مدیرکل آموزش‌وپروروش خراسان رضوی گفت: اخذ پرونده از مدارس غیردولتی و مراجعه برای ثبت‌نام به مدارس دولتی به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی خانواده‌ها و کاهش اعتماد آنان به دلیل عدم بازگشت برخی از وجوهات، افزایش پیدا کرده است.

کاهش ثبت‌نام در مدارس غیردولتی مشهد/نگرانی نسبت به ظرفیت مدارس دولتی

به گزارش قدس آنلاین، قاسم‌علی خدابنده در خصوص برگزاری کلاس‌های آموزشی به صورت حضوری و خطرات احتمالی آن برای مدارس حاشیه شهر که از جمیعت بیشتری برخوردارند، اظهار کرد: اگر وضعیت سفید اعلام و شرایط برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری فراهم شود، دانش‌آموزان همانند سال‌های گذشته هرچند با تراکم بالا در کلاس درس حاضر خواهند شد. اگر وضعیت زرد و در برخی مناطق قرمز باشد، دانش‌آموزان را به دو گروه الف و ب تقسیم می‌کنیم. یک گروه در روزهای فرد و یک گروه در روزهای زوج، یا یک گروه در شیفت صبح و گروه دیگر در شیفت عصر و یا به صورت یک هفته در میان در کلاس‌های درس حاضر خواهند شد.

وی افزود: به عنوان مثال، کلاسی که ۴۰ دانش‌آموز دارد، آن را به دو گروه ۲۰ نفره تقسیم می‌کنیم. گروه الف در یک هفته در مدرسه حاضر خواهند شد و گروه ب دروس خود را از طریق سامانه شاد پیگیری می‌کنند،  در هفته دیگر نیز این فرایند برعکس خواهد شد،  بنابراین کلاس‌های ما در شرایط وضعیت زرد و یا قرمز حداکثر با ۲۰ نفر تشکیل خواهد شد.

مدیرکل آموزش‌وپروروش خراسان رضوی اضافه کرد: اگر شرایط در استان و به خصوص در مشهد که از تراکم بیشتری برخوردار است قرمز باشد، قطعا کلاس‌های درس مجازی و غیرحضوری خواهند بود و دانش‌آموزان در مدرسه حضور پیدا نخواهند کرد. بنابراین محتواهای آموزشی را باید از طریق سامانه شاد در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم و ارتباط و تعامل معلم و دانش‌آموز را در این بستر فراهم کنیم. تشکیل کلاس‌های درس و حضور دانش‌آموزان و معلمان در مدرسه منوط بر تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا است.  

۴۰ درصد دانش‌آموزان از امکانات آموزش مجازی محروم‌اند

خدابنده در خصوص وضعیت دانش‌آموزانی که از امکانات ارتباطی در بستر اینترنت محروم هستند، خاطرنشان کرد: در بررسی‌هایی‌مان در چهار ماه گذشته، آموزش‌ از طریق سامانه شاد و سایر امکانات فضای مجازی برگزار شده است. ۴۰ درصد دانش‌آموزان استان به فضای مجازی، اینترنت و یا تلفن همراه دسترسی نداشتند. برای این دسته از دانش‌آموزان درس‌نامه‌ها و خودآموزهایی چاپ کرده و به مناطق محروم و عشایری ارسال کردیم. برای سال جاری این فرایند را نیز در دستور کار قرار دادیم. همچنین به دنبال این هستیم که از طریق کمک‌های خیرین و اعتبارات دولتی، برای بخشی از دانش‌آموزان که از امکانات لازم محرومند، گوشی و یا تبلت تهیه کنیم. البته هنوز آمار دقیقی نداریم که برای چه تعداد دانش‌آموز این برنامه محقق خواهد شد.

