مدیر پایگاه میراث جهانی قنات قصبه گناباد از تخصیص ۳۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات نهاد ریاست جمهوری برای اجرای طرح‌های مرتبط با قنات خبر داد.

تخصیص ۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی قنات قصبه گناباد

به گزارش قدس آنلاین، رسول صنوبری عنوان کرد: این اعتبارات برای سال‌های ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده که تا کنون ۷۰۰ میلیارد ریال آن که مربوط به سال ۹۸ بوده جذب شده‌ است.

وی ادامه داد: به زودی اجرای ۸ پروژه مهم را آغاز خواهیم‌ کرد که این پروژه‌ها با مشارکت و همکاری شهرداری گناباد، شهرداری کاخک و مجتمع آموزش عالی گناباد اجرا خواهند شد.

صنوبری افزود: یکی از مهمترین اقداماتی که انجام خواهد شد طرح مطالعه و پایش آب قنات قصبه است که برای اولین بار در کشور اجرا می‌شود و به همین منظور سنسورهایی در قنات قصبه نصب می‌شوند و خصوصیات مربوط به آب از جمله دبی، دما، سختی، ph و... به صورت دیجیتال و لحظه‌ای اندازه‌گیری و ارزیابی خواهند شد.

وی خاطر نشان کرد: این طرح با مشارکت مجتمع آموزش عالی گناباد و در راستای همکاری مشترک دانشگاه، صنعت و علم اجرا خواهد شد و در پایش‌های سالانه‌ای که در رابطه با وضعیت آب قنات و تغییرات آن به یونسکو اعلام می‌کنیم، بسیار موثر خواهد بود.

مدیر پایگاه میراث جهانی قنات قصبه گناباد گفت: بهسازی، کف‌ سازی و جداره‌ سازی کوچه‌ باغ قنات قصبه به طول ۴۰۰ متر از جمله اقدامات دیگر است که طرح آن با همکاری شهرداری گناباد تهیه شده و مراحل آخر تصویب را طی می‌کند، همچنین قرار است ورودی شماره ۲ قنات نیز از محل همین اعتبارات استحکام‌ بخشی و تکمیل شود.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر قنات تمامی آثاری که تحت حوزه نفوذ حرایم قنات و مرتبط با قنات باشند نیز از این اعتبارات ذی‌نفع خواهند بود، افزود: میزان ۱۵۰ میلیون تومان از این اعتبارات برای ساماندهی و مرمت آب‌ انبارها و قلعه کاخک در نظر گرفته شده‌ است و قرار است مجموعه‌ای به نام برج موزه بام کاخک با همکاری شهرداری کاخک و شورای کاخک راه‌اندازی کنیم همچنین در حوزه‌ میراث طبیعی و میراث فرهنگی که شامل بناها و میراث ملموس و ناملموس  هستند، ۵۰ اثر و از جمله ۱۰ درخت ثبت ملی خواهند شد.

صنوبری جداره‌ سازی کوچه باغ حیاط به طول ۲۰۰ متر و با اعتبار حدود ۱۰۰ میلیون تومان، مرمت ۱۰ خانه فنجان و مرمت خانه‌ مرحوم نبی‌پور برای تبدیل کردن آن به موزه مقنی و موزه قنات همچنین بارگذاری زبان سوم، چهارم و پنجم وب‌ سایت قنات قصبه را از جمله سایر اقداماتی دانست که از محل این اعتبارات اجرا خواهند شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی قنات قصبه گناباد یادآور شد: ثبت قنات قصبه گناباد در میراث جهانی یونسکو نقش چشمگیری در جذب گردشگر و پویایی اقتصادی منطقه داشته است و با توجه به جهانی شدن این اثر، ایجاد زیر ساخت‌های لازم برای جذب گردشگر از جمله ایجاد راه‌آهن و فرودگاه و... با سرعت بیشتری نسبت به قبل در حال پیگیری و اجرایی شدن است.

وی اظهار کرد: از سال ۹۳ تا کنون و بعد از ثبت این اثر در میراث جهانی، نزدیک به ۲.۵ میلیارد تومان غیر از هزینه مربوط به پرونده، برای قنات قصبه هزینه کردیم که این هزینه‌ها شامل نصب تابلوهای راهنما در جاده، بهسازی ورودی‌ها، مرمت مظهر قنات، طراحی وب‌ سایت و تولید  فیلم‌های مستند برای رسانه‌های معتبر داخلی و خارجی بوده‌ است.

گفتنی است؛ قنات قصبه گناباد عمیق‌ترین و یکی از پرآب‌ترین قنات‌های ایران است که در سال ۱۳۷۹ ثبت ملی شد و در تاریخ ۲۵ تیر ماه ۱۳۹۵ (۱۵ جولای ۲۰۱۶ میلادی) در چهلمین اجلاس کمیته میراث جهانی در شهر استانبول ترکیه به عنوان ۲۰ امین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و هر ساله میزبان حدود ۷۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.