۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
کد خبر: 715295

آمریکایی‌ها سه شنبه قطعنامه پیشنهادی خود را در شورای امنیت به رای خواهند گذاشت و منابعی که به متن این سند دسترسی داشته‌اند خبر می‌دهند که این قطعنامه فراتر از موضوع تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران و به شکلی تهاجمی و خطرناک به دنبال اعمال محدودیت‌ها و الزامات حقوقی سختگیرانه و فراگیر علیه ایران بر تمامی کشورهاست.

سه شنبه سیاه پیش روی قطعنامه آمریکایی‌ها در شورای امنیت

قدس آنلاین: منابع و دیپلمات‌های اروپایی که متن توزیع شده این سند در شورای امنیت را دیده‌اند می‌گویند، فراتر از موضوع تمدید تحریم‌های فعلی تسلیحاتی ایران، آمریکایی‌ها در این قطعنامه به دنبال اعمال محدودیت‌ها و سخت‌گیری در مورد بازرسی کشتی‌های ایرانی و همچنین اعمال تحریم‌هایی علیه مقامات نظامی به ویژه اعضای سپاه پاسداران هستند.

قطعنامه‌ای فراتر از تمدید تحریم‌ها

نشریه فارین پالیسی به همین دلیل این قطعنامه را سندی با ویژگی‌های «دیپلماسی ترامپ» توصیف کرده و نوشته است: «این قطعنامه جسورانه است و به دنبال تحمیل تعهدات حقوقی جامع به کشورها و ملزم کردن آنها به مقابله با کشتی‌های حامل بارهای ایران و توقیف آنها است.»

پیش‌نویس قطعنامه آمریکا علاوه بر این، به دنبال تحمیل مجازات‌هایی مانند مصادره دارایی‌ها و منع سفر برای افراد و نهادهای ایرانی از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

دیپلمات‌های فرانسوی هم این قطعنامه را افراطی و تمامیت خواه (ماکسیمالیستی) توصیف کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه(AP) یکی دیگر از دیپلمات‌های غربی به خبرگزاری فرانسه گفت که پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا «فراتر از مفاد فعلی» ممنوعیت‌هایی رفته است که بر فروش تسلیحات متعارف بر ایران قرار داده شده است و ۱۸ اکتبر (۲۷ مهرماه) منقضی می‌شود.

«ریچارد گاون» کارشناس سازمان ملل در نیویورک در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، پیش‌نویس پیشنهادی آمریکا درباره ایران را بعنوان یک «متن مسموم» توصیف کرد و گفت: «این (همچون) یک سانحه خودرو است که همه‌ می‌دانند قرار است اتفاق بیفتد».

سیاست به مرگ بگیر به تب راضی کن

این قمار سوخته دولت آمریکا در حالیست که دونالد ترامپ همین پنجشنبه گذشته برایان هوک مسئول گروه اقدام(علیه) ایران و آخرین بازمانده مثلث دیپلمات‌های ضد ایرانی و جنگ طلب موسوم به گروه شاهین‌ها را هم از وزارت خارجه خود اخراج کرد.

هوک دو هفته پیش از کنار گذاشته شدنش را در خاورمیانه و اروپا مشغول دوره‌گردی و التماس کردن به کشورهای مختلف برای همراهی با آمریکا و امنیت و موافقت با قطعنامه پیشنهادی آمریکا با راهبرد ایران هراسی بود. دو هفته‌ای که به نظر می‌رسد فقط وقت تلف کردن بی نتیجه بوده است.

او تنها توانست همراهی بی‌تاثیر برخی متحدان عرب آمریکا همچون عربستان و بحرین را بدست آورد که هیچ بازتابی در شورای امنیت ندارد. سفر او به تونس عضو موقت و عرب این دوره شورای امنیت هم به سخره گرفته شد چون تونس به دلیل بحران‌های سیاسی داخلی و استعفای الیاس الفخفاخ نخست وزیر این کشور از بیست و پنجم تیرماه به آن سو عملاً فاقد دولت قانونی است.

هوک حتی نتوانست امید آخر ترامپ را هم برآورده کند و همراهی تروئیکای اروپایی عضو برجام را با قطعنامه واشنگتن بدست آورد. فرانسه پیشتر آب پاکی را روی دست او و رئیسش پمپئو ریخته و حمایتش را از برجام اعلام کرده بود و به تعبیر حمید بدیعی‌نژاد، تیر هوک در لندن هم به سنگ خود و او دست از پا درازتر به کشورش بازگشت تا به استقبال حکم ترد ترامپ برود.

دونالد ترامپ و مایک پمپئو اما به نظر می‌رسد با جانشین کردن الیوت آبرامز افراطی و چهره جنگ طلب رادیکال امیدوارند با سیاست چنگ و دندان نشان دادن و ترساندن همه، در این سه ماه باقی مانده به انتخابات کاری از پیش ببرند. با این حال ارزیابی‌ها و شواهد گویای آن است که کار از کار گذشته و در قمار سه شنبه برگ آنها بازنده است.

