۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰
کد خبر: 715158

نماینده مردم تربت‌حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۶۰ تن زعفران خریداری شده از کشاورزان خراسان رضوی توسط اداره کل تعاون روستایی خراسان رضوی، در چند روز آینده به شیوه مزایده به فروش گذاشته می‌شود.

بزودی/ مزایده 60 تن زعفران در خراسان رضوی

قدس آنلاین: محسن زنگنه روز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های جمعی تربت‌حیدریه با بیان این که این مزایده به شرط صادرات محصول زعفران است افزود: برای شرکت در این مزایده به ۲۰۰ میلیارد ریال ضمانت بانکی نیاز است و در صورت فروش محصولات، بقیه مطالبات زعفرانکاران که حدود هزار میلیارد ریال است در آینده نزدیک تامین و پرداخت می‌شود.

وی از امضای تفاهمنامه با چند صادر کننده زعفران خبرداد و اظهار داشت: با چند صادر کننده، تفاهم شد که زعفران مورد نیاز خود را به صورت مستقیم از کشاورزان خراسان رضوی خریداری کنند که ارزش آن حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال است.

نماینده مردم تربت‌حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی از تشکیل قرارگاه جهادی زعفران در زاوه خراسان رضوی خبرداد و گفت: این قرارگاه زعفران با حضور بخش خصوصی و معین اقتصادی شهرستان تشکیل شد و در گام نخست ۲۰۰ میلیارد ریال برای آن سرمایه‌گذاری شده است که بخشی از این میزان از محل آورده شخصی و بقیه از محل گردش مالی آن تامین می‌شود.
زنگنه هدف از تشکیل این قرارگاه را کاهش خام فروشی و افزایش ارزش افزوده زعفران عنوان کرد و افزود: زعفرانی که به صورت گل فروخته می‌شود مانند پسته‌ای است که در خوشه به فروش می‌رسد بنابراین هدف اولیه ما امسال حفظ ۲۰ درصد زعفران منطقه است که در سال آینده این رقم باید به میزان ۸۰ درصد افزایش یابد و این مهم با همکاری تولید کنندگان میسر خواهد بود.
وی از راه‌اندازی ۴۰ پایگاه فرآوری زعفران در آینده نزدیک در منطقه تربت‌حیدریه خبرداد و اظهار داشت: در قالب این طرح، پاک و خشک کردن زعفران با دستگاه‌های استاندارد برای تولیدکنندگان به صورت رایگان انجام خواهد شد و هزینه این کار نیز از محل ارزش افزوده‌ای که در بازار از محصول خشک زعفران  افزایش یافته از تولید کننده دریافت می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که اصلاح ساختار بودجه کشور، از اولویت‌های اصلی مجلس شورای اسلامی است افزود: اصلاح ساختار بودجه یک کار زمان‌بر است اما به طور حتم اثر مثبت این طرح را مردم در سال آینده در سفره معیشتی خود احساس خواهند کرد.

زنگنه با بیان این که مالیات بر عایدی سرمایه دربازار بورس، طلا و سکه یکی از اهداف اصلاح ساختار بودجه است افزود: روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد ریال مبادلات در بورس انجام می‌شود و اگر یک در هزار از این مبادلات، مالیات کسر شود، سالانه  ۶ هزار میلیارد ریال مالیات تنها از بازار بورس اخذ می‌شود و این در حالی است که مجموع بودجه عمرانی کشور سالانه پنج هزار و ۷۱۰ میلیارد ریال است

وی همچنین از اصلاح ساختار بودجه در صندوق بازنشستگی و شرکت‌های بخش خصوصی خبرداد و افزود: در صورت تحقق این مهم بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: سطح سواد سیاسی دانشگاه، مدارس، نخبگان و مجموعه‌های فرهنگی، با نقطه مطلوب فاصله دارد که برای ارتقای آن به خبرنگاران و مجموعه اصحاب رسانه نیازمندیم.

زنگنه با بیان این که اگر نتوانیم تحلیل سیاسی اقشار مختلف جامعه را ارتقا دهیم به طور حتم دچار مشکل می‌شویم افزود: انتظار داریم مجموعه‌های جوان، تشکل‌ها، خبرنگاران و اصحاب رسانه نشاط سیاسی را در سطح شهرستان ایجاد کنند.
پارسال ۹۰ هزار هکتار از مزارع خراسان رضوی به کشت زعفران اختصاص یافت که حجم محصول برداشت شده از این سطح معادل ۳۲۰ تن اعلام شد.

سالانه ۲۰۰ تن محصول از ۸۴ هزار هکتار مزارع زعفران ایران برداشت می‌شود که ۷۸ درصد از این حجم تولید محصول مزارع خراسان رضوی است. بیشترین زعفران جهان با سه هزار سال سابقه در شهرستان‌های تربت‌حیدریه، زاوه، کاشمر، رشتخوار و مه‌ولات در استان خراسان رضوی تولید می‌شود. 

بازده تولید در هر هکتار مزارع زعفران خراسان رضوی به طور متوسط چهار تا پنج کیلوگرم است. همه شهرستانهای خراسان رضوی بین ۱۰ هزار تا ۳۰ هزار هکتار مزرعه زیرکشت زعفران دارند. ۱۳۸ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی این استان در حوزه کشت و تولید زعفران فعالیت دارند همچنین ۸۰۰ هزار نفر در خراسان رضوی به طور مستقیم درگیر امور مربوط به کشت، تولید و برداشت زعفران هستند.

سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی آبان و آذر پارسال ۶۸ تن و ۹۰۰ کیلوگرم زعفران از ۹ هزار و ۵۰۲ کشاورز این استان خرید.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است

منبع: عصر ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.