دومین دوره معرفتی تشکیلاتی «عصر اقامه» ویژه طلاب با موضوع منشور روحانیت حضرت امام(ره) از ۱۳ تا ۱۸ مرداد در مشهد مقدس برگزار شد.

مردم را با استفاده از هویت شیعی پای کار بیاورید

قدس آنلاین: در این دوره که به صورت مجازی و توسط تشکل طلبگی «ربیون» برگزار شد، موضوعاتی از جمله شاخص‌های تحجر و بازتولید آن، عبور از اجتهاد مصطلح با اجتهاد انقلابی، واکاوی لوازم اقامه دین، هندسه منابع دین و... توسط حجج اسلام سید عباس نبوی، محمدرضا فلاح شیروانی، سید علی موسوی، محمدجواد نظافت یزدی و... بررسی شد.

محمد امامی، مسئول تشکل طلبگی ربیون در خصوص اهداف برگزاری این دوره گفت: برای تحقق دین در متن زندگی مردم، نیازمند شبکه‌ای فعال از طلاب هستیم که برای گفتمان‌سازی و تحقق دین در جامعه از نظر آشنایی با مبانی انقلاب و شناخت مسائل واقعی جامعه توانمند باشند، دوره «عصر اقامه» فرصت مناسبی برای ایجاد این شبکه است.

وی در ادامه افزود: مخاطبان این دوره، طلاب پایه سه به بالای حوزه‌های علمیه هستند که از جهات انگیزشی، فکری و تجربه کار تشکیلاتی از نقاط مختلف کشور، به‌خصوص طلاب شرق کشور گزینش می‌شوند.

امامی عنوان کرد: در دومین دوره عصر اقامه که به صورت مجازی و دوره یکروزه حضوری که مخصوص طلاب مشهد برگزار شد، نزدیک به ۱۲۰ نفر شرکت کردند و تشکل طلبگی ربیون در نظر دارد برای طلاب پایه یک تا سه نیز با سرفصل‌های متفاوت در طول سال چنین دوره‌ای را برگزار کند. در این دوره استادان حوزوی با مشورت‌هایشان و سازمان تبلیغات خراسان رضوی و معاونت فرهنگی سپاه با حمایت‌های خود ما را همراهی کردند.

ارادت رهبری به مردم فراتر از یک اصل مدیریتی تجربی است

حجت الاسلام فلاح شیروانی در سخنرانی خود با موضوع طرح راهبردی رهبری برای حرکت مردمی در سه دهه اخیر گفت: سؤال این است که رهبری از ما چه می‌خواهند؟ ایشان در بیانیه گام دوم می‌فرمایند ما چشم‌انداز باشکوهی برای انقلاب اسلامی داریم و برای رسیدن به این چشم‌انداز به یک حرکت عمومی نیاز داریم. این چشم‌انداز چیست؟ می‌فرمایند این چشم‌انداز، تمدن نوین اسلامی و تمهید ظهور است. حرکت هم باید یک حرکت عمومی معقول و منضبط و صحیح و عقلایی باشد. ایشان در توضیح حرکت منضبط می‌فرمایند حرکت غوغاسالارانه و بلبشو مد نظر نیست. از طرفی این حرکت، حرکتی نیست که چند نهاد حاکمیتی بخواهند آن را اجرا کنند. بعد می‌فرمایند: این حرکت در حال حاضر در کشور وجود دارد. منتها باید سه تا کمال پیدا کند. باید انضباط پیدا کند، سرعت پیدا کند و پیشرفتش به سمت آن چشم انداز، محسوس باشد؛ یعنی باید به چشم بیاید. چه نکته کلیدی در حرکت مد نظر رهبری هست که آن را مطلوب می‌کند؟ جانمایه این حرکت، شکل‌گیری اراده مردمی در کانون مدیریت کشور است. البته ارادتی که رهبری به مردم دارند فراتر از یک اصل مدیریتی تجربی است.

دبیر کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی حوزه‌های علمیه کشور در ادامه گفت: متأسفانه طرز تفکر غلطی که حاکم بر ذهن برخی انقلابی‌هاست، این است که ما برویم و پست‌های سیاسی را یکی پس از دیگری فتح و آن وقت با کار و تلاش شبانه‌روزی مشکلات کشور را حل کنیم. این تلقی از منظر رهبری غلط است، شما تا زمانی که نتوانید مردم را پای کار بیاورید نمی‌توانید موفق شوید. به‌خصوص اخیراً که رهبری بحث دولت جوان حزب‌اللهی را مطرح کرده‌اند عده‌ای راه افتادند که باز هم با کارهای صرفاً سیاسی، صندلی‌ها را بدست بیاورند. اما مطمئن باشید با پشت سر هم زدن نیروهای انقلابی هیچ کاری پیش نمی‌رود.

