آن چیزی که اوضاع این روزهای لبنان را متمایز از دیگر ایام می‌کند، ناآرامی پشت ناآرامی است. پیش از شیوع کرونا، برای مدتی درگیر اعتراض‌ها و درگیری‌های داخلی بود.

امانوئل مکرون در مسیر ناپلئون بناپارت!

قدس آنلاین:  آن چیزی که اوضاع این روزهای لبنان را متمایز از دیگر ایام می‌کند، ناآرامی پشت ناآرامی است. پیش از شیوع کرونا، برای مدتی درگیر اعتراض‌ها و درگیری‌های داخلی بود. پس از گذشت مدتی، محموله نیترات آمونیوم مصادره شده در مسیر موزامبیک در بندر بیروت منفجر شد و گودالی به عمق ۴۳متر ایجاد کرد. اما این تمام اتفاق‌های اخیر لبنان نبود و بخش‌هایی از مردم با تحریک رسانه‌های نزدیک به جریان غرب‌گرای ۱۴مارس، عصر شنبه با حمله به ادارات دولتی و بانک‌ها، شهر بیروت را به آشوب کشاندند که در این اغتشاشات، یک نیروی پلیس کشته و ۱۸۰ نفر نیز مجروح شدند. اغتشاشگران با تجمع در چند قسمت بیروت به ساختمان‌های پارلمان، اتحادیه بانک‌های لبنان، وزارت اقتصاد، وزارت محیط زیست و وزارت خارجه حمله کرده و خسارات بسیاری را بر آن‌ها وارد کردند. گزارش‌ها حاکی از آن است که اسناد و تجهیزات ساختمان وزارت اقتصاد و محیط زیست به سرقت رفته و این دو ساختمان به شدت دچار حریق شده است. در این میان، پس از آشوب‌طلبی جریان‌های طرفدار ۱۴مارس، نیروهای امنیتی برای مقابله با خشونت آشوبگران و برقراری نظم و امنیت وارد عمل شدند که به درگیری دو طرف انجامید و صلیب سرخ لبنان اعلام کرد بر اثر آن، ۱۷۲ نفر مجروح و یک پلیس کشته شده است. یک منبع در پلیس بیروت در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرد معترضان خشونت‌طلب، با حمله به یک نیروی پلیس، او را زخمی کرده و در نهایت او را در داخل آسانسور هتلی در نزدیکی میدان شهدا بیروت کشتند. منابعی در دولت لبنان نیز به شبکه المیادین گفتند معترضان طی حملات تخریبی به ادارات و وزارتخانه‌ها، به دنبال نابود کردن پرونده‌های فساد که از سال ۱۹۹۲ جمع‌آوری شده، بوده‌اند.

عادت همیشگی آمریکا، حمایت از آشوب

در سایه اوضاع ناآرام لبنان، سفارت آمریکا در بیروت طبق پیش‌بینی‌ها از وجود سناریو طراحی شده از سوی غربی‌ها برای به آشوب کشیدن اوضاع لبنان به دنبال انفجار بیروت، در اوج اعتراض‌های خشونت‌بار شنبه بیروت، بیانیه منتشر و ادعا کرد: ملت لبنان رنج زیادی برده‌اند و لایق رهبرانی هستند که صدای شفافیت‌خواهی را می‌شنود. اسکای نیوز هم اعلام کرد «دیوید هیل» معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا قرار است به بیروت سفر کند.

از سوی مقابل، سفیر روسیه در بیروت ضمن تکذیب ادعاها مبنی بر وجود سلاح‌های حزب‌الله در بندر بیروت، با انتقاد از غرب گفت: وجود سلاح‌های حزب‌الله در بندر بیروت صحت ندارد، آن‌ها می‌خواهند از هر اتفاقی که در جهان رخ می‌دهد، علیه حزب‌الله استفاده کنند و ما در روسیه از این موضع رنج می‌بریم. ما می‌دانیم آمریکا شروط غیرممکنی برای حزب‌الله و سلاح آن دارد و هیچ زمینه‌ای برای تحقق این خواسته‌ها در شرایط کنونی وجود ندارد. به گزارش ایسنا، الکساندر زاسپکین ضمن هشدار درباره سیاسی کردن حادثه انفجار لبنان توسط غرب، با اشاره به سوابق متعدد آمریکا و انگلیس در سوءاستفاده از این گونه حوادث، اظهار کرد: دستگاه‌های امنیتی لبنان قادر به تحقیق درباره انفجار بندر بیروت هستند و تمامی ابزارهای لازم برای این کار را در اختیار دارند. آنچه در این بندر رخ داد ۹۰ درصد و حتی بیشتر واضح و روشن است و نیاز به تلاش فوق‌العاده ندارد. این مقام روس ادامه داد: ما نمی‌خواهیم اقدامی علیه حاکمیت لبنان انجام شود. در صورت مطرح شدن موضوع بین‌المللی کردن بحران لبنان، روسیه با این مسئله مخالفت خواهد کرد.

