت برداشته شود. پس از برداشتن ماسک از روی صورت فوراً ماسک را در یک سطل پسماند دربدار بیندازید و دست‌ها با مواد ضدعفونی ‌کننده با پایه الکلی مناسب و یا آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه شسته شود.

- ماسک‌ها تنها زمانی مؤثر هستند که استفاده از آن‌ها همراه با رعایت فاصله اجتماعی و شست‌وشوی مکرر دست با ضدعفونی ‌کننده‌های پایه الکل یا آب‌ و صابون باشد.

- افراد در محیط‌های امن و خلوت مانند خانه، فضای داخل خودرو شخصی، اتاق کار و فضای آزاد و طبیعت، در صورتی ‌که تماس با دیگران نداشته باشند، نیازی به استفاده از ماسک ندارند؛ چه اینکه استفاده طولانی‌مدت از ماسک نیز به دلیل مخاطراتی که برای سلامت افراد دارد، توصیه نمی‌شود.

* دستکش، امنیت کاذب ایجاد می‌کند!

با وجودی که تأکید شده تمیز کردن مکرر دست‌ها با آب و صابون یا ضدعفونی‌ کننده‌های پایه الکلی، برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کاملاً ضروری است؛ اما برخی افراد پوشیدن دستکش یکبار مصرف را به‌ عنوان راه ‌حلی ساده‌تر برای این منظور انتخاب کرده‌اند و عموماً به دلیل بی‌توجهی به الزام‌های آن، ضمن قرار گرفتن خودشان در معرض خطر ابتلا به کرونا، برای دیگران نیز خطرآفرین می‌شوند؛ در حالی‌ که باید در خصوص استفاده از دستکش حتماً به موارد زیر دقت کرد:

- پوشیدن دستکش عموماً احساس امنیت کاذب به افراد می‌دهد و موجب می‌شود مردم نسبت به سایر موارد بهداشتی مانند شستن دست‌ها یا جلوگیری از لمس صورت خود، کمتر توجه کنند.

- افرادی که در محیط‌های بیرون مانند نانوایی، اغذیه‌فروشی و یا فروشگاه‌ها شاغل هستند، ممکن است ساعت‌ها در طول روز از یک دستکش استفاده کنند؛ در حالی‌ که تعویض نکردن به ‌موقع دستکش، هیچ تفاوتی با نشستن دست‌ها ندارد. گاه این افراد به ‌اشتباه تصور می‌کنند که در زمان استفاده از دستکش می‌توانند همه ‌چیز را لمس کرده و با همان دستکش به فعالیت خود ادامه ‌دهند؛ در صورتی ‌که برای جلوگیری از ابتلا به بیماری باید پس از لمس هر سطح و موادی، دستکش‌ها را تعویض کرده و از برخورد دستکش با صورت جلوگیری کنیم.

- نکته مهم اینکه، پوشیدن دستکش به‌ غیر از هنگام تمیز کردن سطوح و مراقبت از بیماران، لزوماً شما را از ابتلا به کووید۱۹ محافظت نمی‌کند و حتی ممکن است منجر به انتشار ویروس شود؛ به خصوص استفاده از دستکش‌های پارچه‌ای و نخی که در مقابله با بیماری کرونا نتیجه عکس دارد. بهترین راه برای محافظت از خود در برابر ویروس هنگام کارهای روزمره این است که به‌ طور مرتب دستان خود را با آب و صابون بشویید یا از ضدعفونی‌کننده مناسب استفاده کنید.

* چند تذکر مهم

- رعایت فاصله فیزیکی و اجتماعی، پرهیز از سفر و ترددهای غیرضروری، شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون و یا مواد ضدعفونی‌کننده پایه الکل، همچنان از اصلی‌ترین راه‌های قطع زنجیره انتقال ویروس کروناست.

- کرونا بیماری ناشی از قطره‌های عفونی است. این ویروس از طریق ارتباط مستقیم به ‌مانند قطرات تنفسی فرد مبتلا (ناشی از سرفه یا عطسه) و نیز لمس سطوحی که با ویروس آلوده ‌شده‌اند، منتقل می‌شود.

- به ‌طور قطع غذا، میوه و مایحتاج عمومی و بسته‌بندی خریدهای سوپری منبعی برای آلوده شدن فرد به ویروس کرونا و عفونت محسوب نمی‌شوند. هنگامی‌ که از مغازه یا تره‌بار خرید می‌کنید، فقط پلاستیک میوه یا مواد غذایی را دور بیندازید و میوه را پس از شست‌وشو مصرف کنید.

- ترکیب کردن ضدعفونی ‌کننده‌های مختلف با یکدیگر کار بسیار خطرناکی است؛ این کار سبب هم‌افزایی و افزایش ورود ذرات سمی و در نهایت آسیب‌های جدی و ماندگار در ریه می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.