«جایزه ادبی مشهد» یک میهمانی بزرگ است برای همه اهالی ادبیات کشور تا با حضور خود و آثار ارزشمندشان روشنایی‌بخش این میهمانی باشکوه باشند.

میهمانی بزرگ با جایزه ادبی مشهد

قدس آنلاین:این جایزه اگرچه به همت شورای شهر مشهد و سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری به ثمر نشسته اما صاحب اصلی آن تمام شاعران، نویسندگان و خانواده بزرگ ادبیات در هر جای کشور هستند که می‌توانند با ایده‌های خلاقانه خودشان در برگزاری بهتر این رویداد کمک کنند.

•       از ایده تا ضرورت

گفت‌وگو با حسین لعل بذری، دبیر جایزه ادبی مشهد درباره این رویداد ادبی شهرمان را با هم می‌خوانیم.

* ایده فراخوان ادبی مشهد چگونه شکل گرفت و با توجه به بضاعت‌های شعر و ادب خراسان چرا این ضرورت تاکنون دیده نشده بود؟

به هر حال چندین سال بود در شهر مشهد که سابقه ادبی آن بی‌نیاز از توضیح است، چه از گذشته خیلی دور و چه در دهه‌های گذشته، جای خالی یک رخداد و رویداد بزرگ ادبی حس می‌شد؛ اینکه مشهد با ظرفیت ادبی که دارد نیازمند یک اتفاق بزرگ در این حوزه است. اساساً اگر وضعیت ادبیات یک شهر رو به ‌راه باشد به طور طبیعی حال شهروندان و علاقه‌مندان به ادبیات هم خوب است. ادبیات کمک می‌کند تا جهان‌های تازه‌ای پیش روی ما باز و راه‌های گفت‌وگو هموار شود و به مُفاهمه و درکِ متقابلِ بیشتر از همدیگر کمک می‌کند.

با توجه به این موضوعات ما در مدیریت امور هنری شهرداری (خانه هنرمندان) همزمان با پیش‌ بردن طرح تشکیل «خانه ادبیات مشهد» که همه مراحل آن تا برگزاری انتخابات پیش رفت و این مرحله به خاطر کرونا متوقف ماند، یک طرح دیگر را هم پیگیری کردیم که همین «جایزه ادبی مشهد» بود. یک رویداد بزرگ در گستره ملی که در شأن اهالی ادبیات و نیز شهر مشهد باشد. طرح با مشورت از دوستان شاعر و نویسنده بازنویسی و به شورای اسلامی شهر مشهد ارائه شد که آنجا هم پس از بررسی، تأیید و برای اجرا به سازمان اجتماعی و فرهنگی ابلاغ شد. پس از آن در هیئت مدیره سازمان هم تأیید شد و پس از دریافت مجوز از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان فراخوان آن در صحن شورا رونمایی شد.

*لطفاً در خصوص این فراخوان و بخش مختلف و نام‌گذاری جوایز توضیح بفرمایید.

این فراخوان در سه حوزه «شعر، داستان و روایت‌نگاری» و در دو بخش کتاب منتشر شده (سال۹۸) و تک‌اثر چاپ نشده برگزار می‌شود که در قسمت کتاب منتشر شده، آثار منتشر شده سال ۹۸ در زمینه شعر کلاسیک، شعر نو، مجموعه داستان و رمان بررسی و داوری می‌شود.

بخش تک‌اثر هم در زمینه شعر کلاسیک، شعر نو، تک داستان کوتاه و نیز روایت‌نگاری (که این روایت‌نگاری ویژه شهر مشهد است) آثار را مورد بازخوانی قرار می‌دهد.

اما در خصوص نام‌گذاری بخش‌ها باید بگویم که از ابتدا نظر ما بر این بود تا در این جایزه به شکلی یادی کنیم از چهره‌ها و شخصیت‌های ادبی مشهد که «نشان ویژه ملک‌الشعرای بهار» برای شعر کلاسیک و «نشان ویژه اخوان ‌ثالث» هم برای شعر نو در نظر گرفته شده است.

برای داستان نیز «نشان ویژه توس» انتخاب شد و در بخش روایت‌نگاری هم «نشان ویژه بیهقی» که امیدواریم در طول برگزاری مراسم پایانی به این بهانه فرصت پرداختن کافی به چهره‌های ادبی مشهد را داشته باشیم و نشست‌هایی در این خصوص برای مدعوین و علاقه‌مندان برگزار کنیم.

*داوری‌ها به چه صورت انجام خواهد شد و در صورت مشخص بودن، داوران بخش‌های مختلف را اعلام بفرمایید.

برای هر بخش یک دبیر اختصاصی معرفی کردیم که برای بخش شعر آقای «جواد گنجعلی» از شاعران برجسته مشهد و کشور قبول زحمت کردند و ما را در این جایزه همراهی می‌کنند، برای بخش داستان در خدمت آقای «فرهاد بردبار» از نویسندگان جوان و فیلمسازان خوب کشورمان هستیم و بخش روایت‌نگاری هم آقای «احسان عبدی‌پور» دبیر آن هستند که از چهره‌های شناخته شده حوزه سینما و روایت‌نگاری کشور هستند.

