میلیاردها انسان روی کره خاکی و در کنار ما نفس می‌کشند که هر کدام حال و هوایی مخصوص به خود دارند. برخی آدم‌ها را می‌توان فقط در چند عبارت بی‌خاصیت و متعارف توصیف کرد اما برخی که تعدادشان این روزها نیز چندان پرشمار و چشمگیر نیست، برای تعریف نیاز به فرصت و واژه‌های خاصی دارند.

با کمک به دیگران احساس شادمانی می کنم

محبوبه علیپور/

 میلیاردها انسان روی کره خاکی و در کنار ما نفس می‌کشند که هر کدام حال و هوایی مخصوص به خود دارند. برخی آدم‌ها را می‌توان فقط در چند عبارت بی‌خاصیت و متعارف توصیف کرد اما برخی که تعدادشان این روزها نیز چندان پرشمار و چشمگیر نیست، برای تعریف نیاز به فرصت و واژه‌های خاصی دارند. «مهندس مهدی مروج تربتی» یکی از همین آدم‌هاست، هموطنی که پس از چند گفت‌وگوی عادی تلفنی می‌توان او را در قالب ساده‌ترین تعابیر و به دور از اغراق‌های متداول در واژه‌هایی همانند زلال، حیات‌بخش و سیال توصیف کرد.

درست همانند چشمه‌ای که روزی در گوشه‌ای از خاک همین وطن جوشیدن گرفته و همچنان بی‌هیچ چشمداشتی می‌جوشد و پیش می‌رود و جان می‌بخشد.

*میراث ماندگار

 با جست‌وجویی مختصر در فضاهای مجازی برای نام مهندس مهدی مروج تربتی می‌توان ردیفی از اخبار و اطلاعات را مشاهده کرد که با مقوله نیکوکاری و ایثار پیوند دارد. چنانکه در تازه‌ترین اخبار مطلع شدیم همین نیک‌اندیش خراسانی به مناسبت بیست و یکمین سالگرد درگذشت فرزندش شادروان بابک مروج تربتی ۲۰۰ بسته هدایای ورزشی به دانش‌آموزان ورزشکار در منطقه تبادکان مشهد اهدا کرده است.

•       عشق به خیرخواهی از کودکی

این نیکوکار خراسانی در گفت‌وگو با قدس با اشاره کوتاهی به پیشینه فعالیت‌های خیرخواهانه‌اش می‌گوید: علاقه‌مندی‌ایم به انجام امور نیکوکاری به دوران کودکی می‌رسد؛ چراکه پدرم شخصیتی مردمدار و خیرخواه بود. از این رو همواره سعی داشتم همان قدر که خودم از مواهبی بهره‌مند هستم دیگران نیز برخوردار باشند. چنان که در دوره تحصیل در مدرسه و با وجود توانایی‌هایی که در آموزش کسب کرده بودم به دیگر هم‌کلاسهایی که در دروسشان ضعف داشتند، کمک می‌کردم و به نوعی دستیار معلم محسوب می‌شدم.

مهندس مروج تربتی ادامه می‌دهد: پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی در تربت حیدریه، به مشهد آمده و دوران متوسطه را در مشهد سپری کردم و سپس تحصیلات دانشگاهی را در رشته مهندسی در تهران گذراندم. به این ترتیب پس از دوران تحصیل به مشهد بازگشتم و در فعالیت‌های خیرخواهانه برای زادگاهم و شهر مشهد در زمینه‌های مختلفی همانند مدرسه‌سازی و ایجاد فضاهای ورزشی اقدام کردم. به برنامه ساخت ۶مجموعه ورزشی دانش‌آموزی در نواحی شش‌گانه مشهد و دو واحد در تربت حیدریه با زیربنایی حدود ۱۳  هزار مترمربع اشاره می‌کند که سرانه فضای ورزشی دانش‌آموزان در استان خراسان رضوی ۶ درصد افزایش پیدا کند.

*زنان را کمرنگ نبینیم

این روزها نام مهندس مروج تربتی در صفحات مجازی بانوان ملی‌پوش فوتسال نیز دیده می‌شود. سارا شیربیگی، بازیکن گلزن تیم فوتسال ایران که در انتخاب برترین‌های فوتسال سال ۲۰۱۹ در جایگاه ششم جهان قرار گرفته نیز با پستی اینستاگرامی در صفحه شخصی خود، نوشت: «جناب آقای مروج، خیّر محترم خراسانی، از اینکه در این ایام با پرداخت پاداش بابت قهرمانی در رقابت‌های آسیایی ۲۰۱۸ به بازیکنان تیم ملی فوتسال بانوان، دل ما را شاد کردید ممنونیم... ان‌شاءالله با تداوم قهرمانی‌ها، بتوانیم دل مردم ایران را بیش از پیش شاد کنیم».

