«مناظرات امام رضا(ع) با علمای یهود» عنوان تازه ترین کتاب منتشر شده توسط بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی است که به زیور طبع آراسته شده است.

کتاب «مناظرات امام رضا(ع) با علمای یهود» منتشر شد

به گزارش قدس آنلاین، مناظرات حضرت رضا(ع) با رهبر یهودیان ساکن در سرزمین های اسلامی موسوم به راس الجالوت نشان می دهد که امام رضا(ع) زوایای نوینی را در الهیات تطبیقی اسلامی- یهودی گشوده است و رویکردی موثر را در گفتگوهای بین الادیان اتخاذ کرده که هنوز از قابلیت الگوسازی برخوردار است.
این اثر اوضاع جوامع یهودی هم عصر با امام رضا(ع) و پیامدهای تاریخی مناظرات ایشان را مورد بررسی قرار داده است؛ بویژه اینکه بیانات امام رضا(ع) بخشی اساسی از جریاناتی است که از سده سوم هجری به بعد منجر به تغییراتی بنیادین در رویکردهای کلامی یهودیان شده است.
علیرضا ابراهیم نگارش این کتاب را بر عهده داشته و اثر حاضر را در دو سطح تهیه و تدوین کرده است و متن این کتاب را در تراز کسانی قرار داده که آشنایی مختصری با تاریخ اسلام و یهودیت دارند و زیرنویس ها نیز برای ارائه توضیحات بیشتر به خوانندگانی است که از چنین زمینه ای بهره مند نیستند.
این اثر در ۴ فصل به موضوعاتی همچون «ساختار نظام دینی یهودیان در دوران امام رضا(ع)»، «ارزیابی مناظرات امام رضا(ع) با مقامات راس الجالوت»، «پیشینه مناظرات یهودیان و مسلمانان» و «پیامدهای بعد از مناظرات امام رضا(ع)» می پردازد.
اهداف امام رضا(ع) از مناظره، تضعیف جایگاه راس الجالوت، پویایی مدارس دینی یهود، تحولات علمی و ادبی در یهود، نگاه انتقادی برخی علمای مستقل یهود نسبت به کتاب عبری و... از دیگر ماحثی است که در این کتاب آمده است.
کتاب «مناظرات امام رضا(ع) با علمای یهود» در شمارگان ۵۰۰ نسخه در قطع وزیری تهیه و تدوین شده و در اختیار جامعه مخاطب علمی قرار گرفته است.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.