کارشناس امور دینی گفت: براساس آیه شریفه ۳ سوره مائده با وجود ولایت، دین اسلام از دشمنان حفظ شده و کمال یافته و تمامی نعمت ها برای ما فراهم خواهد بود.

مهمترین فلسفه ولایت، حفظ دین، اکمال دین و اتمام نعمت است/ امام رضا(ع) فرموده است هرکه ولایت نداشته باشد داخل در توحید نیست

حجت الاسلام محمد علی فیض آبادی دین پژوه و مفسر قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به دهه ولایت که این روزها در آن قرار داریم به تبیین موضوع ولایت و لزوم ولایتمداری پرداخت و گفت: خداوند در آیه ۳ سوره مائده که کلیدی ترین آیه در بحث ولایت به شمار می‌رود، به چهار عنصر بسیار مهم در این باب اشاره می‌کند و می‌فرماید: «الیوم یئس الذین کفروا من دینکم» می‌فرماید امروز کفار از دین شما ناامید شدند. از زمانی که دین مبین اسلام متولد شد دشمن به دنبال نابودی اسلام بوده و همواره از ابزار و فرصت های گوناگون برای تحقق این هدف استفاده کرده است اما آخرین امیدی که داشتند این بود که می گفتند اگر پیامبر اکرم(ص) رحلت کند اسلام از بین خواهد رفت.

حجت الاسلام فیض آبادی افزود: زمانی که خداوند حضرت(ع) را به عنوان امام منصوب کرد، فرمود که امروز دشمن از دین شما ناامید شد. یعنی با وجود ولایت دشمن دیگر نمی‌تواند به دین اسلام ضربه وارد کند. در ادامه می فرماید: «فلا تخشون» پس شما از دشمن نترسید بلکه از من بترسید و کاری نکنید که من دینم را از شما بازپس گیرم لذا امروزه یکی از ابزارهایی که می‌تواند تهدید باشد برای دین همین درگیری‌ها و گروه‌هایی مثل داعش و طالبان و النصره و... هستند، یعنی کسانی که از درون اسلام دارند با اسلام مبارزه می‌کنند. پس اولین فلسفه ولایت، عدم نفوذ دشمن در مبانی دین است.

کارشناس امور دینی ادامه داد: دومین موضوع، بحث اکمال دین است؛ خداوند می‌فرماید: «الیوم اکملت لکم دینکم». دین اسلام زکات، خمس، روزه، حج، امر به معروف و نهی از منکر و.... را داشت اما آجر آخر آن ولایت بود که در روز غدیر آمد و دین دیگر کامل شد. بند سوم فلسفه ولایت اتمام نعمت است؛ باید به این موضوع خیلی توجه شود، اگر انسان ولایت را قبول داشته باشد از تمام نعمت‌ها می‌تواند استفاده کند، اگرنه هیچ نعمتی نخواهد بود. یعنی کسی که ولایت ندارد مانند کسی است که تا غروب روزه گرفته اما یک دقیقه مانده به اذان روزه خود را باز کند که کل روزه او باطل خواهد شد. داشته‌های ما اگر در راه سعادت دنیوی و اخروی استفاده شود، این نعمت است ولی اگر به زیان سعادت دنیوی و اخروی ما باشد، می‌شود نقمت. قرآن کریم می‌فرماید اگر می‌خواهید که داشته‌هایتان اعم از پول، پست، شهرت و... به نفع سعادتمندی شما باشد باید به دامان اهل بیت بروید که بدون ولایت، تمام نعمت های شما نقمت خواهد بود.  بند چهارم فلسفه ولایت این است که می فرماید: «رضیت لکم الاسلام دینا» با ولایت است که خداوند راضی می‌شود تا اسلام به عنوان دینی برای ما باشد و دین واقعی دینی است که متکی بر ولایت باشد.

وی با اشاره به حدیث سلسلة الذهب که از امام رضا(ع) نقل شده و موضوع ولایت تأکید دارد، توضیح داد: در حدیث قدسی سلسلة الذهب می‌فرماید: "لااله الا الله حصنی" خداوند می‌فرماید حصن و حصار  من توحید است؛ توحید یعنی آنکه همه اعمال انسان برای رضای خداوند باشد و مشرک نباشد. در ادامه می‌فرماید: "فمن دخل حصنی امن من عذابی" هرکس وارد این حصن و حصار شود، از عذاب الهی چه در دنیا و چه در آخرت ایمن خواهد شد. امام رضا(ع) در ادامه این حدیث قدسی فرمودند: "بشروطها و انا من شروطها" این حصار توحید شروطی دارد و شرط آن پذیرش ولایت است یعنی اگر شما می‌خواهید وارد این حصار شوید، دروازه آن ولایت است، کسی که ولایت نداشته باشد داخل در توحید نیست، کارهای او الهی نخواهد بود و بعد گرفتار عذاب هم خواهد شد. داعش هم عذاب برای خودش بود هم برای جهان اسلام. در زندگی روزمره نیز اگر می‌بینیم که آمار طلاق بالاست و آمار ازدواج پایین، به خاطر آن است که ازدواج‌های ما خدایی نیست، اهل بیتی و حضرت زهرایی نیست که نتیجه می‌شود همین طلاق و بحران‌های مختلفی که شاهد آن هستیم.

حجت الاسلام فیض آبادی در پاسخ به این سوال که فرد ولایتمدار باید چه ویژگی هایی داشته باشد با نقل یک داستان تصریح کرد: در مورد حضرت ابراهیم(ع) میان یهودیان و مسیحیان اختلاف و دعوا بود، این آیه قرآن نازل شد: «إن اولی الناس بابراهیم للذین اتبعوه» نزدیکترین مردم به ابراهیم، کسانی هستند که از او پیروی کنند. پیروی کردن با فرمانبرداری تفاوت دارد، پیرو یعنی اینکه تمام زندگی‌شان کپی از زندگی حضرت ابراهیم(ع) باشد. بنابراین ولایتمداری یعنی آنکه زندگی ما در همه امور اعم از سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... مطابق با گفته های اهل بیت علیهم السلام و ولایت فقیه باشد. نمونه ساده اینکه ببینیم آیا اگر امام زمان در شرایط کنونی حاضر بودند اجاره خانه را سه برابر می‌کردند؟ قطعاً نه پس ما هم اگر ولایتمداریم باید اینکار را نکنیم. به همین سادگی می‌توانیم ولایتمدار باشیم.

کارشناس امور دینی در پایان به تببین رابطه ولایت اهل بیت(ع) و ولایت فقیه پرداخت و گفت:  خداوند در سوره مائده می‌فرماید: «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ» ولی امر شما اول خداست، بعد پیامبر و بعد امام(ع)، یعنی اینها در طول هم هستند. بنابراین الان امام زمان(ع) ولی ما هستند که خود ایشان فرمودند در زمان غیبت ما به سراغ راویان حدیث، علما و فقها بروید، پس علما و فقها بر ما ولایت دارند، اکنون همه علما و فقها در حکومت اسلامی می گویند که حاکم اسلامی باید ولی فقیه باشد. ولایت فقیه در زمان دیگر ائمه نیز وجود داشته است مثلاً امام حسن عسکری(ع) در بقیه شهرها نماینده داشتند. آنها ولی فقیه بودند .  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.