شیوع ویروس کرونا اتفاق غافلگیرکننده‌ای بود که در ابعاد مختلف زندگی به نگرانی همه مردم انجامید. بخش آموزش در کشور یکی از همین نگرانی‌هاست که بسیاری از خانواده‌ها همچنان دغدغه‌مند هستند.

خانه ها دانشگاه می شوند؟

سرور هادیان/

 شیوع ویروس کرونا اتفاق غافلگیرکننده‌ای بود که در ابعاد مختلف زندگی به نگرانی همه مردم انجامید. بخش آموزش در کشور یکی از همین نگرانی‌هاست که بسیاری از خانواده‌ها همچنان دغدغه‌مند هستند. این در حالی است که مسئولان دانشگاه فردوسی با اعلام به موقع برگزاری ترم مهرماه به صورت مجازی بخش زیادی از نگرانی خانواده‌ها و دانشجویان را رفع کرد.

از این رو سراغ تعدادی از خانواده‌ها، دانشجویان و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد و همچنین دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خراسان رضوی رفتیم تا در این باره به برخی از پرسش‌های حاصل از ماندگاری بیماری کرونا در بحث آموزش را پاسخگو باشیم.

•       دغدغه‌های خانواده‌ها

یک مادر می‌گوید: پسرم دانشجوی دانشگاه آزاد یکی از شهرهاست و من به عنوان یک مادر مدام نگرانم که در صورت برگزاری ترم جدید، فرزندم یا باید در حال رفت و آمد باشد و یا زودتر برایش خانه‌ای در نزدیکی دانشگاه تهیه کنیم که به طور قطع تهیه خانه نیاز به زمان دارد، از این رو باید مسئولان دانشگاه‌ها هر چه زودتر تصمیمشان را اعلام کنند که در هر دو صورت امکان تهیه خانه و همچنین رفت و آمد و یا حضور در خوابگاه امکان شیوع و خطر کرونا را بیشتر می‌سازد.

زهره ثابت می‌افزاید: به طور قطع همه خانواده‌هایی که فرزندانشان دانشجوی شهرهای دیگر هستند از این دست نگرانی‌ها دارند و امیدوارم مسئولان این موضوع را درک کنند و تمهیدات لازم را بیندیشند.

•       اولویت سلامت

پدر یکی از دانشجویان هم می‌گوید: اگرچه اصل علم‌آموزی فرزندان برای هر پدر و مادری دارای اهمیت است اما به طور قطع سلامتی فرزندم، دارای اولویت است.

جواد موسوی‌نیا تصریح می‌کند: خوشبختانه با اقدام به موقع و هماهنگی بین ستاد کرونا و آموزش عالی در دو ترم بهمن و تابستان این مشکل تا حدی رفع شد و امیدوارم در صورت ادامه این وضعیت تا قطعی شدن وضعیت کرونا کلاس‌های دانشگاه همچنان به صورت مجازی ارائه شود تا جلو شیوع بیشتر و همچنین نگرانی خانواده‌ها و دانشجویان گرفته شود.

•       معایب و محاسن کلاس‌های مجازی

یکی از دانشجویان رشته مهندسی در خصوص دغدغه کلاس‌های آنلاین می‌گوید: متأسفانه هنوز دانشجویان به این گونه کلاس‌ها به خصوص در درس‌های تخصصی عادت ندارند.

ندا امینی می‌افزاید: تدریس در محیط آموزشی امنیت و آرامش خاصی را برای دانشجو فراهم می‌کند و این در حالی است که در دروس تخصصی مانند ریاضیات باید دانشجو بتواند تبادل اطلاعات با استاد را داشته باشد اما در کلاس‌های آنلاین به راحتی این تبادل انجام نمی‌شود. ‌از طرفی تعداد دانشجویان در کلاس‌های مجازی بیش از ظرفیت کلاس‌های حضوری است و همین موضوع سبب می‌شود امکان پرسش و پاسخ بین استاد و دانشجو کاهش یابد.

