۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
کد خبر: 714675

با اوج‌گیری دوباره بیماری کرونا در مشهد و خراسان و اجباری شدن استفاده از ماسک، در حالی میزان تقاضای مردم برای خرید ماسک افزایش یافته که افزایش قیمت این کالای استراتژیک در بازار را شاهد هستیم. این مسئله البته اتفاق تازه‌ای نیست و هر بار که تقاضای مردم برای خرید کالاها و اجناسی خاص زیاد می‌شود، گرانی و گران‌فروشی آن کالاها و اجناس نیز بلافاصله اتفاق می‌افتد و هر بار نیز مسئولان دستگاه‌های نظارتی و کنترل بازار، وعده برخورد با متخلفان و برگرداندن قیمت‌ها به حالت عادی را می‌دهند؛ درست مثل عکس‌العمل فعلی این عزیزان در برابر افزایش قیمت ماسک در بازار؛ اما در عمل هیچ اقدام مؤثری صورت نمی‌گیرد و مردم ناچار به خرید کالای موردنیاز خود با قیمتی بسیار بیشتر از نرخ مصوب آن هستند.

به دنبال ابراز نارضایتی و گلایه‌مندی مردم از گران‌فروشی ماسک در بازار مشهد، آنچنان که در گزارش دیروز اشاره کردیم، مسئولان سازمان صمت، قیمت ماسک سه لایه را برای مصرف‌کننده هزار و ۳۰۰ تومان اعلام کرده اما متذکر شدند چون تولید ماسک در استان کم است، تقریباً تمام تولید، تحویل دانشگاه‌های علوم پزشکی (بیمارستان‌ها و مراکز درمانی) می‌شود. به‌عبارتی‌دیگر ماسک با قیمت مصوب در اختیار داروخانه‌ها قرار نمی‌گیرد و آن‌ها چون ماسک را با قیمت بالاتر، از واسطه‌ها و بازار(سیاه) تهیه می‌کنند، ناچاراند آن را با قیمتی بالاتر نیز به مشتریانشان تحویل دهند.

این در حالی است که گفته شده قیمت هزار و۳۰۰ تومان برای ماسک، براساس مصوبه کمیته اقتصادی تأمین، توزیع و نظارت بر توزیع کالاهای موردنیاز ستاد استانی مقابله با کرونا بوده که به تأیید دادستانی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد، استانداری خراسان رضوی و دیگر واحدهای نظارتی هم رسیده است.

با ‌وجود این بعید است شما بتوانید ماسک سه لایه با قیمت مصوب پیدا کنید.

هرچند در این مورد هم آمارهای اعلامی از سوی مسئولان مختلف، متفاوت است، اما گفته می‌شود به دلیل کمبود مواد اولیه، کارخانه‌های تولید ماسک در مشهد نمی‌توانند با تمام ظرفیت خود به تولید این محصول بپردازند و درحالی‌که ظرفیت تولید استان بیش از ۳۰۰ هزار عدد است، هم‌اکنون روزانه بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار عدد ماسک طبی تولید می‌شود. درعین‌حال دانشگاه علوم پزشکی مشهد، میزان نیاز روزانه مشهد به ماسک طبی را ۱۰۰ هزار عدد اعلام کرده است که با ظرفیت فعلی کارخانه‌های استان باید بتوانیم به نیاز داخلی پاسخ دهیم. حال با توجه به اینکه هیچ ماسکی با قیمت مصوب تحویل داروخانه‌ها نمی‌شود و اینکه داروخانه‌داران ناچار به خرید از بازار سیاه و دلالان هستند، شناسایی عاملان ایجاد رانت و فضای سودجویی برای واسطه‌ها و فرصت‌طلبان را به وظیفه‌ای مهم برای دستگاه قضایی به‌عنوان مدعی‌العموم تبدیل می‌کند؛ به‌ویژه آنکه بیشتر ماسک‌هایی که در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند، تولید کارخانه‌های داخلی است و در این شرایط حساس باید نظارت دقیق بر خروجی و نحوه توزیع تولیدات آن‌ها وجود داشته باشد.

از طرفی با توجه به قابل پیش‌بینی بودن شرایط حاضر، ضعف مدیریت دستگاه‌های مسئول در تأمین اقلام ضروری و موردنیاز مردم ازجمله رفع کمبود مواد اولیه برای ساخت ماسک‌های طبی که موجب خالی ماندن بیش از دوسوم از ظرفیت تولید کارخانه‌های استان شده است نیز مدنظر مدیران بالادستی قرار گیرد و برای بهبود این وضعیت و پیشگیری از بروز مشکلات احتمالی در آینده تمهیدات لازم اندیشیده شود؛ چراکه به باور کارشناسان سلامت، وضعیت بیماری کرونا در فصل پاییز می‌تواند بسیار سخت و خطرناک‌تر از وضعیت کنونی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.