۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
کد خبر: 715223

ارزیابی کارشناسان و متولیان بخش مسکن و صنعت ساختمان در مشهد گواه افزایش قیمت در این بخش و کاهش قدرت خرید مردم و رفتن سرمایه‌ها به سمت بازارهای دیگر از جمله بورس است.

علل و دلایل گرانی مسکن در مشهد

به گزارش قدس آنلاین، بازار مبتنی بر عرضه و تقاضاست و آنچه سرمایه را در بازار مسکن ماندگار می‌کند تناسب بین این دو بخش است اما در نتیجه شیوع کرونا و تاثیر آن بر کاهش ساخت و سازها و همچنین افزایش قیمتها، بهای تمام شده مسکن برهم خورده است.

امسال ساخت و ساز و معاملات مسکن در مشهد شروع خوبی نداشت و باعث بروز رفتارهای جدید دست‌اندرکاران این بازار شد به طوری که روال معمول یا عادات سابق در این بخش را برهم زد.

رییس اتحادیه صنف مشاورین معاملات املاک مشهد در این باره می‌گوید: در ماه‌های گذشته از سال جاری رغبت موجرها به سمت رهن دادن مسکن و رغبت مستاجران به سمت دادن اجاره سوق یافته و دلیل اصلی این تغییر رفتار سود بالای بازار بورس است.

علی مرادزاده افزود: موجران در تلاش هستند با گرفتن پول رهن خانه آن را در بورس گذاشته و سود بیشتری به دست آورند، در مقابل مستاجران نیز تلاش می‌کنند به جای دادن رهن، پول خود را در بورس گذاشته و سود حاصل از آن را به عنوان اجاره مسکن به صاحب خانه پرداخت کنند.

وی اضافه کرد: براساس آمار اعلام شده، سود سرمایه‌گذاری در بازار بورس طی سال جاری ۱۷۰ درصد شده در حالی که سود در بازار مسکن حداکثر ۳۶ درصد است لذا سرمایه‌ها از بازار مسکن به سمت بازار بورس گرایش پیدا کرده ‌است.

افزایش ۷۰ تا ۸۰ درصدی قیمت مسکن در مشهد

رییس اتحادیه صنف مشاورین معاملات املاک مشهد گفت: ارزیابی دقیقی از تاثیر افزایش قیمت مصالح ساختمانی بر قیمت تمام شده مسکن در مشهد انجام نگرفته است اما شواهد نشان می‌دهد که طی چهار ماهه نخست امسال قیمت مسکن در این شهر نسبت به مدت مشابه سال قبل بین ۷۰ تا ۸۰ درصد رشد داشته است.

مرادزاده افزود: در این مدت معاملات مسکن در مورد واحدهای بیش از یک میلیارد تومان در مشهد کاهش زیادی داشته اما معاملات در مورد واحدهای کمتر از یک میلیارد تومان با مساحت بین ۵۰ تا ۹۰ مترمربعی خواهان زیادی دارد که البته تعداد این واحدها در برابر تقاضای بالای آن کم است.

وی اضافه کرد: با توجه به افزایش نرخ تورم و قیمتها، نرخ اجاره و رهن مسکن نیز در مشهد طی چهار ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۰ درصد افزایش یافته است.

افزایش قیمت سیمان و آهن

قیمت مصالح ساختمانی نیز براساس آنچه مسوولان اعلام می‌کنند از ابتدای امسال روند افزایشی پیدا کرده و این مولفه به شدت در قیمت تمام شده مسکن و کاهش قدرت خرید مردم اثرگذار است.

براساس مقایسه قیمت چند کالا از گروه مصالح ساختمانی بین مدت زمان ۱۱ مرداد ماه با ۱۱ تیرماه امسال که توسط معاونت بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی انجام گرفت عمده قیمتها به ویژه سیمان رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

طبق این گزارش، نرخ پروفیل فولادی، شن، تیرآهن، انواع میلگرد، آجر، گچ، سیمان سفید، سیمان خاکستری افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند به طوری که به عنوان مثال در دو قلم، هر کیلوگرم پروفیل فولادی سبک از ۱۱۹ هزار و ۶۰۰ ریال به ۱۹۱ هزار ریال، تیرآهن ۱۸ به وزن ۲۲۶ کیلو از ۹۶ هزار و ۹۰۰ ریال به ۱۳۲ هزار ریال و هر پاکت ۵۰ کیلویی سیمان خاکستری تیپ ۲ از ۱۴۵ هزار ریال به ۱۸۵ هزار ریال افزایش یافته است.

با وجود افزایش قیمت مصالح ساختمانی، رییس اتحادیه صنف فروشندگان مصالح ساختمانی مشهد در گفت و گو با خبرنگار ما، فروش این کالا را مناسب می‌داند و می‌گوید: اکنون فصل فعالیتهای ساختمانی است و کسانی که ساختمان نیمه کاره دارند چاره‌ای جز خرید مصالح و تکمیل آن نداشته و خرید خود را انجام می‌دهند.