جوان‌گرایی یعنی مسئولیت پذیرفتن جوان

حجت‌الاسلام فلاح افزود: ما قرار بود با طرز تفکر امام مهذب شویم و به حیات اجتماعی معنوی و متعالی برسیم. این سیاسی‌بازی برخی همه‌اش رذالت است و بیشتر ما را آلوده می‌کند. متأسفانه ما بیانیه را به صورت جامع و دقیق نمی‌خوانیم، تا آنجا که که خود رهبری در سخنرانی سال ۹۸ دوباره آن را شرح کردند که باز هم متأسفانه آن را نخواندیم. جوان‌گرایی یعنی مسئولیت پذیرفتن جوان، نه اینکه همه پیرمردها را یکمرتبه بزنیم تار و مار کنیم! رهبری به دنبال حرکت عمومی مردم با محوریت جوان‌هاست نه صرفاً پست و مقام گرفتن یک تعداد جوان در کشور. شما قیام کنید کشور را بسازید و در این قیام مردم را وارد کنید. اما چرا محوریت با جوان‌هاست؟ چون آینده دست آن‌هاست.

اگر مردم اراده کنند خداوند اراده می‌کند

وی عنوان کرد: آنجایی که خداوند در قرآن کار را به خودش برمی‌گرداند یعنی پشتوانه‌اش خود خداست، حضرت امام همیشه روی آیه «ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» با قاطعیت صحبت می‌کردند. درواقع اگر مردم اراده کنند خداوند اراده می‌کند. یکی از نیازهای این حرکت هم تصویر درست از عوامل امیدبخش است. مردم ایران ظرفیت کارهای بزرگی را دارند. مردم ایران بسیار پروژه پذیرند. یکی از مثال‌هایش همین کنترل موالید بود. با آنچنان سرعتی موالید ما کنترل شد که همه دنیا انگشت به دهان ماندند. یک مثال دیگرش دفاع مقدس که مردم به بهترین شکل ممکن آن را اداره کردند. اما متأسفانه کسی نیست به مردم پروژه بدهد. رهبری مدام دنبال این هستند که یک نفر پیدا شود به مردم پروژه بدهد! اما کسی پیدا نمی‌شود.

پس از انقلاب اسلامی محیط انسانیت دچار ویرایش شد

دبیر کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی حوزه‌های علمیه کشور در ادامه خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی متکی بر هویت علمی حوزه علمیه است. یعنی یک حرکت اجتماعی است که متکی بر دانش است. ۱۴ قرن، نوابغ جامعه اسلامی مشغول برآوردن این دانش بودند و به همین دلیل است که رهبری می‌فرمایند پس از انقلاب اسلامی محیط انسانیت دچار ویرایش شد. دومین چیزی که انقلاب از آن تغذیه شد هویت شیعی مردم ایران بود. اگر نبود این هویت شیعی، این رفتار منضبط را از خودشان نشان نمی‌دادند. جامعه‌شناسان هم اعتراف کرده‌اند این انقلاب، مدیریت شده بود و با آشوب‌های اجتماعی هیچ سنخیتی نداشت. امام می‌دانست اگر بتواند تحولی در مردم ایجاد کند خود خداوند هم پای کار می‌آید.

اگر الان هم می‌خواهید مردم را پای کار بیاورید آن‌ها را با هویت شیعی‌شان پای کار بیاورید. از این روشنفکربازی‌های تلویزیون در نیاورید و بروید از امام حسین(ع) با مردم صحبت کنید.

حجت الاسلام فلاح شیروانی در پایان خاطرنشان کرد: گفتمان‌سازی هویت شیعی توسط حلقه میانی گروه اول می‌تواند موجب پای کار آوردن مردم شود. اگر عده‌ای هم مدام گفتند نمی‌شود شما مثال‌های انجام شده‌اش را بیاورید. حالا که پای کار آوردید مواظب باشید این حرکت را حکومتی نکنید. تا جایی که امکان دارد تمام حرکت را مردمی بروید جلو، حتی اگر با سختی‌های زیادی روبه‌رو شدید. پس از این مرحله، نخبگان دانش‌ساز را پای کار بیاورید. آن‌هایی که اطلاعات و دانش‌های برآورده را در امور مختلف عینی کسب می‌کنند و با کار علمی دقیق به مسئولان امر محتوای سیاست‌گذاری می‌دهند. همه این عوامل موجب موفقیت شما در این مسیر مقدس خواهد شد؛ ان‌شاءالله.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.