اینکه برخی مسئولان می‌گویند رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌ها طی هفته‌های اخیر، نقش مهمی در شیب نزولی آمار فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا در مشهد داشته، قابل‌ تأمل است؛ چراکه بسیاری از محدودیت‌های خاص وضعیت قرمز در این شهر وضع نشده و در بسیاری از اماکن عمومی مثل پارک‌ها، رستوران‌ها و باغ‌تالارها همچنان با ازدحام جمعیتِ بی‌توجه به این پروتکل‌ها مواجه هستیم و مراسم عزاداری و عروسی، ترددهای غیرضروری، دید و بازدیدها و خیابان‌گردی تعداد زیادی از مردم برقرار است.

به ‌طور مثال عصر روز گذشته که برای انجام کاری به یکی از ییلاقات حومه شهر رفته بودم، از دیدن انبوه جمعیتی که بدون ماسک و بی‌محابا از کنار هم می‌گذشتند و یا چسبیده به هم، روی تخت‌ها نشسته و مشغول خوردن غذا و یا نوشیدن چای بودند، شوکه شدم. در رستورانی به ‌جز تعبیه دو دستگاه برقی ضدعفونی‌کننده دست‌ها، هیچ نشان دیگری از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آن دیده نمی‌شد. عجیب‌تر از همه در این بین، پرسش یک پسربچه سه چهارساله از  تنها زوجی که ماسک به ‌صورت داشتند، بود که اصرار داشت بداند چرا آن‌ها ماسک زده‌اند؛ گویی در میان تمام مشتریان رستوران، فقط همین زوج جوان غیرعادی بودند. نظیر این اتفاق را همچنین می‌شود در محوطه پارک‌ها و فضاهای سبز شهر دید؛ هر روز خانواده‌های زیادی در این پارک‌ها در کنار یکدیگر اتراق می‌کنند و فرزندان خردسالشان در لابه‌لای جمعیت جست‌وخیزکنان، مشغول بازی هستند؛ بی‌آنکه مراقبتی بهداشتی انجام شود؛ حتی به ‌اندازه زدن یک ماسک به ‌صورت! این در حالی است که با وجود اعلام وضعیت قرمز در مشهد و خراسان رضوی، مسئولان محلی و ستاد استانی مقابله با کرونا زیر بار هیچ محدودیت جدی نرفتند؛ ساعت کاری فروشگاه‌ها تغییری نکرده، تالارها و رستوران‌ها تعطیل نشده‌اند، نظارت مستمر بر نحوه تولید و عرضه نان وجود ندارد، ناوگان حمل ‌و نقل عمومی به‌ویژه اتوبوسرانی و مترو همچنان با حداکثر ظرفیت مسافر می‌گیرند و موارد متعدد دیگری که قاعدتاً باید در وضعیت قرمز کرونایی در دستور کار قرار می‌گرفت.

در عین ‌حال به دنبال وخیم شدن اوضاع و اوج‌گیری دوباره بیماری کرونا، علاوه بر رعایت پروتکل‌های مربوطه در محیط‌های اداری، درصد زیادی از مردم به صورتی کاملاً خودجوش ضمن رعایت نکات بهداشتی به استفاده از ماسک متعهد ماندند و حتی خیلی از آن‌ها خانه‌مانی را به‌عنوان امن‌ترین راه در امان ماندن از ابتلا به کرونا انتخاب کرده و نه‌ تنها به پارک و رستوران نرفتند که از ترددهای غیرضروری هم پرهیز کردند و شکی نیست که همراهی و همکاری همین تعداد، موجب کاهش آمار مبتلایان و قربانیان کووید۱۹ در روزهای اخیر شده است.

حال با توجه به ظرفیت بالای خطرآفرینی رفتارهای آن دسته از شهروندان بی‌مبالات که با سوءاستفاده از فضای باز موجود، آزادانه به گردش و تفریح می‌روند، ضروری است مسئولان ستاد استانی مقابله با کرونا فارغ از هر گونه تسامح و تساهل تمهیدات لازم را برای پایان دادن به این خطرآفرینی‌ها به اجرا بگذارند. در غیر این صورت بعید به نظر می‌رسد شهروندان وظیفه‌شناس بتوانند تا مدت زیادی بار این بی‌مبالاتی‌ها را به دوش بکشند؛ تردیدی نیست که خیلی زود تأثیر زحمات آن‌ها نیز از بین خواهد رفت و بار دیگر شاهد روند رو به افزایش آمار مبتلایان و قربانیان کرونا خواهیم بود. البته تا زمانی که مسئولان تکانی بخورند و برنامه‌های پیشگیرانه جدی‌تری را به اجرا بگذارند، ضرورت دارد خود ما مردم به فکر حفظ جانمان باشیم و با علم به اینکه بیماری کرونا با قدرت و شدت بیشتری به کار خود مشغول است، نهایت دقت و مراقبت را در پیشگیری از ابتلای خود و اطرافیانمان به این بیماری داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.