۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۹
کد خبر: 714938

انفجار مهیب در بندر راهبردی بیروت یکی از بزرگ‌ترین فجایع دهه‌های اخیر است به طوری که برخی از شاهدان آن را با بمباران هسته‌ای هیروشیما مقایسه کرده‌اند. در این انفجار بخشی از بندر بیروت ویران شده و اگرچه تاکنون رقم قربانیان بیش از ۱۰۰ نفر و مجروحان بیش از ۴هزار نفر اعلام شده ولی با توجه به ابعاد گسترده حادثه، افزایش رقم قربانیان دور از انتظار نیست.

قدس آنلاین: انفجار مهیب در بندر راهبردی بیروت یکی از بزرگ‌ترین فجایع دهه‌های اخیر است به طوری که برخی از شاهدان آن را با بمباران هسته‌ای هیروشیما مقایسه کرده‌اند. در این انفجار بخشی از بندر بیروت ویران شده و اگرچه تاکنون رقم قربانیان بیش از ۱۰۰ نفر و مجروحان بیش از ۴هزار نفر اعلام شده ولی با توجه به ابعاد گسترده حادثه، افزایش رقم قربانیان دور از انتظار نیست.

تاکنون علت اصلی انفجار اتصال برق و شدت آن به خاطرانبار ۲هزار و ۷۵۰ تنی نیترات آمونیوم در محل انفجار اعلام شده است. همچنین گفته می‌شود تحقیق در مورد علت انفجار شامل انبار خطرناکی که از سال ۲۰۱۴ در این بندر بوده نیز خواهد شد. با این احوال از آنجا که یورونیوز در نخستین ساعات انفجار به نقل از محافل آمریکایی و عربی محل انفجار را انبارهای موشکی حزب‌الله لبنان اعلام کرد و همچنین ترامپ در نخستین واکنش خود این انفجار را «حمله وحشتناک» نامید اما پس از آن مقامات وزارت دفاع آمریکا «حمله» نامیدن حادثه را رد کردند، بنابراین گمانه‌زنی‌ها روی علل حادثه می‌تواند ادامه یابد زیرا حتی تکذیب رسمی وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز نتوانست مانع شود که افرادی انگشت اتهام خود را به سوی رژیم صهیونیستی و کاخ سفید نشانه روند. به ویژه اینکه برخی خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند که پیش از انفجار، افردی موشکی را دیده‌اند یا صدای جت جنگنده‌ای را شنیده‌اند.

لبنان از نظر موقعیت ژئوپلتیکی جایگاه ویژه‌ای در منطقه دارد و ساختار سیاسی آن نیز همواره برای نفوذ سیاسی قدرت‌های بزرگ در این کشور جذاب بوده است. شاید برای آمریکا و برخی کشورهای عربی که حضور قانونی حزب‌الله را در ساختار سیاسی لبنان برنمی‌تابند از هم‌گسیختگی ساختار نظام حکومتی لبنان و اختلاف و رویارویی جریان‌های سیاسی حاکم بر این کشوراز نخستین پیامدهای انفجار به شمار آید اما با هوشیاری همه طرف‌ها به ویژه حزب‌الله این انتظار تحقق نیافته و گزارش‌ها از تقویت انسجام درونی لبنان حکایت دارد.

 آنچه جامعه جهانی اکنون باید بر آن متمرکز باشد امدادرسانی به آسیب‌دیدگان حادثه و کمک به دولت لبنان برای مقابله با پیامدهای اقتصادی، بهداشتی و درمانی رویداد و بازسازی مناطق خسارت‌دیده است و در این زمینه پایان تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه لبنان و فشارهای سیاسی بر دولت این کشور نخستین انتظار بشردوستانه از کشورهایی است که شعار دفاع از حقوق بشر آن‌ها گوش فلک را کر کرده است.

در این میان انتظار می‌رود پیامدهای اقتصادی انفجار بندر بیروت در روزهای آینده آثار خود را بر اقتصاد جهانی آشکار سازد. بیروت روزانه با ۳۰۰ بندرگاه جهانی در تعامل بوده و سالیانه پذیرای بیش از ۳هزار و ۱۰۰ کشتی بوده است بنابراین حذف این بندر از اقتصاد لبنان و جهان علاوه بر فلج کردن اقتصاد این کشور می‌تواند اقتصاد جهانی را نیز با مخاطره مواجه سازد.

اگرچه رسیدگی به آسیب‌دیدگان این انفجار مهیب و جبران سریع خسارت‌های وارده به مردم اولویت نخست جامعه جهانی و دولت لبنان است اما ریشه‌یابی این رویداد و شناسایی عوامل آن و مشخص شدن تصادفی یا عمدی بودن انفجار و یا تروریستی بودن آن نبایستی به حاشیه رانده شود.

 نخست وزیر لبنان قول بررسی علل انفجار پس از رسیدگی به آسیب‌دیدگان را داده است اما باید دید ابعاد گسترده فاجعه و خسارت‌های فراوان ناشی از آن و نیز فشارهای خارجی و دامن زدن به اختلاف‌های داخلی این فرصت را برای دولت لبنان فراهم خواهد کرد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.