نماینده تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت زعفران در بورس از مرز ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان گذشته، خطاب به کشاورزان و زعفرانکاران گفت: محصول خود را ارزان نفروشند.

زعفرانکاران محصول خود را ارزان نفروشند/ حل مشکل اقتصادی کشور با مدیریت جهادی و انقلابی

به گزارش قدس آنلاین، محسن زنگنه در نشست خبری با بیان اینکه قیمت زعفران در بورس از مرز ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان گذشته، خطاب به کشاورزان و زعفرانکاران اظهار کرد: زعفران کاران محصول خود را ارزان نفروشند.

نماینده تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برخی‌ها می‌گویند زعفران در دنیا ارزان شده اما تحقیق کردیم میانگین قیمت این محصول ۱۱۰۰ دلار است که اگر این رقم را در دلار ضرب کنید، قیمت را به ۱۶ میلیون می‌رساند.

وی به طرح راهبردی خود در حوزه زعفران اشاره کرد و افزود: ۲۶ هزار نفر را سازماندهی و حسینیه‌ها را برای پاک کردن گل زعفران تجهیز می‌کنیم تا بتوانیم همه فرایند این محصول را در منطقه به انجام برسانیم.

رفع مشکلات زعفرانکاران با جدیت در دستور کار است

زنگنه بیان کرد: در بحث زعفران، توانستیم در عرض یک ماه قیمت را از ۶ میلیون، به ۱۲ میلیون و ۸۰۰ برسانیم که به صورت جهادی، با جهاد کشاورزی، فروشنده، بورس، صادر کننده، وارد همکاری شدیم. متاسفانه فساد هم در این کشور مانع می‌شود، هر چند درصدشان کم است اما همین‌ها باعث بروز مشکلات می‌شوند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مهمترین اولویت کاری در منطقه برطرف کردن مشکلات زعفرانکاران است، گفت: وقتی در این حوزه، گلوگاه فساد را بستیم بازار زعفران رونق گرفت.

وی افزود: در این حوزه تهدید هم شده‌ایم اما رفع مشکلات زعفرانکاران با جدیت در دستور کار است و این مهم تا دستیابی به اهداف همچنان ادامه می‌یابد.

جهاد کشاورزی، متولی افزایش استاندارد محصول زعفران

زنگنه با بیان اینکه در مورد محصول زعفران باید کارهای اساسی و بنیادین زیادی صورت گیرد گفت: ابتدا در زمینه کاشت، داشت و برداشت این محصول باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا زعفران تولید شده به استانداردهای روز دنیا نزدیک شود که متولی این امر نیز جهاد کشاورزی است.

نماینده تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: موضوع دیگری که باید درباره زعفران به آن توجه شود قیمت‌گذاری و مدیریت توزیع، صادرات و فروش این محصول است که در این باره جلسات زیادی با تولیدکنندگان، صادرکنندگان عمده و همچنین شورای ملی زعفران و اتحادیه صادرکنندگان برگزار شد، زعفرانی که به‌صورت گل فروخته می‌شود مانند پسته‌ای است که در خوشه به فروش می‌رسد یا مانند نفت است که خام به فروش می‌رود.

وی بیان کرد: هدف ما کاهش خام فروشی و افزایش ارزش افزوده زعفران است و امسال حفظ ۲۰درصد زعفران منطقه را هدف گذاری کردیم اما سال بعد باید ۸۰ درصد زعفران در همین منطقه پَرکنی شود که در ازای پَر کردن زعفران از کشاورز هزینه‌ای دریافت نمی‌شود بلکه با توجه به قیمت روز زعفران، درصد ناچیزی از زعفرانِ پاک شده دریافت خواهد شد.

راه اندازی ۴۰ پایگاه استریل زعفران خشک کنی

زنگنه ادامه داد: امسال با توجه به شرایط خاص کرونا قرارگاه جهادی زعفران در مکان‌های استریل شده و در ۴۰ پایگاه منطقه راه اندازی می‌شود که هر پایگاه به یک دستگاه زعفران خشک کنی بروز مجهز خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از معین‌های اقتصادی با سرمایه‌گذاری ۲۰میلیارد تومانی در این زمینه ورود کرده است که در پاک کردن، خشک کردن زعفران به‌صورت رایگان در کنار زعفران کار خواهد بود و پس از خشک کردن و افزایش ارزش افزوده آن هزینه خود را دریافت خواهد کرد.