برای انتخاب داوران هر بخش هم با مشورت‌هایی که داشتیم سعی کردیم از ترکیب جوان‌تر استفاده کنیم که آثارشان مورد تقدیر جوایز مختلف ادبی بوده و در کنار آن از بعضی استادان باتجربه بهره بردیم که البته کمتر در جوایز و جشنواره‌ها داوری کرده‌اند و به عبارتی داور تکراری نداریم یا کمتر است.

بر اساس عُرف مرسوم اغلب جشنواره‌ها، آثار منتشر نشده بدون اسم و با کد خاص داوری می‌شوند و کتاب‌ها هم که صاحب آن‌ها مشخص هستند، سعی می‌شود در یک فرایند عادلانه و به دور از هر گونه جانبداری داوری شوند. برای این کار ترکیب داوری متفاوت و متنوعی را انتخاب کرده‌ایم تا به همه‌ نگاه‌های ادبی احترام بگذاریم.

* کمی در خصوص بضاعت ادبیات، شعر و روایت‌نگاری شهرمان توضیح دهید و پس از برگزاری این جشنواره چه برنامه‌هایی برای آثار برگزیده خواهید داشت؟

روایت‌نگاری که یکی از بخش‌های ویژه این جایزه است و به شهر مشهد اختصاص دارد قرار است با نگاه تازه‌ای به اقلیم، جغرافیا، شخصیت‌ها، فرهنگ و اتمسفر حاکم بر آن، یک اتفاق خلاقانه و نو در این زمینه اتفاق بیفتد.

به اعتقاد من در این بخش قابلیت و ظرفیت خیلی خوبی وجود دارد که اگر مخاطبان جایزه به آن توجه کنند آثاری جذاب و خواندنی در این بخش را شاهد خواهیم بود.

در رابطه با بخش دوم پرسش شما باید بگویم که شعار ما در این رویداد ادبی این است که جایزه ادبی مشهد تنها در انتخاب چند اثر و اهدای جایزه به آن‌ها خلاصه نمی‌شود. ما بنا داریم از زمان انتشار فراخوان تا فرارسیدن مراسم پایانی، برنامه‌های مختلفی را پیگیری کرده و انجام دهیم؛ گفت‌وگو با چهره‌های سرشناس ادبی کشور، معرفی شخصیت‌های ادبی مشهد، نگاهی به جوایز ادبی کشور، خوانش آثار شاعران و نویسندگان باسابقه، معرفی کتاب‌ها و آثار منتخب یکی ‌دو دهه اخیر، گفت‌وگو با هنرمندان شاخه‌های دیگر در خصوص مشهد، بارگذاری جُستارهای ادبی در فضای مجازیِ جایزه، برگزاری نشست‌ها و ورک‌شاپ ادبی در مراسم پایانی با بهره‌مندی از حضور پیشکسوتان، قدردانی از چهره‌های ادبی تأثیرگذار و مشهدگردی و معرفی گوشه‌های کمتر دیده شده، برگزاری شب‌های روشن مشهد و... بخشی از این برنامه‌هاست.

* کمی درباره تاریخ و چگونگی اختتامیه با توجه به کرونا بفرمایید و همچنین مهلت ارسال آثار و چگونگی ارسال آن را توضیح دهید.

زمانی که فراخوان را آماده می‌کردیم خبری از ویروس کرونا نبود و پیش‌بینی این بود که در ۱۸ آذرماه، همزمان با سالروز تولد ملک‌الشعرا بهار که یکی از نشان‌های جایزه به نام ایشان است، مراسم پایانی را برگزار کنیم ولی همیشه روزگار مطابق خواسته ما پیش‌ نمی‌رود. با توجه به این اتفاق باید صبر کنیم تا ببینیم چه زمانی شرایط برگزاری یک مراسم بزرگ و باشکوه فراهم می‌شود، امیدوارم تا پایان سال این اتفاق بیفتد.

اما مهلت ارسال آثار همان ‌طور که در فراخوان هم آمده است، برای بخش کتاب‌های منتشر شده پایان شهریور ماه امسال و برای بخش تک‌اثر هم پایان مهرماه در نظر گرفته شده است.

متقاضیان بخش کتاب - ناشر یا خودِ صاحب اثر، می‌توانند سه نسخه از کتاب خود را به آدرس پستی جایزه ارسال کنند و در بخش تک‌اثر هم به صورت ارسال از طریق ایمیل جایزه که همه این‌ها در فراخوان مشخص است. من همین ‌جا از همه دوستانم چه در مشهد چه در دیگر جاهای کشور دعوت می‌کنم اگر طرح، ایده، پیشنهاد و نظری دارند که به برگزاری فاخر و شکوهمند یک رویداد ادبی کمک می‌کند، دریغ نداشته باشند و ما و جایزه ادبی مشهد را همراهی کنند و امیدوارم یک اتفاق روشن را رقم بزنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.