زائران از رعایت دستورالعمل های بهداشتی در حرم مطهر رضوی احساس رضایت دارند.

گزارشی از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در حرم رضوی/ صفوف چشم نواز نماز جماعت با رعایت پروتکل‌ها

به گزارش قدس آنلاین، حرم مثل سابق شلوغ نیست، سال گذشته این موقع جلوی فروشگاه رضوی باب الجواد(ع) و دکه‌های نان رضوی کلی جمعیت ایستاده بود اما الآن یک نفر و نهایت دو سه نفر.
در همان ابتدای راه یک خادم نزدیکم می‌شود و با صدایی که از دولایه ماسک بیرون می‌آید خطابم می‌کند «ماسکتان را بزنید» من هم می‌گویم «چشم».
کمی جلوتر وارد اتاقک‌هایی که همیشه دو تا خادم ایستادند وارد می‌شوم، آن‌ها هم ماسک زدند، یکی از آن‌ها که کمی مسن‌تر است شیلد محافظ صورت هم زده. با گیت دستی(راکت) چکم می‌کند و آن خادم جوان‌تر می‌گوید «از آن خادم ماسک بگیرید و می‌توانید با این مایع دستتان را ضدعفونی کنید» دستم را با مایع صورتی رنگ نصب شده بر روی دیوار، ضدعفونی می‌کنم.


از اتاقک بیرون می‌آیم چند قدم جلوتر خادمی به سمت میز سفیدی که روی آن کیسه پلاستیکی، ادعیه کاغذی، مایع ضدعفونی‌کننده است هدایتم می‌کند.
خادمی بالباس سبز، پشت میز سفید ایستاده بود و ابتدای امر یک ماسک به من می‌دهد و توصیه می‌کند «پسرم برای سلامتی خودت ماسک بزن» و یک کیسه پلاستیکی برای کفش و یک کاغذ دعا.

صدای قرآنِ قبل از اذان می‌آید، وقت نماز مغرب است، حرم چراغانی شده، فرش‌ها هم خیلی زیبا برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی بافاصله و شطرنجی شکل انداخته‌شده‌اند.
اذن دخول را سریع می‌خوانم از خادمی که دور حوض صحن جامع ایستاده می‌پرسم «نماز جماعت کجا برگزار می‌شود» آن‌هم به ایوان ولیعصر اشاره می‌کند و از پشت ماسک می‌گوید «در دیگر صحن‌ها غیر از رواق‌ها نماز جماعت برگزار می‌شود» از او پرسیدم چرا در رواق‌ها برگزار نمی‌شود او هم خیلی صریح گفت «به خاطر رعایت مسائل بهداشتی»
هر چه به ایوان ولیعصر نزدیک‌تر می‌شوم تعداد زائرها بیشتر و از طرف دیگر تعداد خادمان زیادتر می‌شود، اتفاقاً تذکرات هم بیشتر می‌شود «زائر عزیز روی هر فرش فقط چهار نفر بنشیند» این وسط یک پیرمردی هم بلند می‌گوید «فاصله‌ها زیاد است و نماز جماعت باطل می‌شود» خادم هم کلی توضیح داد که این مقدار اندازه مشکلی ایجاد نمی‌کند و طبق نظر کارشناسان دینی این کار صورت گرفته است.

جامهری‌ها جالب‌اند دوطبقه هستند که در طبقه اول مهر قابل‌استفاده و طبقه پایین مهرهای استفاده‌شده قرار دارد که باید توسط یکی از نیروهای حرم ضدعفونی شوند.
آن‌طوری که من دیدم همه زائرها ماسک زده بودند و روی هر فرش چهار نفر نشسته بودند، مکبر نماز هم تقریباً ۵ دقیقه‌ای در مورد رعایت مسائل بهداشتی توضیح می‌داد و در صف‌های دیگر صدای خادمان می‌آمد که «زائر محترم لطفاً اینجا نشینید و در فرش دیگر بنشینید، ماسک بزنید»
روی فرشی که من نشسته‌ام سه نفر دیگر هم هستند، هر سه دوست و اهل اصفهان، یکی به شوخی به دیگری می‌گوید «مصطفی فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کن» مصطفی هم به شوخی می‌گوید «اصفهانی‌ها نمی‌گیرند».
مصطفی ۳۸ ساله برای یک قرارداد کاری با دوستانش به مشهد آمده بود، او می‌گفت: در حرم امام رضا(ع) خیلی مسائل بهداشتی رعایت می‌شود ما در فلان بازار شهری بودیم خیلی وضعیت بهداشتی بد بود. اینجا به همه مسائل دقت شده است.

بهداشتی


محمدعلی هم که بچه محل و همکار مصطفی‌ست کلام مصطفی را قطع می‌کند و با همان لهجه اصفهانی جمله جالبی می‌گوید «مسائل بهداشتی در حرم مخصوصاً موقع نماز در صف‌های نماز جماعت، عجیب چشم‌نوازی می‌کند و جاهای دیگر باید از حرم یاد بگیرند»
نماز که تمام می‌شود برخی از صندلی‌های نماز که ویژه کهن‌سالان است خالی می‌شود و بلافاصله خادمانی که دستگاه ضدعفونی دستی دارند صندلی‌ها را ضدعفونی می‌کنند.
البته این روزها خادمان بارگاه حرم رضوی برای برگزاری مراسم و حفظ جان زائران از ویروس منحوس کرونا تدابیر زیادی پیش‌بینی و عملیاتی کرده‌اند به‌عنوان نمونه جمع‌آوری فرش‌ها پس از اجرای هر مراسم، حذف کف‌پوش صحن‌ها، جایگزینی مهر نماز سنگی با مهر نماز تربت، ضدعفونی کف صحن‌ها با ماشین‌های شستشو و پمپ پشتی، جمع‌آوری کتب ادعیه در سطح حرم مطهر و مصرف بالغ‌بر ۵۰ تن مایع ضدعفونی فقط در دوماه در سطح حوزه اماکن متبرکه تنها بخش کوچکی از گستره وسیع اقدامات و تدابیر حرم برای جلوگیری از گسترش این بیماری است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.