بوشهر- بهره‌مندی از حدود شش میلیون اصله نخل در استان بوشهر و رد پای محصول این استان در بازارهای جهانی خود گواه این موضوع است که نخلستان تا چه میزان در حیات و اقتصاد مردم این استان تأثیرگذار هستند.

بشنو از نخل چون حکایت می‌کند؛ نخلستان‌های بوشهر در عطش طرح های آبرسانی

قدس آنلاین-گروه استان ها: بخش عمده‌ای از مردم استان بوشهر در حوزه نخل داری امرارمعاش می‌کنند که نخلستان‌های استان بوشهر بیشتر در شهرستان‌های دشتستان، تنگستان، جم، دشتی و کنگان  قرار دارد.

شهرستان دشتستان به‌عنوان قطب اصلی تولید خرمای استان بوشهر محسوب می‌شود و با توجه به اینکه بخش عمده نخیلات استان در این شهرستان قرار دارد، بیشترین میزان تولید خرمای استان نیز مربوط به دشستان است.

مناطق «آب‌پخش» و «سعدآباد» دارای بیشترین تراکم نخیلات هستند و بخش عمده مردم این بخش‌ها در عرصه کشاورزی و خصوصاً در زمینه نخل و خرما فعالیت دارند و به‌نوعی اقتصاد و معیشت مردم این مناطق به نخل‌ها بسته است.

سالانه حدود ۱۶۰ هزار تن خرما در استان بوشهر تولید می‌شود که شهرستان دشتستان به‌عنوان قطب تولید خرمای کشور، ۷۰ درصد از خرمای استان بوشهر را تولید می‌کند.

گونه‌های خرمای استان بوشهر ازجمله کبکاب، سعمرون، زاهدی، خاصویی، شهابی، شکر و خنیزی از با کیفیت‌ترین محصول شناخته‌شده است که علاوه بر بازارهای داخلی در خارج از کشور مشتریان و بازارهای فراوانی دارد.

آفت جدید

گذشته از مشکلاتی که برای پرورش خرما روستائیان بوشهر با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند طی چند سال گذشته کمبود آب برای آبیاری نخلیات به دغدغه جدی مردم این استان تبدیل‌شده است.

کمبود آب موجب شده تا بسیاری از کشاورزان دوره آبیاری را کاهش دهند و لذا بنا بر گفته آن‌ها این موضوع خود موجب کاهش محصول و کاهش کیفیت خرما خواهد شد.

تاکنون اغلب نخیلات شهرستان دشتستان و خصوصاً در آب پخش و سعدآباد به‌صورت غرق آبی آبیاری شده‌اند و هرساله پنج دور آبیاری برای آن‌ها پیش‌بینی‌شده بود که در سال‌های اخیر شاهد کاهش مستمر تعداد دوره‌های آبیاری هستیم.

در این راستا بسیاری از نخل داران منطقه اظهار می‌کنند کاهش دوره‌های آبیاری نقش مهمی در کاهش کیفیت و کمیت محصول نخیلات دارد و کاهش تولید مساوی با ضربه سنگینی به اقتصاد خانواده‌های نخل داران و کارگران فعال در نخل‌ها است.

آن‌ها از مسئولان جهاد کشاورزی و هم‌چنین وزارت نیرو تقاضا دارند تا به این موضوع با توجه بیشتری پرداخته شود.

روستائیان منطقه دشتستان عنوان می‌کنند: کاهش تعداد دوره‌های آبیاری نقش مهمی در کاهش کیفیت و کمیت محصول نخیلات این منطقه دارد و کاهش تولید مساوی با ضربه سنگینی به اقتصاد خانواده‌های نخل داران و کارگران فعال در نخل‌ها است.

لزوم تکمیل سد داکی

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه تأمین آب موردنیاز در دشتستان از مهم‌ترین چالش‌های کشاورزان است تکمیل سد «دالکی» را یکی از راهکارهای مهم در تأمین آب موردنیاز کشاورزان می‌داند و می‌گوید: با تأمین اعتبارات موردنیاز، می‌توانیم امید داشته باشیم که این سد در سال آینده آبگیری شود.

ابراهیم رضایی می‌افزاید: استان بوشهر به‌ویژه شهرستان دشتستان و مناطق آن از قطب‌های تولید خرما در استان و کشور است و بخش زیادی از مردم از این طرح امرار و معاش می‌کنند لذا انتظار می‌رود تلاش اساسی برای رفع این مشکل اندیشیده شود.

طرح نخلستان نسخه رهایی از خشک‌سالی

در همین راستا رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر از اجرای طرح ۲۴۰۰ هکتاری نخلستان سعدآباد دشتستان به راه‌حل تأمین آب به نخلستان‌ها خبر داده و به ما می‌گوید: امسال ۵۰ درصد این طرح در سطح ۱۲۰۰ هکتار تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

بنا بر گفته محمدتقی منوچهری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر طرح نخلستان در سطح ۳۴ هزار هکتار از باغ‌های نخیلات مناطق آب پخش، سعدآباد، دالکی و شبانکاره از توابع شهرستان دشتستان اجرا می‌شود.

وی می افزاید: طرح نخلستان باهدف توسعه زیرساخت و اصلاح نخیلات با نگاه بلندمدت اقتصادی در استان بوشهر در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به تصویب رسید.

وی بابیان اینکه این طرح به‌صورت پایلوت در نخلستان‌های آب پخش دشتستان اجرا شد افزود: پس از تکمیل این طرح با همکاری کشاورزان و نخل داران در منطقه آب پخش، عملیات اجرایی طرح نخلستان در سعدآباد در سطح ۲۴۰۰ هکتار آغاز شد.

منوچهری بابیان اینکه در سال جهش تولید طرح نخلستان با اهداف از پیش تعیین‌شده اجرا می‌شود تصریح کرد: برای اجرای طرح نخلستان در  نخیلات سعدآباد دشتستان ۶۴ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی‌شده است.

افزایش درآمد

 با اشاره به اینکه اجرای طرح نخلستان آثار مثبتی در زندگی و معیشت کشاورزان دشتستانی ایجاد می‌کند تأکید کرد:با تکمیل طرح نخلستان ضمن افزایش محصول باکیفیت، و ارتقاء درآمد کشاورزان، اشتغال‌زایی در این حوزه  تثبیت و افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر می‌افزاید: با اجرای طرح نوین آبیاری درآمد کشاورزان در هر مترمربع از ۵۲۹ تومان به ۵ هزار و ۳۲۱ تومان افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.