استاندار اسبق خراسان بزرگ درباره خاطره اش از سفر محمد علی کلی به ایران می‌گوید که او از رینگ بوکس آمده بود اما می‌خواست آتش جنگی که عراق افروخته بود را خاموش کند.

خاطره استاندار اسبق خراسان از سفر «محمد علی کلی» به ایران / بوکسوری که آمد آتش جنگ را خاموش کند

به گزارش قدس آنلاین، بی‌شک یکی از فراموش نشدنی‌ترین چهره‌های ورزشی_سیاسی جهان «محمدعلی کلی» است، برترین بوکسور سنگین وزن تاریخ دنیا تنها به خاطر بردهای شگفت‌انگیزش اسطوره نشد او که بارها حریفانش را در رینگ بوکس ناک اوت کرده بود در مهم‌ترین تصمیم زندگی‌اش به دین اسلام گروید.

محمدعلی پس از گرویدن به اسلام در فعالیت‌های سیاسی نیز نقش داشت و امتناعش از شرکت در جنگ ویتنام نامش را بیش از پیش بر سر زبان‌ها انداخت.

او در حالی از خدمت در ارتش آمریکا سر باز زد که سه سال پیش از آن عنوان قهرمانی جهان را از آن خود کرده بود و این تصمیم سبب شد چند سالی با اتهام فرار از خدمت گناهکار شناخته شود.

محمدعلی معتقد بود این جنگ بر خلاف اعتقادات دینی‌اش است و در نهایت بعد از چندسال محکومیتش لغو شد.

کِلِی انسانی آزاده بود که تا آخرین لحظات زندگی‌اش برای ایجاد صلح و آرامش تلاش کرد و چندین مرتبه به ایران سفر کرد هرچند بنا به شرایط حاکم آن زمان تمامی سفرهایش رسانه‌ای نشده بود، اما تلاش او برای بهبود روابط ایران و عراق از نکات جالب توجه حضور وی در ایران بود.

رئیس اسبق تربیت بدنی کشور که مدتی را نیز به عنوان استاندار خراسان بزرگ خدمت کرده است درخصوص سفر محمدعلی کلی در سال ۱۳۷۲ به ایران و مشهد با خبرنگار ما گفت‌وگو کرد که در ادامه می‌خوانید:

حسن غفوری‌فرد درخصوص حضور کلی در ایران اظهار کرد: محمدعلی کلی با دعوت ما به ایران آمد چرا که من آمریکا هم که بودم با او و سیاه پوستان مسلمان ارتباط داشتم و با من آشنا بود.

رئیس اسبق تربیت بدنی کشور ادامه داد: وقتی به ایران آمد از او دعوت کردم به منزل ما بیایید او نیز پذیرفت و شب را در منزل ما گذراند، محمدعلی کلی در مسابقات دهه فجر نیز شرکت کرد و همچنین به عنوان مسلمان در نماز جمعه تهران شرکت کرد.

استاندار اسبق خراسان عنوان کرد: وی علاقه‌ زیادی به ایران داشت و پیشنهاد داد بین ایران و عراق میانجی‌گری کند رئیس جمهور وقت آقای هاشمی رفسنجانی نیز پذیرفت و گفت اگر می‌تواند کاری انجام دهد شروع کنند ماهم کمکشان می‌کنیم.

وی درباره برخورد این بوکسور مسلمان خاطرنشان کرد: رفتار آقای کلی بسیار دوستانه و محبت‌آمیز بود و حتی در مسابقات دهه فجر نیز شرکت کرد، در جلسه‌ای که با آقای هاشمی رفسنجانی داشتند درخصوص فعالیت مسلمانان آمریکا گزارشی ارائه دادند.

غفوری‌فرد در خصوص حضور کلی در نماز جمعه تهران نیز گفت: همه مسؤولان ما در نماز جمعه شرکت می‌کنند و در یک صف مانند مردم عادی می‌ایستند این از نکاتی بود که توجه او را جلب کرد همچنین، اینکه مردم می‌توانند به راحتی با مسؤولین کشورشان دیدار و گفت‌وگو داشته باشند از دیگر نکاتی بود که آقای کلی به آن اشاره داشت، چرا که این موضوع در دنیا وجود ندارد، این از برکات جمهوری اسلامی و نماز جمعه است.

استاندار اسبق خراسان درباره وضعیت تعامل و ارتباطات این روزهای کشورمان با دیگر کشورها تاکید کرد: به طور کلی در ارتباطات خارجی چه بین کشورهای مسلمان و چه بین کشورهای دوست و همسایه، ورزشی و سیاسی ضعیف عمل می‌کنیم و در مجامع ورزشی نتوانستم تاثیر گذار باشیم یا نمایندگانمان انتخاب نمی‌شوند یا زود برکنار می‌شوند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال کویت مسؤول کنفدراسیون آسیا است در حالی که این کشور هیچ نقشی در فوتبال ندارد، اما ما در فدراسیون‌های جهانی هیچ جایگاهی نداریم، چراکه در دیپلماسی ورزشی ضعیف عمل کردم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.