تمام مدارس استان تا پایان مرداد ماه به اینترنت دسترسی پیدا خواهند کرد

وی ادامه داد: ۲۰۷۰ مدرسه در استان فاقد دسترسی به اینترنت بودند. طی تفاهم نامه‌ای که با اداره کل فناوری و اطلاعات استانداری داشتیم، مقرر شد تا دسترسی به اینترنت این تعداد مدرسه انجام شود. تا پایان خرداد ماه، ۱۶۴۰ مدرسه ارتباط‌شان برقرار شد. ۴۳۰ مدرسه دیگر باقیمانده که قرار شده تا پایان مرداد ماه اینترنت این مدارس نیز برقرار شود. عموم این مدارس در مناطق محروم و روستایی هستند که دانش‌آموزان معمولا گوشی و یا اینترنت ندارند. هدف این بود که در این روستاها اگر دانش‌آموزی از اینترنت و یا گوشی همراه برخوردار نبود، از امکانات مدرسه استفاده کند. معمولا تعداد دانش‌آموزان در این مدارس محدود است و هر مدرسه حداقل از یک دستگاه کامپیوتر برخوردار است. از این همین رو دانش‌آموزان با تعداد محدود و با استفاده از امکانات مدرسه می‌توانند از فضای کلاس برای دسترسی به محتواهای آموزشی بهره ببرند.

ترک تحصیل به دلیل محرومیت از امکانات آموزش مجازی نداشته‌ایم

مدیرکل آموزش‌وپروروش خراسان رضوی در رابطه با پیش‌بینی‌اش درخصوص دانش‌آموزانی که به دلیل محرومیت از امکانات لازم ترک تحصیل خواهند کرد، افزود: نسبت به وضعیت مشابه در سال گذشته، آمار دانش‌آموزان ثبت‌نامی بیشتر شده است. اتفاق به خصوصی برای ترک تحصیل کردن دانش‌آموزان بخاطر محرومیت از امکانات لازم رخ نداده است. یک میلیون و ۳۵۰ هزار دانش‌آموز در استان داریم، حتی اگر یک درصد از این تعداد بخواهند ترک‌ تحصیل کنند، باز هم آمار بالایی خواهد بود. به دنبال این هستیم تا مدیران را توجیه کنیم تا تک‌تک دانش‌آموزانی که برای ثبت‌نام مراجعه نکرده‌اند را رصد کرده و این دانش‌آموزان را به مدارس بازگردانند تا آمار ترک تحصیلی دانش‌آموزان در استان افزایش پیدا نکند.

برگزاری دوره‌های ۴۰ ساعته جهت آشنایی کامل معلمان با آموزش مجازی

خدابنده در مورد عدم آشنایی کامل برخی از معلمان با سیستم آموزش مجازی تصریح کرد: تعدادی از معلمان در استفاده از فضای مجازی و تولید محتوا آشنایی کمتری دارند. آموزش همکاران و توانمندسازی آنان را در تولید محتوای الکترونیکی آغاز کرده‌ایم. دوره‌ای ۴۰ ساعته در فضای مجازی تعریف کردیم. حداکثر توان ما برای برگزاری کلاس مجازی برای همکاران‌مان هزار نفر است. دوره‌ها را به صورت هزار نفره تعریف کرده‌ و از معلمان مدارس چند پایه در مناطق محروم، روستایی و عشایری آغاز کردیم. تعداد آنان در حال افزایش است. برای ۳۵ هزار دبیر مدارس متوسطه نیز دوره‌ای جداگانه و ۴۰ ساعته تعریف کرده‌ایم تا بخشی از مشکلات مرتفع شود.  

لغو ابلاغ مدیران متخلفی که بابت ثبت‌نام از اولیا وجه دریافت می‌کنند

وی در خصوص تاثیر کلاس‌های مجازی در هزینه‌های ثبت‌نام بیان کرد: شرایط کرونایی باعث شده وضعیت اقتصادی بسیاری از خانواده‌ها تغییر کند. توصیه و پیگیری ما این است که از خانواده‌ها وجه اضافی دریافت نکرده و آنان زیر سوال نبرند. در خیلی از مدارس این موضوع رعایت شده است. درصدی از مدیران بسته به شرایط خاص مدرسه وجوهاتی دریافت کرده‌اند. تا امروز حدود ۱۸۰۰ بازدید از مدارس استان برای موضوع ثبت‌نام داشته‌ایم. تعدادی از همکاران تخلفاتی داشته‌اند که پرونده‌هایشان در حال بررسی است. بخشی از آنان نیز تذکر کتبی دریافت کرده‌اند. احتمالا مجبور خواهیم شد ابلاغ برخی از آنان را هم لغو کنیم.

