کتاب «کرامت و حقوق انسان در نهج‌البلاغه»به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی روانه بازار نشر شد.

کتاب «کرامت و حقوق انسان درنهج‌‍‌البلاغه» به بازار نشر رسید

به گزارش قدس آنلاین، نهج‌البلاغه کتاب خدا و انسان است؛ پس از قرآن «خداشناسی» در این کتاب، بسیار عمیق و گسترده مورد بررسی قرار گرفته و از این حیث نظیر ندارد؛ کتاب«کرامت و حقوق در نهج البلاغه»به قلم محمد حکیمی پیرامون مقام، کرامت انسانی و حقوق بشر و همچنین رفتار حضرت علی(ع) در دوران زمامداری خویش نگاشته شده است.
این کتاب، بازنگری در حقوق و کرامت انسان را در نهج‌البلاغه مورد بررسی قرار داده است و از کتابی گرته‌برداری شده که زبان و گفتار حضرت علی(ع) است که در جایگاه ارزش‌های انسانی والاترین مرتبه را دارند و همچنین بالاترین ارزش‌گذاری انسانی و احترام به جایگاه بشریت دراین کتاب است.
حقوق و کرامت انسان از منظر امام علی(ع) از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است و از این رو از منظر این امام همام(ع) جامعه‌ای که در آن به ارزش‌های انسانی احترام گذارده نشود، روابط در آن چون روابط حیوانات در جنگل‌هاست.
این نسخه که چکیده‌ای از رفتارهای انسانی حضرت علی(ع) را بیان می‌کند، شامل ۱۸ بخش با مباحث و موضوعاتی همچون، انسان دوستی، سرچشمۀ کرامت شناسی، معیار ارزش در جامعه انسانی و حقوق متقابل و....است که هدف تمامی این‌ها بهبود روابط در میان افراد جامعه و احترام گذاشتن به حقوق یکدیگر است که به واقع اگر هر کس به حق دیگران و زمامداران تعهد و پایبندی نشان دهد، دیگران نیز به حقوق او متعهد خواهند بود.
در بخش پانزدهم این کتاب با عنوان«معیار در رفتار زمامداران با مردم» این گونه آمده است: حقوق و کرامت انسانی معیار اصلی رابطه مردم با زمامداران است. مردم هرکه باشند، از پایین‌ترین طبقات تا بالاترین آن‌ها و هر عقیده و مرامی که داشته باشند و زمامدار نیز هرکس باشد با نمایندگی از هر نوع حاکمیتی و با هر ابراز قدرتی، باید به عنوان نخستین مسئولیت، از کرامت و حقوق انسان‌ها پاسداری کند و در هر شرایطی کیان انسان‌ها در نظر او اصل و معیار باشد.
گفتنی است؛  کتاب «کرامت و حقوق انسان در نهج‌البلاغه» در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و در قطع رقعی به چاپ رسیده و همزمان با روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی،در اختیار علاقه‌مندان به راه و روش علوی قرار گرفته است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.