بر اساس گفته‌های منابعی در وزارت راه و شهرسازی تغییر رئیس سازمان هواپیمایی کشوری کلید خورده است و به احتمال زیاد تورج دهقانی زنگنه مدیرعامل فعلی هما جانشین عابدزاده در سازمان هواپیمایی کشوری خواهد شد.

 تغییر روسای سازمان هواپیمایی و هما کلید خورد

قدس آنلاین: یک منبع آگاه در گفت و گو با فارس اظهار داشت: برای تغییر رئیس سازمان هواپیمایی و مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، احکام برای ابلاغ توسط هیئت‌ وزیران،‌ ارسال شده ‌است.

وی بیان کرد: در این راستا به احتمال بسیار زیاد تورج دهقان زنگنه مدیرعامل فعلی ایرانایر به جای علی عابدزاده به ریاست سازمان هواپیمایی کشوری منصوب می شود.

وی افزود: از سوی دیگر علیرضا برخور، جانشین اسبق نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، که خلبانی زبردست است، سرپرست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

پس از وقع سانحه هواپیمای ATR مسیر تهران-یاسوج متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان در روز یک‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ ‌عوامل مختلف و متناقضی درباره علت وقوع این حادثه عنوان شد.
به گزارش فارس، پیش از این نیز به دنبال تشکیل دادگاه سانحه ATR یاسوج و قرار اتهام و کیفرخواست در شعبه ۱۳ دادسرای ویژه جرائم کارکنان دولت درباره این سانحه، یک مقام ارشد وزارت راه و شهرسازی به فارس گفته بود که در حال بررسی موضوع تغییر رئیس سازمان هواپیمایی هستیم.

پس از وقوع این حادثه گزارشی از سوی کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری درباره علت وقوع حادثه مطرح شد که شاکله آن را «خطای خلبان» تشکیل‌ داده بود در حالی که طبق گزارش کارشناسی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در وقوع این سانحه زنجیره‌ای از عوامل نظیر ضعف نظارت سازمان هواپیمایی کشوری، ضعف و نقص تجهیزات اداره هواشناسی و سامانه­‌های ناوبری فرودگاهی و عدم صدور گزارش‌های پیش­‌بینی هواشناسی در وقوع این سانحه ‌مؤثر بوده است‌.

طبق بخشی از گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس، گزارش‌های دفتر بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص سانحه یاسوج توسط اعضای گروه‌های یازده‌گانه تهیه نشده و مورد تأیید آنها نیست؛ با توجه به ضعف‌های هواپیمای ATR در مواجهه با با پدیده یخ‌زدگی و سوانح متعدد قبلی آن، هیئت بررسی فرانسوی تلاش کرده این ضعف آشکار هواپیما را پنهان کند و دفتر بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری نیز در این مسیر با هیئت فرانسوی همراهی کرده و لذا منافع ملی نادیده انگاشته شده ­است.

پس از آن قوه قضائیه با توجه به ابهاماتی که در پرونده این سانحه وجود داشت، برای اولین بار دادگاهی درباره سانحه هوایی تشکیل داد و متولیان امر در زمان وقوع این سانحه به عنوان متهم در دادگاه حاضر شدند؛ البته متهمان با قرار وثیقه آزاد هستند که یکی از آنها علی عابدزاده است که با قرار وثیقه آزاد است.

نکته قابل تأمل این است که علی عابدزاده به عنوان یکی از متهمان بروز این حادثه، در حالی با قرار وثیقه بابت اتهام نظارت حاکمیتی ضعیف متهم است که وی در این مدت بر صندلی ریاست سازمان هواپیمایی کشوری تکیه زده بود و در این سازمان استراتژیک و حساس، صدور مجوزها و نظارت‌های عالیه بر عهده وی بود.

پیش از این یکی از مقامات ارشد وزارت راه و شهرسازی در این‌باره به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفته بود: آقای عابدزاده که در حال حاضر خودش بابت سانحه یاسوج به دادگاه می‌رود و پاسخ می‌دهد.

وی تأکید کرد: در حال بررسی موضوع تغییر رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هستیم.

به گزارش فارس ‌در شعبهٔ ۱۳ دادسرای ویژهٔ جرائم کارکنان دولت نیز برای تعدادی از اشخاص حقیقی (۱۸ نفر) و اشخاص حقوقی (دستگاه‌های ذی‌ربط) درباره سانحه یاسوج، قرار اتهام و کیفرخواست صادر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.