نباید اجازه دهیم امثال «مایک پومپئو» و «برایان هوک» دوران بازنشستگی‌شان را در سواحل اروپا بگذرانند. بایدکاری کنیم که از ترس بازداشت و محاکمه نتوانند از مرزهای ایالات متحده خارج شوند!

نصری: اشتباه سلاح‌های شیمیایی را درباره تحریم دوباره مرتکب نشویم

قدس آنلاین: رضا نصری حقوقدان بین الملل با انتشار رشته توئیت هایی به مصونیت مقامات آمریکایی و اروپایی در مقابل جنایات هایی که کرده اند اشاره داشت.

به گزارش خبرآنلاین، نصری با انتشار ویدیویی از برژینسکی مشاور امنیت ملی دولت کارتر که می گوید: "ما به عراقی ها اطلاعات دقیق می دادیم که سلاح های شیمیایی را در کدام منطق علیه ایرانی ها استفاده کنند که بیشترین بازدهی را داشته باشد"  در توئیترش نوشت:

۱)‌ هیچ مقام آمریکایی یا اروپایی در برابر این جنایت(همدستی با صدام در استفاده از تسلیحات شیمیایی در جنگ با ایران) محاکمه نشده و پاسخگو نبوده است. حتی خود صدام حسین یک کلام در مورد جنایات جنگی‌اش علیه ایران در دادگاه مواخذه نشد. در برابر این جنایت بزرگِ قرن ۲۰ فقط یک بازرگان هلندی به ۱۶ سال زندان محکوم شد که به زودی هم آزاد می‌شود!

‏۲) بحث از انتقام نیست. بحث از پیش‌گیری و شفافیت و عدالت است. این «اعترافات» مقامات آمریکایی درباره این جنایت و جنایات دیگرشان - که گاه در کتاب خاطرات‌شان هم ذکر می‌شود - فقط بخاطر وقاحت‌شان نیست. به خاطر «حس مصونیتی» است که بواسطه سکوت قربانیان به آن‌ها داده شده است.

‏۳) اگر امروز هم در برابر جنایتکاران «تحریم» - که هزاران جان گرفته و زندگی میلیون‌ها ایرانی را تحت‌الشعاع قرار داده و از مصادیق «جنایت علیه بشریت»‌ است - همینطور سکوت کنیم و آن‌ها را مورد پیگرد قرار ندهیم، چه بسا این «حس مصونیت» گریبان نسل‌های بعد را هم بگیرد!

‏۴) نباید اجازه دهیم امثال «مایک پومپئو» و «برایان هوک» سودای پیشرفت شغلی در سر بپرورانند، از این کشور به آن کشور مزد سخنرانی و مشاوره بگیرند یا دوران بازنشستگی‌شان را در سواحل اروپا بگذرانند. بایدکاری کنیم که از ترس بازداشت و محاکمه نتوانند از مرزهای ایالات متحده خارج شوند!

‏۵) وظیفه جامعه مدنی، فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران ایرانی داخل و خارج کشور است تا توجه سازمان‌های غیردولتی حقوق بشر و نهادی ذی‌ربط را برای اجرای عدالت در مورد این متهمان جنایت علیه بشریت - ولو در دادگاه‌های اروپا - جلب کنند.

۶)اشتباهی که در ماجرای «سلاح‌های شیمیایی» و قربانیان آن مرتکب شدیم در مورد تحریم و قربانیانش تکرار نکنیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.