رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر با اشاره به اینکه ادارات دولتی در حوزه پذیره‌نویسی با میلیاردها تومان بدهی جزو بدهکاران اصلی به موقوفات این شهرستان هستند، گفت: مستأجران حقیقی و حقوقی تنها در حوزه اجارات حدود 2 میلیارد تومان اجاره معوق دارند.

مستأجران موقوفه در کاشمر 2 میلیارد تومان اجاره معوق دارند/ ادارات دولتی عمده بدهکاران به موقوفات

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام حسین نیساری در نشست خبری با اصحاب رسانه این شهرستان در محل مرکز افق امامزاده سید حمزه(ع)   با تبریک دهه ولایت و عید سعید غدیر اظهار کرد: هزار و 300 موقوفه در بخش‌های مختلف در سطح شهرستان شناسایی و در سامانه جامع موقوفات ثبت‌شده است که درآمد حاصل از عواید آن در سال گذشته 6 میلیارد تومان بوده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر با اشاره به اینکه با تشکیل کارگروه  قدر به دنبال وصول مطالبات ناشی از اجاره و پذیره موقوفات هستیم، افزود: مستأجران حقیقی و حقوقی موقوفات کاشمر حدود 2 میلیارد تومان اجاره معوق دارند.

آموزش‌وپرورش کاشمر با 60 رقبه موقوفه‌ای حق پذیره‌ای پرداخت نکرده است

وی همچنین بابیان اینکه در حوزه پذیره‌نویسی مطالبات زیادی از اشخاص حقیقی و حقوقی و ادارات دولتی داریم، بیان کرد: عمده بدهکاران به اوقاف در حوزه پذیره‌نویسی ادارات دولتی هستند، به‌طوری‌که تنها آموزش‌وپرورش کاشمر با 60 رقبه موقوفه‌ای که دارد تاکنون حق پذیره‌ای پرداخت نکرده است.

نیساری با تأکید بر اینکه به خاطر نگاهی منفی به اوقاف، سوءاستفاده و یا عدم اطلاع از نحوه هزینه کرد درامد موقوفه موارد متعددی از موقوفات شناسایی نشده داریم، یادآور شد: با بررسی و تحقیقات انجام‌شده در سطح شهرستان کاشمر 90 درصد موقوفات شناسایی و ثبت‌شده است و در شهرستان کوهسرخ باوجود شناسایی و ثبت 200 موقوفه هنوز  بیش از 400 موقوفه ثبت‌نشده داریم.

40 درصد موقوفات جدید در سال جاری توسط بانوان وقف‌شده است

وی با اذعان به این مهم که کاشمر به لحاظ تعداد و درآمد موقوفات جایگاه خوبی در استان دارد، ابراز کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 10 موقوفه جدید به ارزش 930 میلیون تومان در کاشمر به ثبت رسیده است که 40 درصد آن  توسط بانوان وقف‌شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر بابیان اینکه اخذ سند ملکی برای موقوفات در راستای مأموریت‌های محوله در دستور کار قرارگرفته است، گفت: با توجه به اینکه بسیاری از موقوفات این شهرستان اراضی کشاورزی و به‌صورت مشاعی است تحدید حدود و تفکیک آن نیز زمان‌بر است اما تاکنون نیز علاوه بر اخذ سند مالکیت برای 40 رقبه، تحدید حدود اراضی کشاورزی در 500 هکتار اراضی پلاک حاجی‌آباد، 208 هکتار اراضی پلاک سرحوضک و 200 هکتار اراضی پلاک فرگ در دست انجام است.

وی با اشاره به فعالیت‌ها و اقدامات عمرانی در بقاع متبرکه شهرستان خاطرنشان کرد: اگرچه به دلیل شرایط کرونایی توفیق پذیرایی و حضور زائران از اسفندماه سال گذشته کمتر بود، اما در حوزه انجام فعالیت‌های عمرانی گام‌های خوبی برداشته‌شده است، به‌طوری‌که در این مدت یک میلیارد و 400 میلیون تومان در سه بقعه امامزادگان سید حمزه(ع)، سید محمد(ع) و سید مرتضی(ع) هزینه شده و برای بیش از 3 هزار نفر روز نیروی کارگری به کار گرفته‌شده است.

مُنکر وجود تصرفات در املاک موقوفه‌ای نیستیم

نیساری بابیان اینکه مُنکر وجود تصرفات در املاک موقوفه‌ای نیستیم، تصریح کرد: در راستای رفع تصرف از املاک موقوفه، از ابتدای سال تاکنون 2 مورد تخلیه از اراضی کشاورزی انجام‌شده و موارد دیگری هم که حکم قلع‌وقمع آن صادره شده به دلیل جلوگیری از تبعات اجتماعی ناشی از اجرای حکم به دنبال این هستیم که با رایزنی با اداره کل موضوع را به شکل دیگری حل کنیم.

رئیس اداره اوقاف کاشمر همچنین با اشاره به اینکه در راستای اجرای رزمایش کمک‌های مؤمنانه اقدامات خوبی در بقاع متبرکه انجام‌شده است، یادآور شد: تاکنون طی 6 مرحله اجرای این رزمایش هزار و 280 سبد معیشتی به ارزش 236 میلیون تومان توزیع‌شده است.

گفتنی است در پایان این نشست از فعالیت‌های عمرانی در دست اجرای اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر در آستان مقدس امامزاده سید حمزه(ع) بازدید شد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.