حسن شالبافان گفت: همانطور که بچه هیئتی ها و مذهبی ها در ایام اوج کرونا شهرها را ضد عفونی و به شهروندان خدمات مؤمنانه ارائه کردند، می توانند با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) را هم احیا کنند.

عزاداری امام حسین(ع) با رعایت اصول بهداشتی امسال پررونق‌تر از همیشه برگزار خواهد شد

حاج حسن شالبافان مداح و ذاکر اهل بیت(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین در ارتباط با عزاداری ایام امام حسین(ع) در ایام ماه محرم گفت: عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) از نظر ما یکی از واجبات مؤکد است و از زمان خلقت آدم موضوع این عزاداری مطرح بوده است چراکه با این عزاداری روح و قلب آدم تسلی می‌یابد و به خدا نزدیکتر می‌شود و همدلی و یکی شدن در مجلس سیدالشهدا وجود دارد. حتی این عزاداری موجبات صله رحم را فراهم می کند و ممکن است برخی اقوام باشند که ماه‌هاست همدیگر را ندیده باشند ولی در این مجالس گرد هم جمع می شوند و دیدارها تازه می شود.

حاج حسن شالبافان افزود: اما با این وجود همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند و طبق دستورالعمل‌هایی که پزشکان و مسئولان امر بهداشت تأکید کرده اند، باید در مراسم عزاداری امسال همه این دستورالعمل‌ها رعایت شود؛ چون هم حفظ جان واجب است و هم انجام عزاداری. همانطور که بچه هیئتی‌ها و مذهبی‌ها در ایام اوج کرونا شهرها را ضد عفونی کردند و به شهروندان عزیز خدمات مؤمنانه ارائه کردند، می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی آنگونه که امام خمینی(ره) فرموده است، با احیای مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) اسلام را همچنان زنده نگهدارند.

مداح و ذاکر اهل بیت ادامه داد: همان روحانیون و مذهبیونی که در غسالخانه‌ها حاضر شدند و بیماران کرونایی را غسل دادند و تکفین و تدفین کردند، همان‌ها نیز می‌توانند با حضور در هیئت ها و دسته جات نظم و آرامش را برقرار کنند؛ بنابراین هیچ مشکلی با برپایی مراسم عزاداری به وجود نخواهد آمد به شرط آنکه پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی رعایت و به فرمایشات مقام معظم رهبری عمل شود.

وی خطاب به افراد و هیئت هایی که ممکن است نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی کم توجه و یا بی‌توجه باشند گفت: این بی‌توجهی باعث ضررهایی خواهد شد که برای برخی افراد قابل جبران نخواهد بود؛ ما می خواهیم مراسم اباعبدالله را برپا کنیم تا ثوابی ببریم، نه اینکه عامل دردسر و خدای ناکرده مصیبتی برای کسی باشیم بنابراین همه هیئت‌ها باید به این مسائل پایبند باشند.

حسن شالبافان گفت: درست است که ما اعتقاد داریم مجلس امام حسین(ع) دارالشفاست و بسیاری در این مجالس شفا گرفته‌اند اما این موجب نمی‌شود که امور بهداشتی را رعایت نکنیم، خودمان را به مهلکه بیاندازیم و انتظار شفا و یا مصونیت از بیماری داشته باشیم؛ عقل آدمی حکم می‌کند که باید همه امور بهداشتی رعایت شود تا مبادا بیماری خودمان را به دیگری منتقل کنیم یا با بی توجهی، این بیماری را از دیگران بگیریم.

مداح و ذاکر اهل بیت در ارتباط با این موضوع که برخی مدعی هستند اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود، مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) کم رونق می‌شود و آن اهمیتی که باید داده نمی‌شود، گفت: خیر اینچنین نیست؛ در ارتباط با عزاداری اهل بیت و خاصه عزاداری امام حسین(ع) مهم آن محبت و عشقی است که نسبت به ایشان در قلب ما وجود دارد و این مراسم باید به گونه‌ای برگزار شود که موجب آسیب به مردم نشود.

وی افزود: مساجد، تکایا و هیئت ها اگر فضای بازی دارند می توانند جمعیت عزادار را به صورت منظم اسکان دهند و باید این فاصله‌گذاری حتماً انجام شود. من اطمینان دارم که انشالله مراسم امسال کم رونق تر از سال‌های گذشته نخواهد بود و بلکه پررونق‌تر هم خواهد بود و موجب خواهد شد تا بیشتر قدر روضه اباعبدالله(ع) را بدانیم.

حاج حسن شالبافان در پایان گفت: شاید ما در گذشته نسبت به اسلام و وظایف دینی خودمان، نسبت به قرآن و نسبت به مجلس امام حسین(ع) کوتاهی کرده‌ایم، حالا که در تنگنا و مضیقه قرار گرفته‌ایم قدر آن را می‌دانیم. شاید مثلاً سال گذشته در هیئت هزار نفر حضور داشتند اما امسال ظرفیت آن مقداری کمتر می شود اما قطعاً از رونق نخواهد افتاد و هر کسی که امکان حضور پیدا نکرد می‌تواند در منزل از طریق تلویزیون و فضای مجازی دل خود را به داخل هیئت ببرد و از معنویت آن بهره‌مند شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.