۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹
کد خبر: 715417

وقتی ردای استانداری خراسان رضوی در دیماه ۹۷ بر قامت علیرضا رزم حسینی پوشانده شد، او با عنوان طرح مثلث اقتصادی هدف اصلی خود را تقویت و رونق اقتصادی خطه خورشید معرفی کرد. مسئولان دولتی، نمایندگان مجلس و کارآفرینان سه ضلع این مثلث را تشکیل می دادند. ائمه جمعه استان نیز فراتر از این سه ضلع وظیفه نظارت را برعهده داشتند. رزم حسینی این ایده را سالیان گذشته، درست زمانیکه بر کرسی استانداری کرمان تکیه زده بود در روستای "قلعه گنج" این استان پیاده کرده و به نتایج مثبتی دست یافته بود.  

استاندار جدید خراسان با هدف رونق اقتصادی در این استان، با پیش زمینه مثبتی که از طرح مثلث اقتصادی در قلعه گنج کرمان داشت تصمیم گرفت که همین طرح را برای استان بزرگی چون خراسان رضوی پیاده کرده، تا شاید بتواند تمامی قلعه های استان را به گنج تبدیل نماید.

انصافا در ابتدای راه پیشرفت های زیادی حاصل گردید. سازمانها و ادارات دولتی به خط شده و نمایندگان مجلس نیز عموما در کنار این پروژه قرار گرفتند. بخش غیردولتی نیز با این هدف که هم به اقتصاد استان کمک کرده و هم از قِبَل این طرح بتواند نان سازمان خود را چرب تر کند به خوبی از مثلث توسعه اقتصادی استقبال کرد. نتایج اقتصادی حاصل شده در ابتدای راه بسیار مناسب و امیدوارکننده بود و دورنمای قابل قبولی داشت.

اما اکنون و پس از گذشت حدود یک سال و نیم، به نظر می رسد که دیگر شاهد رونق مثلث اقتصادی در استان نیستیم. چرخ های مثلثی شکل اقتصاد استان دیگر مانند گذشته هماهنگ و روان نمی چرخند و گویا در دست انداز موانع و مشکلات مختلف گیر کرده اند. موانع چهارگانه ای که باعث شده اند قطار رونق اقتصادی استان دیگر رمق آنچنانی برای حرکت نداشته باشد و شاید بتوان از هم اکنون صدای سوت توقف این قطار را در ذهن تصور کرد و شنید.

اولین مانع را می توان افزایش بی رویه نرخ ارز دانست. تحریم های ظالمانه مستکبرین علیه ایران زمین یکی از دلایل اصلی این افزایش بود. تحریم هایی که در هر مرحله بیش از پیش تشدید شد و باعث شد که بخش های دولتی و خصوصی برای انجام تعهدات خود با مشکل روبرو شوند.

ورود ویروس جانی کرونا و شیوع آن در کشورمان، دومین مانع بزرگ طرح اقتصادی استاندار برای خراسان رضوی شد. این ویروس وارداتی نه تنها نفس مردم بلکه نفس کسب و کار را هم تهدید کرد و به شماره انداخت. رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی که برای مقابله با کرونا اجتناب ناپذیر بود باعث شد که از رونق کارخانجات تولیدی و شرکت های سرمایه گذاری کم کند. به همین دلیل یکی از اضلاع مهم مثلث اقتصادی استاندار هر چند ناخواسته اما دیگر نمی توانست مانند گذشته در کنار دو ضلع دیگر بماند.

تغییر برخی از نمایندگان استان پس از انتخابات اخیر مجلس و همچنین تغییراتی که در سطوح بالای مدیریتی در این مدت رخ داد را نیز می توان یکی دیگر از موانع قلمداد کرد. برخی از نمایندگان جدید هنوز نتوانسته یا نخواسته اند خود را با طرح اقتصادی استاندار هماهنگ کرده و در کنار دیگران بایستند. همچنین تعویض مدیران سطوح بالایی کشور، باعث تغییر تعدادی از دستورالعملها شده و برخی از مدیران دولتی استان را در برزخ هماهنگی با استاندار یا حرف شنوی از مقامات بالادستی قرار داده و کارآیی آنها را در مثلث اقتصادی کم کرده است.

اما استاندار خراسان رضوی که خود طراح مثلث اقتصادی بود، اکنون چهارمین و شاید مهمترین مانع برای کاهش سرعت قطار اقتصادی استان، شده است. پس از عدم رای اعتماد نمایندگان مجلس به مدرس خیابانی، گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی پست وزارت صمت، علیرضا رزم حسینی یکی از گزینه های پیشنهادی دولت به مجلس خواهد بود تا سمت و سوی جدید این وزارتخانه پراهمیت را تعیین کند.

تکیه زدن بر صندلی استانداری خراسان رضوی که بالاترین مقام اجرایی در استان محسوب می شود شاید برای خیلی ها رویا باشد، اما دور از ذهن نیست که رزم حسینی پس از تجربه ای یک سال و نیمه می خواهد تکیه بر صندلی وزارت را نیز امتحان کرده و طعم آن را بچشد. پرواز از ساختمان سفید خیابان بهار مشهد به سمت پاستور تهران و فرود درجلسه هیات دولت برای او بسیار رویایی تر خواهد بود.

دغدغه وزیر شدن جناب استاندار، لطمه شدیدی بر امور اجرایی استان وارد کرده است. سفرهای استانی استاندار تقریبا تمام شده و بازدیدهای سرزده او دیگر حتی با اعلام قبلی هم انجام نمی شود. با قاطعیت می توان گفت که چله تابستان امسال کمترین میزان آفتابی شدن رزم حسینی در خطه خورشید بوده است.

مثلث اقتصادی استاندار را باید مثلثی قائم الزاویه دانست. مثلثی که هر چند از سه ضلع اصلی تشکیل شده است اما بر وجود خود جناب رزم حسینی قائم و استوار است. عدم تمرکز استاندار بر حل مسایل استان بویژه پیشبرد اهداف طرح اقتصادیش، بزرگترین ضربه را بر نهال مثلثی شکلی خواهد زد که توسط خود او کاشته شد. آیا بدون حضور رزم حسینی می توان امیدوار بود که این نهال رشد کرده و درخت شود و میوه هایش یخچال خانه خراسانی ها را پر و پیمان کند؟

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.