از ۱۵ تیر که بحث استفاده از ماسک در اماکن شلوغ و اداره‌ها از سوی دولت اجبار شد و همچنین با بالا گرفتن شیوع کرونا در کشور و استان، خیلی از مردم به زدن ماسک روی آوردند. در حال حاضر جمعیت قابل توجهی از مردم نسبت به گذشته ماسک می‌زنند و همراهی خوبی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارند.

من ماسک میزنم، تو نظارت می کنی!؟

قدس آنلاین:  از ۱۵ تیر که بحث استفاده از ماسک در اماکن شلوغ و اداره‌ها از سوی دولت اجبار شد و همچنین با بالا گرفتن شیوع کرونا در کشور و استان، خیلی از مردم به زدن ماسک روی آوردند. در حال حاضر جمعیت قابل توجهی از مردم نسبت به گذشته ماسک می‌زنند و همراهی خوبی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارند. در چنین شرایطی خواه ناخواه میزان استفاده از ماسک افزایش یافته و برآورده کردن نیاز مردم و در دسترس قرار داشتن ماسک از اصول مهم در پیشگیری از شیوع کرونا به شمار می‌رود. قیمت و نحوه عرضه ماسک نیز اصلی مهم در این چرخه به شمار می‌رود که می‌تواند در دسترس بودن ماسک برای مردم را تسهیل یا با مشکل مواجه کند.

روزنامه قدس نیز طی گزارش‌هایی از ابتدای شیوع کرونا به مقوله تهیه، توزیع و قیمت‌گذاری ماسک پرداخته اما شرایط به خصوص در حوزه قیمت ماسک به نحوی است که با وجود اعلام قیمت‌های مصوب، کمتر جایی را می‌توان یافت تا ماسک‌های سه لایه‌ای که قیمت مصوب آن هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شده را با این قیمت تهیه کرد. قیمت ماسک در داروخانه کمتر از ۲هزار تومان نیست و خیلی از مردم از این بابت گلایه‌مند هستند.

•       نرخ‌های مصوب خیالی

علیرضا احمدی یکی از شهروندان مشهدی با اشاره به اعلام نرخ مصوب از سوی دولت برای هر ماسک هزار و ۳۰۰ تومان می‌گوید: من برای تهیه ماسک به چندین داروخانه مراجعه کردم اما هیچ کدام از آن‌ها ماسک با قیمت مصوب نداشتند و اغلب قیمت ماسک‌ها بالای ۲هزار تومان بود.

وی اظهار کرد: وقتی دلیل بالا بودن قیمت ماسک‌ها بیش از نرخ مصوب را از داروخانه‌دار پرسیدم پاسخ آن‌ها خیلی جالب بود، می‌گفتند ما ماسک به این قیمت نداریم می‌توانی بروی از جایی که با قیمت مصوب ماسک به فروش می‌رسانند بخری. حرف من این است که اگر دولت برای ماسک قیمت مصوب تعیین می‌کند حداقل در بحث فروش آن هم نظارت بیشتری داشته باشد تا مردم مجبور نباشند با قیمت‌های بالاتری ماسک تهیه کنند.

شهروند دیگری نیز اظهار کرد: هفته گذشته در اخبار رسانه‌ها به نقل از سازمان صمت خراسان رضوی اعلام شد فروش ماسک با قیمت بیش از هزار و ۳۰۰ تومان تخلف محسوب می‌شود و با متخلفان برخورد خواهد شد اما طی چند روز گذشته به هر داروخانه و یا فروشگاه‌های عرضه مواد بهداشتی که مراجعه کردم قیمت ماسک سه‌لایه بین ۲ هزار تا ۳ هزار تومان متغیر بود.

کریمی افزود: اگر قرار است اخباری از این دست اعلام شود توقع مردم نیز این است که علاوه بر توزیع ماسک به مقدار لازم در داروخانه‌ها، بر قیمت‌ها نیز نظارت شود به نظر من اما این اخبار به قصد فریب مردم است و وعده‌ای پوچ بیش نیست.

•       تحویل ماسک فقط به دانشگاه‌های علوم پزشکی

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت در خصوص تولید و قیمت ماسک‌های سه‌لایه به قدس گفت: قیمت ماسک سه‌لایه در واحدهای تولیدی صنعتی هزار و ۵۰ تومان است که برای مصرف‌کننده قیمت هزار و ۳۰۰ تومان در نظر گرفته شده است اما به علت اینکه تولید ماسک کم است تقریباً تمام تولید تحویل دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌شود که این نیز دلیل دارد.

علی غفوری مقدم در ادامه افزود: دلیلش این است که در حوزه تولید ماسک ظرفیت اسمی ما خیلی بیشتر از تولید فعلی است اما واحدهای تولید دچار کمبود مواد اولیه هستند که برای حل این مشکل نیز تمام ظرفیت استان تلاش می‌کنند که این مشکل مرتفع شود.

•       داروخانه‌ها مقصر نیستند

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی نیز در واکنش به فروش ماسک در داروخانه‌ها با قیمت بیشتر از قیمت مصوب گفت: اگر امروز قیمت ماسک در داروخانه‌ها بیشتر از نرخ مصوب است نتیجه این است که سازمان صمت با قیمت‌هایی که گفته می‌شود ماسک تحویل داروخانه‌ها نداده که انتظار داشته باشیم داروخانه‌ها ماسک را با قیمت هزار و ۳۰۰ تومان بفروشند حتی ما در این خصوص نامه‌ای به معاون وزیر صمت زده‌ایم و گفته‌ایم ماسک با قیمت مصوب به داروخانه‌ها تحویل داده شود اما هیچ اقدامی در این خصوص نشده است.

دکتر علیرضا شهریاری ادامه داد: با شعار که نمی‌شود کار کرد وقتی داروخانه‌دار ماسک را هزار و ۸۰۰ تا ۲هزار تومان می‌خرد و سازمان صمت ماسک در اختیار آن‌ها نمی‌گذارد چطور می‌توان انتظار داشت که با نرخ مصوب هزار و ۳۰۰ تومان ماسک در اختیار مردم قرار گیرد. داروخانه‌دار برای اینکه بتواند جواب مشتری‌هایش را بدهد مجبور است ماسک را با هر قیمتی که می‌تواند خرید کند و نیاز مشتریانش را برآورده سازد. اگر داستان ماسک مثل پخش دارو باشد و ماسک توسط شرکت‌ها با قیمت‌های مشخص در اختیار آن‌ها قرار داده شود بدون تردید داروخانه‌دار همان قیمت مصوب را از مردم خواهد گرفت نه بیشتر، اما وقتی سیستم توزیعی وجود ندارد و ظرفیت کل تولید کل کشور در حوزه ماسک تنها ۱۱ میلیون است برای ۸۰ میلیون نفر داستان همین می‌شود که در حال حاضر می‌بینید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.