شهرکرد- ویروس کرونا اگرچه به چشم نمی‌آید اما عوارض سوء و آثار مخرب آن به اقتصاد داخلی و خارجی تا حدی است که چشم همگان را به خود خیره کرده است.

صادرات شرط بقای واحدهای صنعتی چهارمحال و بختیاری؛حجم تجارت خارجی کاهش یافت

قدس آنلاین-گروه استان ها: شیوع این ویروس که از سال گذشته تاکنون موجب تغییر رفتار در زندگی، بازار و اقتصاد جوامع  محلی و خارجی شده تاکنون خسارت‌های غیرقابل جبرانی را در استان‌های کشور ازجمله چهارمحال و بختیاری بر جای گذاشته است.

انسداد مرزهای تجاری به دلیل جلوگیری از ورود این ویروس از سال گذشته تاکنون موجب شده تا این موضوع در تجارت خارجی و حجم صادرات و درنهایت ارزآوری برای کشور نقش بسزایی داشته باشد.

در این میان استان چهارمحال و بختیاری که  با بهره‌مندی از کارخانه‌های موکت سازی، تولید شیر خشک، سیمان، خوراک آبزیان، لوازم‌خانگی و سایر محصولات در صنعت و صادرات حرفی برای گفتن دارد اما مدتی است که به‌واسطه جولان این ویروس نه‌تنها میزان تولید در آن کاهش‌یافته بلکه صادرت محصولات آن نیز به مخاطره افتاده است.

ازآنجاکه محصولات کارخانجات واحده‌ای صنعتی این استان در کشور عراق بازار خوب و مشتری پشندی دارد اما هم‌زمان با انسداد مرزها به دلیل کرونا این بازار نیز دچار تشنج شد.

نیازمند سیاست‌های حمایتی

در همین راستا یکی از فعالان اقتصادی در این استان به خبرنگار ما می‌گوید: حدود ۱۷ شهرک و ناحیه صنعتی در سطح استان وجود دارد که در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها و نبود مواد اولیه و مشکلات تهیه این مواد با مشکل تولید دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

یاسر گندمان می‌گوید: سرمایه‌گذار به امید تولید و ایجاد اشتغال سرمایه خودش را در این شهرک‌ها سرمایه‌گذاری کرده تا پس از تولید بتواند محصول خودش را به بازار فروش برساند.

وی ابراز می‌کند: اگرچه تولید و فروش در سخن فاصله کوتاهی دارد اما پیمودن این فاصله توسط تولیدکننده با موانع بسیاری مواجه است.

وی بابیان اینکه اگر دولت دسترسی به مواد اولیه را تسهیل کرده و از آن‌سو بتواند در بازاریابی‌های خارجی موفق عمل کند اطمینان خاطر می دهد مشکل اشتغال و تولید و ارزآوری و تحریم همگی حل می‌شود.

رمز ماندگاری واحدهای تولیدی

افراسیاب اردل نیز یکی دیگر از فعالان اقتصادی در این رابطه به ما می‌گوید:  اگر در میان واحدهای صنعتی این استان دقت کرده و به‌صورت اجمالی تحقیق کنید متوجه می‌شوید که در حال حاضر واحدهایی سرپا هستند و اشتغال دارند که توانسته‌اند از ظرفیت صادرات بهره‌گیری کنند و لذا بازاریابی و ایجاد بازارهای فروش و صادراتی مهم‌ترین نقشی است که دولت می‌تواند برای کمک به حفظ و سرپا نگاه‌داشتن واحدهای تولیدی در این استان داشته باشد.

وی بابیان اینکه این روزها همه تقصیرات را مسئولان به گردن کرونا می‌اندازند بیان می‌کند: پیش‌از این هم ما در حوزه صادرات کالا، دستیابی به بازارهای جدید فروش و البته تأمین نقدینگی و مواد اولیه مشکل داشتیم و لذا نمی‌توان آن را تنها به کرونا تأمین داد.

وی با اشاره به فعالیت برخی از واحدهای تولیدی مانند خوراک آبزیان در استان بیان می‌کند: این صنعت در حال حاضر نسبت به باقی صنایع از وضعیت بهتری برخوردار است و لذا رمز موفقیت و توسعه آن را تنها می‌توان به فروش در بازارهای صادراتی ربط داد.

وی بابیان اینکه به‌طورمعمول تولیدکننده‌های بومی توان بازاریابی در کشورهای خارجی را ندارند اظهار می‌کند: ازاین‌رو دولت می‌بایست قدم پیش گذاشته و به کمک واحدهای تولیدی بشتابد.

کاهش حجم مبادلات

در همین راستا مدیرکل گمرک چهارمحال و بختیاری بابیان اینکه حجم صادرات کالا در ابتدای سال جاری در مقایسه با سال گذشته در همین مدت گویای کاهش چشمگیر است می‌گوید: صادرات در چهارمحال و بختیاری حدود ۴۳ درصد در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

اسماعیل الله دادی بیان می‌کند: در سال جاری ۱۷ میلیون دلار کالا از چهارمحال و بختیاری صادرشده است که در سال گذشته در همین مدت‌زمانی بیش از ۳۰ میلیون دلار از این استان صادرشده بود.

وی انسداد مرزهای کشور به علت شیوع کرونا را از مهم‌ترین دلایل کاهش صادرات در چهارمحال و بختیاری عنوان کرده و اذعان می‌کند: بالا بودن هزینه‌های حمل‌ونقل از دیگر مواردی است صادرات را در این استان تحت تأثیر قرار می‌دهد و به‌عنوان یک عامل منفی در این بخش به شمار می‌رود.

سهم چهارمحال در صادرات خارجی

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری بابیان اینکه سهم این استان در صادرات کالا به کشورهای هدف در سال گذشته افزون بر ۸۳ میلیون دلار بوده است اظهار می‌کند: مهم‌ترین محصولات شامل محصولات کشاورزی، کاشی و سرامیک، موکت، لوازم‌خانگی، محصولات فلزی و پلاستیکی، خوراک آبزیان و ادوات کشاورزی است.

سجاد رستمی  با اشاره به این موضوع که بیشترین کالاهای صادراتی چهارمحال و بختیاری به کشور عراق صادر می‌شود  می‌افزاید: شیوع کرونا موجب بسته شدن مرزهای کشورها ازجمله عراق شد که این امر نقش مهمی در کاهش صادرات این استان در سال جاری داشت.

وی بابیان اینکه توسعه صادرت زمینه‌ساز افزایش تولید، رونق اقتصادی و افزایش اشتغال است  بیان می‌کند: در این راستا به دنبال بازارهای جدید برای صادرات کالا هستیم.

 وی با تأکید بر این موضوع که برداشتن موانع سد راه توسعه صادرات زمینه توسعه چهارمحال و بختیاری را به همراه خواهد داشت می‌افزاید: در همین راستا بازاریابی و کمک به حل موانع سد راه تولیدکنندگان را در دستور کارداریم.


ش

/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.