کاهش ثبت‌نام در مدارس غیردولتی مشهد

خدابنده در خصوص تاثیر کرونا بر ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس دولتی و غیر دولتی گفت: اخذ پرونده از مدارس غیردولتی و مراجعه برای ثبت‌نام به مدارس دولتی افزایش پیدا کرده است. برای مدارس غیردولتی نگرانیم. مدارس غیردولتی زحمت کشیده، تجربه دارند و خیلی از آن‌ها مستأجر هستند. خروج دانش‌آموزان به مدارس لطمه خواهد زد. از سوی دیگر نگرانیم که حضور این دانش‌آموزان در مدارس دولتی مشکلاتی به وجود آورد.

وی یادآور شد: فضای لازم برای این حجم از دانش‌آموزان را در مدارس دولتی به ویژه در ناحیه سه، چهار و ۶ مشهد که حجم مدارس غیردولتی بالاست، نداریم. در شهرستان‌ها و نواحی دیگر مانند تبادکان، یک، دو و پنج به اندازه این نواحی دانش‌آموز در مدارس غیردولتی نداریم، اما به عنوان مثال در ناحیه سه، نیمی از دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی حضور دارند. اگر این‌ها بخواهند از مدارس غیردولتی خارج شوند، مدارس دولتی فضای این حجم از پذیرش دانش‌آموزان را ندارد. نسبت به مدارس دولتی، هنوز ثبت‌نام مدارس غیردولتی آمار پایینی دارد. نمی‌توانیم با قطعیت بگوییم کسانی که هنوز فرایند ثبت‌نام خود را انجام نداده‌اند چه تصمیمی برای ثبت‌نام سال تحصیلی آتی خود خواهند گرفت.

مدیرکل آموزش‌وپروروش خراسان رضوی اظهار کرد: این که دانش‌آموزان به مدارس دولتی رو آورده‌اند ناشی از چند علت است. وضعیت اقتصادی مردم با شرایط خوبی همراه نیست. همچنین بخشی از همکاران ما در چند ماه گذشته در مدارس غیردولتی رفتار مناسبی با خانواده‌ها بابت بازگشت وجوهات به دلیل عدم تشکیل کلاس‌ها نداشتند. پول‌های مازادی که دریافت شده بود باید بازگردانده می‌شد. بخشی از این وجوهات برگشت داده شد. بخشی از همکاران به دقت این کار را انجام دادند و و بخشی دیگر محاسبه وجوهات بازگشتی را به سال تحصیلی آینده موکول کردند. این رفتار باعث عدم اعتماد در خانواده‌ها شده است. از سوی دیگر خانواده‌ها معتقدند وقتی آموزش مجازی است و بخشی از سال را دانش‌اموزان از طریق سامانه شاد استفاده می‌کنند، چرا باید مبلغی چند میلیونی به مدارس غیردولتی پرداخت کنند. در حالی که این نحوه آموزش در مدارس دولتی نیز قابل استفاده است.

خدابنده با اشاره به افزایش حوزه‌های کنکورهای سراسری خاطرنشان کرد: به دلایل شرایط کرونایی تعداد حوزه‌های کنکور سراسری افزایش یافته است که بخشی از این حوزه‌ها به آموزش‌وپرورش واگذار شده است و حوزه‌هایی را با رعایت حداقل فاصله ۱۸۰ سانتی‌متر میان صندلی‌ها جهت حضور دانش‌آموزان برای کنکور سراسری معرفی‌ کرده‌ایم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.