وی تأکید می‌کند: اما به هر حال در وضعیت فعلی، کلاس‌های مجازی بهترین گزینه است و به طور قطع با آماده‌سازی زیرساخت‌ها می‌توان این محدودیت را به فرصت تبدیل کرد و بهترین بهره را از این گونه آموزش بدست آورد.

•       برگزاری کلاس‌های مجازی در ترم مهر

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص وضعیت برگزاری ترم مهر سال جاری می‌گوید: کلاس‌های ترم مهر با توجه به بحث شیوع بیماری کرونا، به صورت مجازی است مگر آنکه شرایط تغییر کند.

دکتر مهدی یعقوبی می‌افزاید: خوشبختانه ترم گذشته تجربه خوبی را در بحث مجازی کسب کردیم و این در حالی است که واحد مشهد به صورت مستقل یک هفته زودتر کلاس‌ها را آغاز کرد.

وی در خصوص برگزاری کلاس‌های عملی نیز خاطرنشان می‌سازد: برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری کلاس‌های عملی مانند کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها با رعایت فاصله و اجرای پروتکل‌های بهداشتی انجام شده است تا در صورت ضرورت این کلاس‌ها به صورت سه یا پنج نفره برگزار شود.

وی در عین حال تصریح کرد: درس‌های عملی نیز در صورتی که ضرورت باشد، برگزار می‌شود، برای مثال دانشجویی که دانش‌آموختگی او منوط به گذراندن دروس عملی باشد این کلاس برای وی برگزار می‌شود. اگر چه دانشگاه برای تشکیل کلاس‌های عملی با تعداد بسیار معدود متضرر می‌شود اما هماهنگی لازم برای برگزاری در صورت نیاز انجام خواهد شد.

•       استفاده از شبیه‌سازی‌های کارگاهی و آزمایشگاهی

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خراسان رضوی نیز در خصوص وضعیت برگزاری ترم مهر سال جاری می‌گوید: براساس سیاست‌هایی که وزارتخانه و ستاد مبارزه با کرونای کشور اعلام کرده است، دانشگاه علمی کاربردی نیز به طور طبیعی در ترم آینده کلاس‌ها را غیرحضوری برگزار خواهد کرد.

دکتر مرتضی تشکری می‌افزاید: کلاس‌های ترم مهر با استفاده از سامانه‌های آموزش مجازی، امکانات مجازی و با شرایط استانداردی که لازم است، برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که بسیاری از واحدهای این دانشگاه عملی است و برای برگزاری آن چه تمهیداتی اندیشیده شده است، بیان می‌دارد: خوشبختانه برخی دروس علمی به صورت مجازی قابل ارائه است و برخی از درس‌های عملی با استفاده از شبیه‌سازی‌های کارگاهی و آزمایشگاهی که وجود دارد در دفتر شبیه‌ساز کارگاه و آزمایشگاه قابل ارائه هستند. از طرفی بخشی از دروس عملی نیاز به حضور دانشجو در محیط‌های کسب و کار دارد که محیط‌هایی که با اجازه ستاد مبارزه با کرونا فعال باشند و امکان حضور به عنوان بخش دروس عملی مقدور است، برگزار می‌شود.

وی همچنین در خصوص رفع مشکلات آموزش‌های مجازی با توجه به تجربه ترم گذشته تصریح می‌کند: در ترم گذشته چون همه مجموعه‌های آموزش عالی به دلیل شیوع بیماری کرونا غافلگیر شده بودند با استفاده از امکانات عمومی کلاس‌ها به صورت آنلاین برگزار شد و در فروردین ماه کلاس‌ها با سامانه‌های متفاوت و متنوعی شروع شد. در این ترم‌ها با سامانه‌های مختلفی قرارداد بسته شد اما برای ترم مهر یک سامانه یکپارچه را هم برای برگزاری کلاس‌ها و هم امتحانات استفاده خواهیم کرد.

وی در ادامه تأکید می‌کند: در این سامانه واحد امتحانات میان ترم و پایان ترم انجام خواهد شد، سامانه‌ای که دانشجویان و استادان به راحتی و با نظم، جلسات کلاس‌ها و امتحانات را برگزار کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.