مهندس مروج تربتی با بیان روند حمایت خود از بانوان تیم ملی فوتسال؛ درباره ضرورت توجه به ورزش بانوان تأکید می‌کند: پرداخت هدیه به اعضای تیم فوتسال بانوان کشور برنامه‌ای شخصی و خودخواسته بوده و هیچ ارتباطی به فدراسیون فوتبال ندارد؛ چرا که این بانوان ورزشکار با وجود محدودیت‌ها توانسته‌اند موفقیت‌هایی را در عرصه بین‌المللی کسب کنند. چنانکه دروازه‌بان تیم فوتسال بانوان کشور ما جزو ۱۰ ورزشکار زن برتر جهان در این رشته به حساب می‌آید. این در حالی است که بیش از دو سال است که پاداش این ورزشکاران به تعویق افتاده در صورتی که در همین زمان هزینه‌های هنگفتی صرف ورزشکاران مرد در رشته‌ای همانند فوتبال شده که با وجود حاشیه‌های متعدد موفقیت‌های چندانی کسب نکرده‌اند.

وی همچنین در ادامه می‌افزاید: با وجود نیازهایی که بانوان ما به فضاها و امکانات ورزشی دارند اما توجه چندانی به این قضیه نشده است، از همین رو در طرح‌هایی که برای ساخت و تجهیز مراکز ورزشی – دانش‌آموزی در حال انجام است بر ایجاد فضاهای خاص دختران دانش‌آموز توجه جدی داشتیم زیرا ضمن آنکه فضاهای مدارس کوچک‌تر شده، دختران دانش‌آموز نیاز بیشتری به فعالیت ورزشی در فضاهای سرپوشیده دارند.

*ضرورت توجه به تربیت قشر جوان

همین نیکوکار خراسانی در ادامه به تأثیر کرونا بر برنامه‌های خیراندیشانه‌اش پرداخته و خاطرنشان می‌کند: به طور کلی همواره در برنامه‌های حمایتی حوزه سلامت مشارکت جدی داشته‌ام. در برنامه‌های دو مرکز انکولوژی رضا و بیمارستان تخصصی بیماران سرطانی ناظران همکاری دارم. البته با شیوع کرونا در جامعه و بروز مشکلات و محدودیت‌های جدید، برنامه‌های خاصی را در این حوزه انجام دادم که می‌توانم به اهدای ۲هزار و ۵۰۰ کارت هدیه به فعالان حوزه سلامت در مراکز درمانی مشهد و تربت حیدریه اشاره کنم. همچنین در راستای حمایت از گروه‌های آسیب‌دیده از کرونا؛ طی ماه‌های اخیر به ۲۵ هزار نفر از کارکنان مرکز انکولوژی رضا، خانواده‌های کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌های دانش‌آموزان زیر پوشش بسته‌های معیشتی تعلق گرفته است.  

مهندس مروج تربتی درباره تأثیر اقدام‌های خیرخواهانه بر زندگی شخصی خود نیز می‌گوید: گرچه علاقه‌مندم شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که با ایجاد زمینه‌های اشتغال و درآمدزایی هیچ انسانی نیازمند حمایت‌های نیکوکاران نباشد اما همیشه از انجام این برنامه‌ها احساس لذت و شادمانی کرده و انرژی می‌گیرم؛ چراکه ترجیح می‌دهم دیگران نیز از نعمت‌هایی که در اختیارم قرار گرفته بهره‌مند باشند.

وی در پایان تأکید می‌کند: به افرادی که علاقه‌مند به مشارکت در برنامه‌های خیرخواهانه هستند توصیه می‌کنم در برنامه‌هایشان نگاه ویژه‌ای به دانش‌آموزان داشته باشند زیرا همان طور که ما امروزه به جای مسئولان و فعالان گذشته قرار گرفتیم، قشر جوان و دانش‌آموزان ما نیز روزی سکاندار اداره این کشور خواهند شد بنابراین برای آنکه در انجام مسئولیت‌ها موفق باشند، ضروری است که به درستی تربیت شوند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.