وزیر خارجه آمریکا در آستانه طرح قطعنامه پیشنهادی واشنگتن برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که با مخالفت مسکو و پکن روبه‌رو شده و به معنای وتوی این دو کشور است و پس از بی‌نتیجه بودن سفر برایان هوک برای یارگیری در این منازعه، چین را به اعمال تحریم‌هایی مشابه ایران تهدید کرد.

تهدید چین، تاکتیک جدید پمپئو برای پیشبرد قطعنامه ضد ایرانی در شورای امنیت

قدس آنلاین: واشنگتن خودش را برای به رأی گذاشتن قطعنامه پیشنهادی تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و جلوگیری از اجرای اولین معافیت قطعنامه ۲۲۳۱ ذیل برجام آماده می‌کند.

این در حالی‌است که تا این لحظه پکن و مسکو دو عضو دائم شورای امنیت رسما از وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا سخن گفته و مخالفتشان را با آن ابراز کرده‌اند.

به همین منظور هم برایان هوک مسئول گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا به دستور ترامپ از هفته گذشته یک تور دوره‌گردی را در کشورهای منطقه و برخی از اعضای غیر دائم شورای امنیت آغاز کرده و سپس عازم اروپا شد که هدف از آن فضاسازی علیه ایران و ترغیب این کشورها به فشار برای جلوگیری از لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران بوده است.

دستاورد این سفر اما همان همراهی رژیم صهیونیستی، ریاض، بحرین و امارات بود. البته او از تونس و سپس استونی اعضای غیر دائم شورای امنیت هم دیدار کرد تا از رأی آنها خاطر جمع شود اما حتی تیر او در لندن هم به سنگ خود و نتوانست موضع دولت انگلستان را درباره حمایت از برجام و اجرای اولین معافیت قطعنامه ۲۲۳۱ در مورد تحریم های تسلیحاتی ایران عوض کند.

شاید از همین روست که مایک پمپئو شب گذشته خشمگین و کلافه از این وضعیت، چین را البته به بهانه توافقنامه همکاری راهبردی با ایران تهدید به اعمال تحریم‌هایی مشابه ایران کرد.

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز، حزب کمونیست چین و شرکت‌های و سرمایه‌گذاران این کشور را تهدید کرد که تحریم‌های ایران را در مورد آنها نیز اعمال خواهند کرد.

پمپئو ورود چین به ایران را عامل خطر و بی ثباتی برای منطقه عنوان کرد و اتفاقی خواند که کشورهای خاورمیانه باید نگران ان باشند.

وی همچنین  با بیان اینکه اگر ایران به سامانه‌های تسلیحاتی، امکان تجارت و پولی که به تعبیر او از حزب کمونیست چین سرازی می‌شود دست پیدا کند، خطر را در منطقه پیچیده‌تر می‌کند، با اشاره به لغو تحریم های تسلیحاتی ایران در قطعنامه ۲۲۳۱ تا اکتبر و امکان خرید و فروش سلاح برای ایران گفت: این به روسیه و چین اجازه فروش سامانه‌های تسلیحاتی را میدهد  

پمپئو تاکید کرد: چند روز دیگر قطعنامه‌ای را به شورای امنیت می‌بریم تا این کار را بکنیم.

واشنگتن می‌داند که بنیان‌های همکاری و شراکت ایران با روسیه و چین به حدی تقویت شده که مانعی جدی بر سر راه آنها برای جلوگیری از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ است. از اینرو به نظر می‌رسد وزیر خارجه آمریکا با تهدید پکن بر سر این قرارداد ۴۰۰ میلیارد دلاری به دنبال گرفتن امتیاز در موضع دیگری است.

از نگاه واشنگتن قرارداد ایران و چین جدای از اینکه رسما یک پیمان همکاری راهبردی است، ارزشی برابر با ۴۰۰ میلیارد دلار دارد. در مقایسه با توافقنامه‌هایی که ترامپ به همین ارزش با عربستان برای فروش سلاح امضا کرد و آن‌ را برگ برنده و شاهکار اقتصادی خود نامید و واژه گاو شیرده را در مورد عربستان به کار برد، توافقنامه همکاری ایران و چین ارزشی به مراتب بیشتر دارد زیرا اولا در این قرارداد این چین است که در ایران سرمایه‌گذاری خواهد کرد و ثانیا این همکاری به منزله شکاف و فروریختن دایره تحریم‌های سنگین آمریکا خواهد بود و رشته‌های دو ساله دولت ترامپ را پنبه خواهد کرد.

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این باره با بیان اینکه آمریکا رفتاری عصبی و غیر منطقی و واکنشی در مورد پیمان همکاری راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین از خود نشان می‌دهد، به خبرنگار ما گفت: این توافقنامه ضربه سنگینی بر پیکره تحریم‌های آمریکا و در کل به سیاست فشار حداکثری این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران وارد کرد.

از سوی دیگر این پیمان راهبردی در عرصه بین المللی یک برگ برنده برای چین به ویژه در رقابت با آمریکا در منطقه راهبردی خلیج فارس است که در میانه نبرد اقتصادی و سیاسی پکن و واشنگتن یگ پیروزی برای چین به شمار می‌رود.

ولی اسماعیلی با اشاره به اینکه ماشین تبلیغاتی و رسانه ای کشورهای غربی ماه هاست که در مورد توافقنامه بلندمدت راهبردی ایران و چین در حال سم پاشی و تخریب افکار عمومی است، افزود: آمریکا از هر ابزاری می خواهد استفاده کند تا اولا مانع از امضای این توافق شود، اما میداند این ممکن نیست لذا مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور ظاهرا در محاسبات خود اینگونه تصور می کند که با تهدید چین به تحریم و فشار در مرود این توافقنامه می‌تواند موضع این کشور را در مورد قطعنامه پیشنهادی واشنگتن برای تمدید تحریم های ایران که با وتوی پکن و مسکو روبرو خواهد شد تغییر دهد و امتیاز بگیرد.

وی اظهار داشت: با وجود تمام فشارها و دوره‌گردی‌های مقامات آمریکا برای جلب حمایت دیگر کشورها، قرائن و رایزنی‌های متقابل ایران نشان می‌دهد آنها در این راه موفق نخواهند شد و بعید است بتوانند از سد وتوی چین و روسیه عبور کنند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: چین کشوری نیست که از تهدید تحریم آمریکا بترسد. این کشور هم اکنون هم درگیر سنگین‌ترین جنگ اقتصادی با دولت ترامپ است و محاسبات همه نهادهای مالی دنیا نشان می‌دهد چین تا چند سال آینده قدرت اول اقتصادی جهان خواهد بود و ابزارهای بازدارنده لازم را در مقابل آمریکا داراست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.