از استعفای وزیر تا فرصت دوماهه نخست وزیر

در میدان تحولات سیاست داخلی لبنان هم اخبار مختلفی به گوش می‌رسد. نخست‌وزیر لبنان با بیان اینکه «فساد» سبب انفجار بندر بیروت شد، اظهار کرد دولت او به مبارزه با فساد ادامه خواهد داد. حسان دیاب در نشست خبری خود اظهار کرد دولت او در بیانیه‌ وزیران، خود را ملزم به تحقق خواسته‌های «انقلاب» کرده بود، ولی بدون برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام نمی‌توان از بحران فعلی خارج شد. وی اعلام کرد تا دو ماه دیگر مسئولیت دولت را برعهده خواهد داشت و در این مدت باید جریان‌های سیاسی برای برون‌رفت از بحران اخیر به توافق برسند. نخست‌وزیر لبنان در مورد حادثه انفجار بیروت نیز این پرسش را مطرح کرد که چه کسی یا کسانی از ماندن مواد نیترات آمونیوم در انبارهای بندر ذی‌نفع بودند. او گفت: همه مسئولان انفجار بندر، بازجویی و محاکمه خواهند شد. در همین زمینه، روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی اعلام کرد: پلیس نظامی ارتش لبنان در چارچوب تحقیقات درباره انفجار اخیر بندر بیروت که با نظارت دادستانی کل دیوان محاسبات و به دستور قاضی غسان عویدات، دادستان کل آغاز شد، بازجویی مسئولان دستگاه‌های امنیتی در این بندر را از امروز آغاز می‌کند. در اقدام تنش‌زای دیگری در صحنه داخلی لبنان نیز «منال عبدالصمد» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان از سمت خود استعفا کرد. به نوشته النشره، او گفت: پیش از رسانه‌ای کردن این موضوع، «حسان دیاب» نخست‌وزیر را در جریان کناره‌گیری خود از دولت گذاشته است.

انتخابات زودهنگام، راه‌حل مناسب برای عبور از بحران است؟

در حالی که نخست‌وزیر لبنان پس از ناآرامی‌ها در بیروت اعلام کرد برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی راه مناسبی برای عبور از بحران‌هاست، بسیاری از کارشناسان به این موضوع باور ندارند. به گزارش المیادین، «غسان جواد» روزنامه نگار لبنانی تأکید کرد: اظهارات «حسان دیاب» تعجب‌برانگیز بوده و این اظهارات با هماهنگی رئیس‌جمهور و احزاب سیاسی لبنان نبوده است. وی در ادامه تصریح کرد: شرایط کنونی برای برگزاری انتخابات زودهنگام مناسب نیست. طلال عتریسی، کارشناس عرب مسائل منطقه نیز بیان کرد: اظهارات حسان دیاب مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام برای لبنان گامی به عقب بوده و به پیشبرد امور کشور کمکی نخواهد کرد. وی در ادامه افزود: برگزاری انتخابات پارلمانی بر اساس قانون فعلی، شرایط کنونی را تغییر نخواهد داد. عتریسی افزود: تحرکات عده‌ای در خیابان‌های لبنان با هدف ممانعت از گشوده شدن مسیر حمایت‌های بین‌المللی از لبنان است.

امانوئل مکرون در مسیر ناپلئون بناپارت!؟

از سوی دیگر، سفر غیرمنتظره رئیس جمهور فرانسه به بیروت در میانه بحران انفجار بندر بیروت، انتقادهای بسیاری را در جهان عرب و اروپا برانگیخته است. خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی در همین زمینه نوشت: رئیس جمهور فرانسه در بازدید اخیرش از شهر بحران‌زده بیروت، در تلاش برای آرام کردن جمعیت پریشان، وعده بازسازی این شهر را داده و ادعا کرد انفجار به قلب خود فرانسه رخنه کرده است. منتقدان مکرون این اقدام‌های او را به عنوان تاخت و تاز نواستعماری اروپایی برای بازیابی نفوذ بر سرزمینی خاورمیانه‌ای قلمداد کرده و اشاره کردند: وی به دنبال پرت کردن حواس مردم فرانسه از مشکلات در حال انباشت در کشورش است. کاریکاتوری هم در فضای مجازی در حال پخش است که به او لقب «مکرون بناپارت، امپراتور ناپلئون قرن بیست و یکم» را داده است. در پاریس مخالفان سیاسی دولت مکرون از چپ افراطی تا راست افراطی به این رهبر میانه‌رو فرانسه از بابت «نواستعمارگری خزنده» و کشیدن امتیازات سیاسی از لبنان در ازای کمک هشدار داده‌اند. جولین بایو، رئیس حزب محبوب سبزهای فرانسه عنوان کرد: همبستگی با لبنان باید بی قید و شرط باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.