همدان- فراگیری بیماری کرونا موجب تغییر شیوه بسیاری از رفتارها در زندگی مردم شده که برخی از این رفتارها مانند استفاده از آبگیرها و رودخانه‌ها برای آبتنی به‌جای استفاده از استخر به قیمت جان بسیاری از هم‌وطنان تمام‌شده است.

آمار غرق‌شدگان همدان رو به فزونی گذاشت؛ «شنا ممنوع»

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: متأسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا و به‌منظور حفظ سلامتی و جان تمامی هم‌وطنان لذا استخرها تعطیل و بسیاری از جوانان از این تفریح مفرح در این روزهای گرم تابستانه محروم ماندند.

تعطیلی استخرها امسال موجب شده تا بسیاری از جوانان به دل طبیعت زده و از آبگیرهای محلی، رودخانه‌ها و هم‌چنین مخازن سدها برای آبتنی و شنا استفاده کنند که این موضوع آمار غرق‌شدگان در استان همدان را فزونی بخشیده است.

شنا در بین ایرانی‌ها جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد و مردم ایران از کوچک‌ترین فضایی برای شنا و آب‌تنی استفاده می‌کنند به همین دلیل، زمانی که افراد به کنار سدها می‌روند، به‌صورت ناخودآگاه علاقه‌مندمی شوند تا در آب پشت سدها شنا کنند. متأسفانه این کار یکی از خطرناک‌ترین فعالیت‌هایی است که افراد می‌توانند انجام دهند.

در فصل گرما معمولاً مردم به سراغ آب‌های سطحی رودخانه‌ها، کانال‌ها و سدها رفته و به دلیل بی‌اطلاعی از نکات ایمنی، به‌راحتی با شنا کردن این مکان‌ها، جان خود را به خطر می‌اندازند. 

خبرهای تلخ در همدان

غرق شدن یک نوجوان ۱۷ ساله دریکی از روستاهای حومه همدان، مرگ یک جوان ۱۹ ساله براثر غرق‌شدگی در آبگیر خاکی واقع در روستای جمشیدآباد شهر لالجین در تیرماه امسال تنها بخشی از خبرهای تلخ براثر بی‌احتیاطی و بی‌توجهی به تهدیدات آبگیرهای محلی و طبیعی است.

متأسفانه خاطره تلخ فوت نوجوان ۱۸ ساله همدانی در یازدهم مرداد ما امسال که در «سد مبارک» کبودرآهنگ جان خود را از دست داد هنوز در اذهان بسیاری از مردم این استان برجای‌مانده است اما واقعیت این است که این نوجوان نخستین فرد حادثه‌دیده نبود و تاکنون هفت نفر به دلیل غرق‌شدگی جان خود را از دست دادند.

افزایش آمار غرق‌شدگان

بنا بر آمار اعلام‌شده دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال ۹۷ در این استان تعداد ۱۸ نفربر اثر غرق‌شدگی جان خود را از دست دادند که متأسفانه این آمار در سال ۹۸ با رشد بیشتری همراه بود و جان  ۲۷ نفر را گرفته است.

بنا بر آمار اعلام‌شده دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال ۹۷ در این استان تعداد ۱۸ نفربر اثر غرق‌شدگی جان خود را از دست دادند که متأسفانه این آمار در سال ۹۸ با رشد بیشتری همراه بود و جان  ۲۷ نفر را گرفته است

این آمار نشان می‌دهد درصورتی‌که در سال ۹۸ شاهد تعطیلی استخرها به‌جز تقریباً دو ماه پایانی این سال نبودیم اما آمار غرق‌شدگی نسبت به سال ۹۷ افزایش پیداکرده لذا کارشناسان هشدار می‌دهند اگر مردم با توجه به تعطیلی استخرها از ابتدای سال ۹۹ همچنان نسبت به هشدارها بی‌تفاوت باشند شاهد افزایش این آمار در سال جاری خواهیم بود.

اگرچه هشدارهای مسئولان همه‌ساله با آغاز فصل گرما تکرار یافته و تا حد ممکن سعی شده تا با نصب تابلوهای هشدار و هم‌چنین محصور کردن حریم سدها از شنا کردن افراد جلوگیری شود اما متأسفانه هرسال با شماری از غرق‌شدگی در سدها، آبگیرها، دریاچه‌های طبیعی و مصنوعی، استخرهای روباز کشاورزی، رودخانه‌ها و برکه‌ها مواجه هستیم.

شنا در تأسیسات آبی ممنوع است

در همین حال مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اعلام هشدار نسبت به شنا در مکان‌های ممنوع اظهار کرد: شنا در محدوده سدها و بندهای انحرافی استان همدان ممنوع بوده و ما در تمامی این اماکن نسبت به نصب تابلو هشدار و شنا ممنوع اقدام کرده‌ایم و امیدواریم شهروندان برای حفظ جان خود از شنا کردن به‌شدت بپرهیزند.

منصور ستوده عنوان کرد: لغزندگی حاشیه مخازن سدها و بندهای انحرافی، مکش جریان آب و شرایط رسوبی کف این مخازن خطر مرگ را برای شناگران به همراه دارد.

خطر در پشت سدها

بسیاری از افراد فکر می‌کنند کسانی در آب پشت سدها غرق می‌شوند که شنا بلد نیستند ولی باید گفت که حتی افراد حرفه‌ای نیز در آب پشت سدها جان خود را از دست می‌دهند.

علت اصلی غرق شدن افراد این است که در زمان آب‌گیری سدها، میزان سطح آب با پیش‌بینی منطبق نیست و در مسیر آبگیری خانه‌های به‌جامانده، درختان قطع‌شده و یا تیرهای برق نیز در آب پشت سد باقی می‌مانند.
در زمان حرکت سیلاب، شاخ و برگ‌ها و اجسام کوچک و بزرگی وارد سد شده و برخورد شناگر به این اجسام می‌تواند خطرآفرین باشد. بسیاری از فوت شدن‌ها به دلیل همین برخورد اجسام با شناگر است که باعث می‌شود تا فرد جان خود را از دست دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.