مزایده زعفران انبارهای شرکت تعاونی برای پرداخت مطالبه زعفران کاران

وی ادامه داد: در حال حاضر طلب زعفران کاران ۱۰۶میلیارد تومان است که بانک‌ها دیگر توان پرداخت آن را ندارند به همین دلیل قرار است از طریق مزایده زعفران‌های موجود در انبارهای شرکت تعاونی به فروش برسد.

زنگنه بیان کرد: زعفران کاران نگران این موضوع نباشند چرا که از برنده ضمانت نامه ۲۰میلیارد تومانی اخذ خواهد شد و باید این محصول را فقط صادر کند و در کشور و در بورس عرضه نخواهد شد.

نماینده تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت برگزاری این مزایده و پرداخت ۲۵درصد مبلغ اولیه مزایده ظرف ۱۵روز آینده تمام مطالبات زعفران کاران پرداخت و با آنان تسویه حساب خواهد شد.

وی ضمن تجلیل از زحمات جامعه خبرنگاری منطقه اظهار کرد: سطح سواد سیاسی دانشگاه‌ها، مدارس، نخبگان، مجموعه‌های فرهنگی و حتی اقشار و نخبگان سیاسی شهرستان با نقطه مطلوب فاصله دارد که در ارتقای این شاخصه به کمک شما خبرنگاران نیاز داریم.

زنگنه گفت: تا زمانی که سواد اقتصادی مردم افزایش پیدا نکند، شاهد برخوردهای دسته جمعی در اقتصاد هستیم امروز شاهدیم یک نفر در بورس سرمایه‌گذاری و سود کرده، همه صف کشیدند که وارد بورس شوند، حتی دیدیم یک کارمند مرخصی گرفته و در خانه نشسته و مشغول بورس شده است یا افرادی خانه و ماشین خود را فروخته و وارد بورس کرده اند امریکا، انگلیس و توکیو که مهد بورس هستند از وضعیت امروز ما که همه شاخصه‌های آنها را رد کردیم انگشت به دهان ماندند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ضمن عنوان کرد: در حوزه‌های اداری زد و بندهایی اداری صورت گرفته، این میدانی است که حضور خبرنگاران را می‌طلبد، من نیز تمام قد از خبرنگاران شجاع دفاع می‌کنم.

زنگنه گفت: صدای مردم و مطالبات به حق آنها باید رسا و به موقع به گوش مدیران برسد که نباید از این مهم دست بردارید؛ بلکه باید بیشتر از پیش به این مهم پرداخته شود.

مردم جایی سرمایه‌گذاری کنند که موجب رشد منطقه شود

نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسائل کشور به همین سادگی قابل حل است، گفت: ما باید کاری کنیم که مردم جایی سرمایه گذاری کنند که موجب رشد منطقه شود.

وی تصریح کرد: مشکلات را از این به بعد با عدد و رقم مورد نیاز و کار کارشناسی شده اعلام کنید زیرا برای حل مشکلات نیاز به کار کارشناسی شده و فنی است بدون این کار مطرح کردن مشکلات نتیجه‌ای ندارد، گفتن مشکلات کار مردم است، کار شما باید علمی و کارشناسی شده باشد.

زنگنه با بیان اینکه امروز باید دعواهای سیاسی و جناحی را کنار زد و برای خدمت به مردم پا در عرصه میدان جهاد گذاشت، گفت: شاخص ما برای مدیران، کار جهادی و شایسته سالاری است و در برابر کسانی که بخواهند حواشی ایجاد و ما را از مسیر اصلی منحرف کنند با قدرت خواهیم ایستاد.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی با وجود همه تخریب‌ها و هجمه‌ها در طول هفته‌های آغازین آن، بالاخره تشکیل و کمیسیون‌های مجلس برای نخستین بار در طول ۱۱ مجلس اخیر به‌صورت تخصصی راه اندازی شد.

وی ادامه داد: بخش عمده مشکلات کشور، فساد و رانت‌خواری و موضوع اصلی کشور اجرایی و عملیاتی کردن قوانین است، نمایندگان مردم در خانه ملت اگر به نقش نظارتی خود به شکل مطلوب عمل کنند سایر مشکلات حل می‌شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.