مسکو و پکن هر دو رسماً روز جمعه بر ادامه مخالفتشان با قطعنامه آمریکا تأکید کردند. اما حتی بدون در نظر گرفتن وتوی زودرس و از پیش اعلام شده چین و روسیه هم  به گفته نشریه آمریکایی فارن‌پالیسی ممکن است اصلاً کار به وتو هم نکشد زیرا واشنگتن احتمالاً از ۹ رأی لازم برای تصویب قطعنامه خود نیز برخوردار نیست.

اروپایی‌ها یک ماه پیش با صدور بیانیه‌ای تصریح کردند که به اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ پایبند هستند. وزرای خارجه تروئیکای اروپایی عضو برجام در این بیانیه تأکید کردند که ما عمیقاً بر این باوریم که هر تلاش یکجانبه برای توسل به ساز و کار بازگشت خودکار تحریم ها می تواند پیامدهای وخیمی در شورای امنیت سازمان ملل متحد داشته باشد. بنابراین از هر تصمیمی که می‌تواند با تلاش‌های کنونی ما برای حفظ برجام ناسازگار باشد، حمایت نخواهیم کرد.

روز جمعه دونالد ترامپ مستأصل از انزوایش شخصاً با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه تماس گرفت و با او گفت‌وگو کرد. هر چند بهانه این تماس وضعیت و رویدادهای اخیر لبنان بود اما به گفته «جاد دیر» دستیار ویژه رئیس‌جمهور آمریکا و معاون سخنگوی کاخ سفید، ترامپ درباره ایران و قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران هم با مکرون رایزنی کرده است. تلاشی که به نظر نمی‌رسد موفقیتی به همراه داشته است چون هیچ خبری از آن به بیرون داده نشده که با روشهای رسانه‌ای و تبلیغاتی ترامپ همخوانی ندارد.

بسیاری تحلیلگران معتقدند واشنگتن با علم به اینکه قطعنامه پیشنهادی او در شورای امنیت رأی لازم را نخواهد آورد و یا با وتو مواجه خواهد شد، متن سند را بسیار سخت‌گیرانه و باز گرفته‌اند تا در مراحل بعدی شاید بتوانند مخالفان را به کف خواسته‌های خود راضی کنند.

با همین رویکرد، ماه گذشته «رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد که حتی اگر قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران وتو شود، دولت متبوعش ابزارهای دیگری نیز برای تمدید این تحریم‌ها در اختیار دارد. اشاره او به طرح مایک پمپئو برای فعال کردن مکانیزم ماشه در برجام از سوی آمریکاست. با این حال همه اعضای باقی مانده در برجام متفق‌القول بوده‌اند که آمریکا پس از خروج از این توافق دیگر دسترسی و حقی برای فعال کردن مکانیزم ماشه ندارد.

تلاش ترامپ برای جلب نظر آیپک در انتخابات 

یک کارشناس امور سیاسی و بین الملل در این رابطه می‌گوید آمریکایی‌ها در شرایطی قطعنامه پیشنهادی خود را لجوجانه و مصرانه به شورای امنیت می‌برند که کاملا از تصویبل آن ناامید هستند و برکناری برایان هوک مسئولاین کار توسط ترامپ برکنار شد.

حسین کنعانی مقدم به خبرنگار قدس آنلاین گفت: در این شرایط بردن قطعنامه به شورای امنیت با هدف زیر فشار گذاشتن اعضای این نهاد است تا در گام‌های بعدی آنها به سختی بتوانند با خواست آمریکا مخالفت کنند.

وی افزود: این نشان می‌دهد آمریکایی‌ها به دنبال ابزاری برای فشار بیشتر بر ایران هستند و ماهیت قطعنامه پیشنهادی که بسیار فراتر از تمدید تحریمهای تسلیحاتی ایران تنظیم شده نشان می‌دهد واشنگتن به دنبال بازرسی و کنترل شدید صادرات نفت و تجارت خارجی ایران بنام بازرسی تسلیحاتی است.

کنعانی مقدم با بیان اینکه شواهد متقن بیانگر آنست که قطعنامه آمریکایی‌ها  توسط چین و روسیه وتو می‌شود، درباره اصرار وی بر رای‌گیری در شورای امنیت، اظهار داشت: ترامپ نیاز به یک مانور سیاسی در آستانه انتخابات آمریکا دارد تا نظر لابی صهیونیستی ایپک را برای تامین منابع مالی تبلیغات انتخاباتی او و حمایت از وی جلب کند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه اروپایی‌ها همواره میانه ماحجرا را گرفته و سیاست یکی به نعل و یکی به میخ را بکار می‌گیرند به خبرنگار ما گفت: تروئیکای اروپایی احتمالا رای ممتنع می‌دهند چون می‌دانند تمدید تحریم‌های تسلیحاتی به معنای پایان برجام است و آنها حداقل در این مقطع و پیش از معلوم شدن نتیجه انتخابات آمریکا نمی‌خواهند این اتفاق بیفتد. آنها ترجیح می‌دهند تا این مناقشه دنباله دار و بلاتکلیف باقی بماند تا ایران از برجام خارج نشود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.