رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی مشهد گفت: این روزها دیگر تولید برای واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی مقرون به صرفه نیست و الا واحدهای تولیدی با تولید کردن مشکلی ندارند.

تولید مصالح مقرون به صرفه نیست

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: غلامرضا سلطانی رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی ضمن اشاره به دلایل افزایش قیمت مصالح ساختمانی و تاثیر آن بر قیمت مسکن گفت: قطعا افزایش قیمت مصالح ساختمانی در افزایش قیمت مسکن بی تاثیر نیست ولی این افزایش قیمتی در بخش های آهن آلات، سیمان و شن و ماسه، در و پنجره و... است.

وی افزود: مصالحی چون آجر هم که زیر نظر اتحادیه ما است گران شده ولی بر قیمت مسکن تاثیر آنچنانی ندارد. این در حالی است که مصالحی مانند شن و سیمان، گچ و حتی آجر هم نسبت به قیمت های مدت مشابه اش در سال گذشته تقریبا ۶۰ تا ۷۰ درصد گران شده است.

سلطانی ادامه داد: افزایش مصالحی که زیر مجموعه اتحادیه مصالح ساختمانی هستند عموما به دلیل افزایش قیمت ها در بخش های حمل و نقل، افزایش قیمت لوازم جانبی ماشین آلات و حتی افزایش دستمزد کارگر بوده است. افزایش قیمت در مصالحی چون آجر و کاشی و...نسبت به رشدی که دیگر مصالح و کالا ها داشته است خیلی ناچیز است. متاسفانه این روزها اکثر واحد های تولید ما ضرر ده شده اند و گاهی مجبورند با یک سود خیلی اندک محصولاتشان را به فروش برسانند.

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی مشهد گفت: دولت امسال ۲۶ درصد به حقوق کارگران اضافه کرده است این مبلغ ناچیزی است و کفاف زندگی خیلی از این افراد را نمی دهد کارگر هم حاضر نیست با این میزان افزایش کار کند. برخی از همکاران ما مجبور شده اند تا ۷۹ درصد افزایش دستمزد داشته باشند چون آن ۲۶ درصد به هیچ عنوان قابل اجرا نیست.

وی افزود: در بخش مصالح، دستمزد ها پیمانکاری است. کاری که پارسال با دستمزد ۱۰۰ هزار تومان انجام میشده است امسال با ۱۷۰ هزار تومان هم به سختی انجام می شود. ماسه ای که امسال ۱۱۰ درصد افزایش قیمتی داشته است، سیمانی که نسبت به سال قبل ۴۰ درصد که احتمال دارد قیمت از این هم که هست گرانتر شود یا آهنی که از پارسال تا به امروز یک افزایش ۳۰۰درصدی داشته است قطعا بر قیمت مسکن تاثیر گذار است. همه این افزایش قیمتی ها در بخش تولید است وگرنه فروشنده که نهایتا ده درصد با سود جنس را به مشتری عرضه می کند.

سلطانی ادامه داد: آجر که به عنوان یکی از مصالح اولیه ساختمان از آن استفاده می شود امسال چیزی حدود ۲۶ درصد افزایش قیمتی داشته است این در حالی است که نسبت به رشد ۷۰ درصدی دستمزد کارگرکوره پز خانه رقم بسیار اندکی است.

وی افزود: الان واحدهای تولید ما با تولید کردن مشکل ندارند این روزها دیگر تولید برای این افراد مقرون به صرفه نیست و مشکل کار اینجا است. یکی از دلایل این مشکل این است که استهلاک وسایل و ماشین آلات تولید خیلی زیاد شده است. در بخش تولید موزایک یا آجر که ما تولید انحصاری نداریم هر کسی می تواند با سرمایه مناسبی یک کارگاه موزائیک ایجاد کند  ما در حال حاضر در مشهد حدود ۱۲۰ کارگاه تولید موزائیک داریم که این سطح گسترده ای است و توان رقابتی را زیاد می کند و به همین دلیل همکاران ما  مجبورند با سود خیلی اندک مصالحشان را عرضه کنند.

سلطانی گفت: در سال های قبل چیزی حدود دویست کوره آجز پزی داشتیم اما الان تعداد کوره های فعال به عدد ۸۰ رسیده است و این قضیه تولید آجر را نسبت به گذشته کمتر می کند البته ناگفته نماند که چند سالی است که مصرف آجر هم نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است و دقیقا به دلیل افزایش دستمزد کارگر و هزینه کوره پز خانه ها این روزها تولید آجر دیگر برای خیلی از این کوره پزخانه ها توجیحی ندارد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.