جان بولتون مشاور پیشین کاخ سفید دوشنبه شب در گفت‌وگو با یک روزنامه آلمانی گفت که اگر دونالد ترامپ برای دومین بار در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود، شاید آمریکا از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خارج شود.

ترامپ می‌خواهد آمریکا را از ناتو خارج کند

قدس آنلاین: بولتون که با روزنامه هندزبلات ( handelsblatt) آلمان گفت‌وگو می‌کرد افزود: تنها تعداد انگشت‌شماری از جمهوری‌خواهان دوست دارند، در صورت پیروزی دوباره ترامپ، آمریکا از ناتو خارج شود، شاید تمام این موانع [برای خروج آمریکا از ناتو] برچیده شود... هیچ‌کس نمی‌داند که ترامپ می‌خواهد در دوره دوم ریاست جمهوری‌اش چه کار کند؟

وی به اروپایی‌ها توصیه کرد که اگر ترامپ برای دومین بار انتخاب شد، دیپلماسی خود را با کنگره تشدید کنند.

بولتون افزود: ممکن است مجلس نمایندگان و مجلس سنا بتوانند در صورتی که ترامپ قصد خروج از ناتو یا خروج نظامیان آمریکایی از اروپا را داشته باشد، مانع رییس جمهوری شوند، اما مقاومت قوی از سوی دمکرات‌ها و جمهوری‌خواهان اتفاق خواهد افتاد، به همین خاطر اروپایی‌ها بهتر است که با کنگره در ارتباط باشند.

اظهارات مشاور امنیت ملی پیشین کاخ سفید پس از آن مطرح می‌شود که  ترامپ پس از تکیه بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا در انتخابات ۲۰۱۶ یکی پس از دیگری توافقات، پیمان‌ها و سازمان‌های اثرگذار بین‌المللی را ترک کرد که «پیمان آسمان‌های باز» و «سازمان جهانی بهداشت» جدیدترین آنها است.

واشنگتن روز یکم خردادماه اعلام کرد که در واکنش به اقدامات روسیه، از پیمان آسمان‌های باز خارج می‌شود. 

ترامپ ۹ خرداد ماه گذشته نیز با اعلام خروج رسمی آمریکا از سازمان جهانی بهداشت، گفت: «از آنجا که آنها نتوانسته‌اند اصلاحات لازم را انجام دهند، ما امروز روابط خود با سازمان جهانی بهداشت را پایان خواهیم داد.»

خروج از «یونسکو» (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) در آذرماه ۱۳۹۶، خروج از «شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد» در ۳۰ خرداد ماه ۱۳۹۷ ، خروج از توافق اقلیمی «پاریس» در ۱۳ مرداد، خروج از «پیمان تجاری اقیانوس آرام» (TPP) در بهمن ماه ۱۳۹۵ و خروج از «قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی» موسوم به «نفتا»  از دیگر پیمان‌هایی بود که ترامپ آمریکا را از آن خارج کرد.

مشاور امنیت ملی پیشین کاخ سفید با بیان این که "نباید توانایی حزب دموکرات را در عدم موفقیت در انتخابات دست کم گرفت" افزود: بایدن می‌بایست در سه مناظره تلویزیونی با ترامپ رقابت کند و هنوز تقریبا ۱۰۰ روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مانده است و این مدت زمان، یک زمان ابدی از منظر سیاست آمریکاست.

بولتون تندرو که تا سپتامبر ۲۰۱۹ مشاور امنیت ملی کاخ سفید بود، امید چندانی به پیروزی بایدن در انتخابات ندارد، ادامه می‌دهد: صرف نظر از این که پیروز انتخابات آینده کدام نامزد خواهد بود، نتایج این انتخابات بسیار مرا غمگین خواهد کرد، چرا که بایدن در گوشه خانه‌اش می‌نشیند و زیاد از خانه خارج نمی‌شود و در صورت پیروزی، وی دقیقا نمی‌داند چه کار کند، به همین دلیل با انتخاب بایدن تنها مشکلی ( به نام ترامپ)  را با مشکل جدیدی [که بایدن] باشد، عوض می‌کنیم.

وی درپاسخ به این سؤال که آیا "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان آخرین رهبر جهان آزاد است، نیز گفت: تنها رهبران جهان آزاد، رهبران ایالات متحده هستند، اگر رییس جمهوری آمریکا نتواند رهبر باشد، جهان غرب در خطر خواهد بود، چرا که هیچ کس نمی‌تواند به این مقام برسد.

مشاور امنیت ملی پیشین کاخ سفید با تمجید از مرکل افزود: وی یک شخصیت بسیار قدرتمند در اتحادیه اروپا است، اما باید پرسید، پس از کنار رفتن مرکل، قدرت آلمان چقدر به طول خواهد انجامید، شاید هم صدراعظم برای مدت طولانی‌تری در مقام خود باقی بماند.

ترامپ در نظرسنجی‌ها از رقیب خود، بایدن عقب افتاده است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.