قدس آنلاین- از زمانی که کرونا به عنوان یک بلای جهانی بر کشور ایران سایه انداخت اقتصاد نیز به شکل پیچیده و غیر قابل منطقی بسیار ی از معادلات خرید و فروش و قیمت کالاها را در هم ریخت و لذا بنا بر گفته بسیاری از مردم نتیجه این مشکلات وضعیت هرج ومرج و قیمت های غیر منطقی است که بنا بر گفته مردم دولت را از کنترل آن ناتوان گذاشته است.

افزایش قیمت ها غیر منطقی است؛ مبنای گرانی چیست؟

قدس آنلاین-گروه استان ها: بسیاری از مردم به ویژه اقشار کارمند و کارگر در کوچه و خیابان نظرات مختلفی را در خصوص گرانی ها و وضعیت فعلی اقتصادی دارند که در گفت و گو با خبرنگارما در میان گذاشتند.

بی منطقی بازار

در این رابطه یکی از شهروندان می گوید: در حال حاضر بازار از هیچ منطق خاصی برخوردار نیست.

علی صاحبی اظهار می کند: تمامی اقتصادانان و کارشناسان بازار قیمت در بازار را بر اساس عرضه و تقاضا می دانند اما شما ببینید که در همین بازار خانه و اتومبیل و حتی طلا و سکه عرضه بالا می‌رود قیمت این محصولات بالا می‌روند، پائین می‌آید این‌ها باز بالا می‌روند، تقاضا هم همچنین، تقاضا افزایش می‌یابد این اقلام بالا می‌روند، کاهش می‌یابد بازهم بالا می‌روند لذا در حال حاضر هیچ منطقی در بازار وجود ندارد.

مرگ برای همسایه خوب است

احسان مقدمی یکی دیگر از شهروندان با اشاره به رفتار دولتمردان در برخورد با برخی از موضوعات به ما می گوید: ظاهرا قانون را برای شهروندان نوشتند و برخی افراد و به ویژه دولتی ها  از آن مبرا هستند.

وی می گوید: دولت برای خانه های خالی از مستاجر مالیات های سنگین می گذارد تا به هر وسیله ممکن بتواند این خانه ها را وارد چرخه استفاده کند اما در بازار خودرو چنین اعمال فشاری ندارد و به گونه ای با خودرو سازان برخورد می کند که انگار آن ها مسئول تامین خودرو در این کشور نیستند!

وی می گوید: خانه های میلیاردی در شمال تهران با قیمت هر متر ۱۰۰ میلیون تومان اگر قرار باشد که خالی نماند سود آن به کی می رسد؟

وی می گوید: این سود مطمئنا به مردم مستاجر و کارمندان با حقوق دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نخواهد رسید.   

مافیای قیمت گذاری

حسین یکی از افراد شاغل در یکی از شرکت های تولید مواد غذایی نیز اظهار می کند: به نظر می‌رسد امروز تولیدکننده فرایند قیمت‌گذاری را خود به دست گرفته و دولت هم نمی‌تواند نظارت درستی داشته باشد.

وی ابراز می کند: به طور مثال شما قیمت بستنی را در سال جاری با سال گذشته و به‌خصوص سال قبل آن مقایسه کنید تا به افزایش ۱۰۰ درصدی آن پی ببرید حال‌آنکه قیمت  شیر حمل‌ونقل، بسته‌بندی  و حقوق کارگران ۱۰۰ برابر گران نشده و در نهایت ۳۰ درصد افزایش یافته است اما شما مشاهده م یکنید که قیمت اینمحصول ۱۰۰ برابر گران شده است!

وی اذعان می کند: بسیاری از تولید کننده فقط ادعا می کنند که مواد اولیه گران شده است اما هیچ شخصی و یا مصرف کننده آنالیز قیمت ها را نداشته  و فقط به اتکا به این ادعا باید هزینه سه برابری را پرداخت کند.

وی عنوان می کند: این افزایش قیمت های سه برابری وقتی برای مردم قابل پذیرش است که حقوق کارمندان و کارگران هم سه برابر شده باشد.

سرانجام دخالت ها چه شد؟

سمیرا امتحانی یکی از دانشجویان رشته اقتصاد نیز در این رابطه می گوید: دولت همواره در طی سال های گذشته در تمامی بازار ها از جله ارز، مسکن و خودرو دخالت مستقیم داشته و همواره خود را اهرم کنترل و ثبات عنوان کرده اما امروز جای این سوال خالی است که این همه سال دخالت چرا همیشه تیجه اش افزایش قیمت ها و بی ثباتی و گرانی است؟

وی با بیان اینکه سال هاست که رهبر معظم انقلاب در خصوص وابستگی به نفت هشدار داده و مسئولان نیز سال ها از کاهش وابستگی به فروش نفت سخنرانی کردند می افزاید: درست امسال که می بایست نتیجه کاهش وابستگی به نفت و نتیجه این سخنرانی ها را می دیدیم اما مشاهده می شود که اقدام چندانی در این رابطه دولتمردان انجام نداده و هنوز در مرحله خام فروشی قرار داریم!

قیمت را چه شخصی تعیین می کند؟

در همین راستا یکی از شهروندان تهرانی با بیان اینکه قیمت یک متر آپارتمان از سال گذشته در نقاط بالای شهر تهران از متری ۱۵ میلیون به متری ۵۰ میلیون تومان رسیده است می گوید؟ این قیمت را چه شخصی تعیین می کند؟ آیا مردم هر قیمتی دوست دارند می توانند برای ملک خود تعیین کنند؟

وی سوال می کند: برای تعادل این قیمت اگر دولت نتواند کاری انجام دهد پس چه شخصی باید این موضوعات را برای مردم روشن کند؟

وی می گوید: متاسفانه در حال حاضر فضای مجازی  نیز به گونه ای که هر وقت حرف و سخنی هم زده می شود به جای اینکه درد دل ما شنیده شود و به سوالاتمان پاسخ داده شود می گویند دولت را تخریب نکنید در حالی که مطالبه برای این پرسش های بی جواب تخریب نیست بلکه یک پرسش ساده است که دولت به عنوان متولی و اداره کننده کشور باید برای مردم این موضوعات را شفاف سازی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.