غلامرضا سلطانی افزود: روند افزایشی قیمت مصالح ساختمانی از نیمه اردیبهشت ماه آغاز شد که افزایش قیمت سیمان در بین آنها محسوس بود با این حال چون سیمان یکی از مصالح پایه در ساختمان سازی است افرادی که ساخت و ساز دارند نمی‌توانند سیمان خریداری نکنند.

افزایش عوارض پروانه ساخت توسط شهرداری

دبیر انجمن انبوه سازان خراسان رضوی نیز افزایش قیمت مصالح ساختمانی را بی تاثیر در قیمت تمام شده مسکن ندانست و گفت: با این حال پروژه‌های ساختمان سازی که در حال اجرا بوده، متوقف نشده و رکودی در ساخت و سازها نیست.

نعمت الله ظریف افزود: امسال دو مولفه افزایش قیمت مصالح ساختمانی و افزایش عوارض پروانه ساخت از سوی شهرداری مشهد بر قیمت تمام شده مسکن در این کلانشهر تاثیرگذار بوده است.

وی اضافه کرد: افزایش قیمت تمام شده ساختمان ارتباط مستقیمی با افزایش نرخ ارز ندارد زیرا ۷۵ درصد از مصالح ساختمانی در داخل کشور تولید می‌شود هرچند اکنون رکودی در ساخت و سازها در مشهد نیست اما افزایش قیمتها به مرور تاثیر خود را در ساختمان سازی خواهد گذاشت.

دبیر انجمن انبوه سازان خراسان رضوی گفت: اگر در سال ۱۳۸۹ با دلار هزار تومانی قیمت هر متر مربع خانه در مشهد ۱.۵ میلیون تومان معامله می‌شد، اکنون با دلار ۲۰ هزار تومانی و افزایش ۱۸ برابری آن نسبت به سال ۱۳۸۹، نرخ معامله هر متر مربع خانه در مشهد افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته اما به اندازه تغییر نرخ دلار نبوده است.

ظریف افزود: هم اینک متوسط قیمت هر مترمربع خانه در منطقه نوساز "الهیه مشهد" به ۱۰ میلیون تومان رسیده است و این مهم قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد.

وی اضافه کرد: اگر تا سال ۱۳۹۶ باید دولت به دهکهای پنج به پایین جامعه برای خرید مسکن کمک می‌کرد اکنون با افزایش قیمت مسکن دولت باید کمکهای خود را به دهکهای ۶ و هفت در جامعه هم اختصاص دهد و حتی گاه دهک هشت هم قادر به خرید مسکن نیستند.

دبیر انجمن انبوه سازان خراسان رضوی گفت: کاهش قدرت خرید مسکن توسط مردم باعث افزایش اجاره نشینها و رشد نرخ اجاره یا رهن مسکن می‌شود همان طور که امسال نرخ اجاره یا رهن مسکن به شدت افزایش یافت و باعث دخالت دولت و اختصاص تسهیلات ودیعه مسکن به مستاجران شد.

ظریف افزود: فعالیت انبوه سازان در مشهد ادامه دارد و کارگاه‌های دارای پروژه در حال فعالیت هستند اما ممکن است به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی به ویژه افزایش ۵۷ درصدی قیمت سیمان، عده‌ای از انبوه سازان نتوانند در سال آینده پروژه جدیدی اجرا کنند.

تاثیر عمده کرونا بر گرانی‌ها در بخش مسکن

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز گفت: مسلما افزایش قیمت مصالح ساختمانی و نرخ تورم روی قیمت تمام شده مسکن اثرگذار است اما افزایش قیمت مصالح ساختمانی ربطی به رشد نرخ ارز یا تورم ریالی ندارد.

به عقیده رضا ناصری، شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اجباری پروژه‌های ساختمانی سهم زیادی در افزایش قیمت مصالح، گرانی مسکن، رشد نرخ رهن و اجاره مسکن در مشهد داشته است.

وی اضافه کرد: می‌توان گفت ۶۰ درصد علت افزایش قیمت تمام شده مسکن و گرانی‌ها در بخشهای دیگر مربوط به ساخت و ساز و رهن و اجاره مسکن به شیوع کرونا ارتباط دارد و ۴۰ درصد مربوط به افزایش قیمتهاست.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: با این حال تاثیر شیوع کرونا بر فعالیتهای ساختمانی نسبت به کسب و کارهای دیگر مثل بخشهای خدماتی و صنفی کمتر بوده است.

ناصری طرحهای دولت از جمله "اقدام ملی تولید و عرضه مسکن" برای رفع کاهش عرضه و راه اندازی "بورس املاک و مستغلات" در رشد معاملات در بازار مسکن و تسهیلات ودیعه مسکن را در کمک به مستاجران اثربخش و بسیار مفید دانست.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.