وزیر امور خارجه آمریکا طی سخنانی گفت که واشنگتن هفته آینده قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه خواهد کرد.

پمپئو: قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران هفته آینده ارائه می شود

قدس آنلاین: وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی گفت که واشنگتن هفته آینده قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه خواهد کرد.

«مایک پمپئو» در یک نشست خبری با بیان اینکه آمریکا به هیچ وجه اجازه پایان تحریم تسلیحاتی ایران را نخواهد داد، در حالی که هیچ اشاره‌ای به تجاوز چند ساله ائتلاف متجاوز سعودی به یمن نکرد، مدعی شد که جنگ یمن به دلیل حمایت تسلیحاتی ایران از حوثی ها (انصارالله) یمن ادامه پیدا کرده است.

منابع خبری پیش از این اعلام کرده بودند که آمریکا نسخه جدیدی از قطعنامه پیشنهادی خود مبنی بر تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را در میان اعضای شورای امنیت توزیع کرده است.

در این قطعنامه، واشنگتن خواستار توقف فروش هرگونه معامله تسلیحاتی با ایران و اجتناب از ارائه هرگونه آموزش فنی، تأمین مالی و خدماتی، مشاوره و دیگر کمک‌های مرتبط با تأمین، فروش، انتقال، تولید، نگهداری یا نحوه استفاده از تسلیحات است.

ظاهراً نسخه جدید تفاوت چندانی با نمونه قبلی ندارد و گویای آن است که آمریکا تمایلی به اعمال نظر متحدان و همچنین مخالفانش (روسیه و چین) در شورای امنیت ندارد.

این در حالی است که «کلی کرافت» نماینده آمریکا در سازمان ملل، دیروز سه‌شنبه، اذعان کرد که به احتمال زیاد، روسیه و چین هر قطعنامه تسلیحاتی که علیه ایران باشد، وتو خواهند کرد.

وی در این باره مدعی شد: استراتژی جهان کامل همیشه این است که آنها (روسیه و چین) رأی ممتنع بدهند و قطعنامه آمریکا را وتو نکنند. با این حال، بیایید واقع‌بین باشیم. استراتژی فعلی این است که با دیگر اعضای شورای امنیت کار کنیم تا چین و روسیه را به گوشه‌ای فرستاده و توجیه‌شان کنیم.

تحریم تسلیحاتی ایران در ماه میلادی اکتبر منقضی می‌شود و آمریکا تهدید کرده که اگر شورای امنیت به تمدید آن رأی ندهد، به عنوان یکی از مشارکت‌کنندگان برجام و با استناد به قطعنامه ۲۲۳۱، مکانیسم ماشه را که ضامن بازگرداندن همه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است، فعال خواهد کرد.

این در حالی است که چین و روسیه، در مقام دو عضو دائم شورای امنیت، می‌گویند آمریکا از برجام خارج شده و اختیار توسل به مکانیسم ماشه را ندارد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.