۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۷
کد خبر: 714940

یادداشت/

حمایت از کارگر جزء مهمی از فرایند تولید است

ساسان شاه‌ویسی/اقتصاددان و استاد دانشگاه

جهش تولید در سالی که به این نام نامیده می‌شود، در صورتی محقق می‌شود که مؤلفه‌های بسیاری در آن اعمال و به فوریت و جدیت در دستور کار دولت و حاکمیت قرار گیرد.

قدس آنلاین: جهش تولید در سالی که به این نام نامیده می‌شود، در صورتی محقق می‌شود که مؤلفه‌های بسیاری در آن اعمال و به فوریت و جدیت در دستور کار دولت و حاکمیت قرار گیرد. حمایت از طبقه کارگر یکی از اولویت‌های جهش تولید است؛ چرا که یکی از مؤلفه‌های رساندن تولید به جهش، افزایش کار با کیفیت و بهره‌وری در کار است، به این معنا که در سال جهش تولید، انتظار می‌رود زمینه‌های افزایش تولید به گونه‌ای چیده شود که کارگر به صورت دوشیفته کار کند تلاش بیشتر کارگر و بهره‌وری در کار برای ارتقای کمیت یا کیفیت کالای تولید شده، نیازمند حمایت کارفرما از کارگر است، حمایت از پرداختی و حقوق متناسب با هزینه‌های زندگی و اضافه کاری که منجر به ایجاد رغبت در کارگران برای انجام کار و تولید بیشتر شود.

بی‌توجهی به نیازهای کارگر در سال جهش تولید، منجر به از دست رفتن تعادل در عرصه کار، تلاش و تولید می‌شود و ریزش بازار امر محتملی است، از آن طرف وقتی تولیدکننده از افزایش قیمت مواد اولیه گلایه می‌کند اما در نهایت با احتساب افزایش قیمت مواد اولیه و سود خود، قیمت نهایی را با افزایش‌های محاسبه شده به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رساند، اما این افزایش کمترین تأثیری در حقوق و دستمزد نیروی کار ندارد، تولیدکننده انتظار فروش و سودبری از تولید خود را دارد، اما هیچ گاه به تورمی که به کارگر تحمیل می‌شود توجه نمی‌کند، اما در چنین وضعیتی که کارگر با تأمین نان خود دست و پنجه نرم می‌کند، انتظار بهره‌وری در کار و تولید هم می‌رود! قطعاً کارگری که درد نان و کرایه خانه دارد دیگر به فکر بهره‌وری کار نیست، بنابراین در مقابل پولی که می‌گیرد کار می‌کند حتی از این هم کمتر، پس در این شرایط زندگی، معیشتی و درآمدی کیفیت از مقولات اقتصادی، کار و تولید کنار زده می‌شود.

یکی از مؤلفه‌های مهم در جنگ اقتصادی که جهش تولید در آن دنبال می‌شود، احساس تکلیف کردن در برابر کارگران به عنوان نیروی کار است، هنگامی که کارگر می‌داند باید نان در خون بزند و دولت اهتمام چندانی به حمایت از بهبود معیشت او ندارد، نباید انتظار بهره‌وری کار و افزایش تولید یا جهش تولید را داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.