سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان کناره‌گیری برایان هوک رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا و نماینده ویژه ترامپ را در حکم تعویض های تیم بازنده توصیف کرد و گفت: وقتی (آمریکایی‌ها) عقب هستند این تغییرات در نتیجه اثری ندارد.

رفتن هوک حکم تعویض‌های تیم بازنده را دارد/ برخی کشورها نارضایتی مردم لبنان را دستاویز اغراض سیاسی خود کرده‌اند

قدس آنلاین: سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه ضمن تبریک اعیاد گذشته و  روز خبرنگار، همچنین سالروز ورود آزادگان هشت سال جنگ تحمیلی به کشور تاکید کرد: قدردان، زحمات و شکنجه‌هایی آزادگان که در رژیم بعث متحمل شدند، هستیم. وی با اشاره به اینکه سالگرد ۲۸ مرداد را هم در پیش رو داریم که به خوبی نشانه‌گر دخالت خارجی و آمریکا در سقوط دولت ملی و دموکراتیک محمد مصدق است، گفت:  این رویه همیشگی آمریکایی‌ها است.  

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه سپس با اشاره به حادثه انفجار اخیر در لبنان و برخی ناآرامی‌ها در پی این حادثه در روزهای اخیر و با یادآوری اینکه دلیل و عامل این حادثه کماکان در دست بررسی است، خاطرنشان کرد: ایران از ساعات اولیه در کنار دولت و ملت لبنان حاضر شد و وزیر امور خارجه و رئیس جمهور با همتایان لبنانی خودشان تماس گرفتند و رئیس جمهور نیز دستور تشکیل یک تیمی متشکل از چند تن از وزرا را به منظور تدارک کمک به مردم لبنان صادر کردند که در نتیجه آن تاکنون چندین هواپیما کمک‌های ایران به لبنان ارسال شده است و این کمک ها ادامه خواهد داشت.

موسوی در ادامه یادآوری برخی رویدادها در لبنان در روزهای اخیر گفت: طبیعی است که مردم لبنان از این حادثه ناراحت باشند که تبعاتی را هم داشته است. اما اینکه برخی از کشورهای خارجی بخواهند این موضوع را دستاویز اغراض سیاسی خود کنند قابل قبول نیست.

وی با تاکید بر اینکه قضاوت قبل از بررسی عمیق و دقیق این حادثه صحیح نیست، گفت: باید اجازه داد  مسئولین و دولت لبنان با آرامش به وضعیت حادثه دیدگان رسیدگی کند.

موسوی با اشاره به همدردی‌های رئیس جمهور آمریکا با مردم لبنان آنرا ریاکاری خواند و گفت:  اگر صداقت دارند، تحریم ها علیه مردم لبنان را بردارند. مردم لبنان سرد و گرم چشیده ‌لبنان این موضوع را نیز پشت سر خواهد گذاشت.

سفر یک مقام ارشد به لبنان در روزهای آینده

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور درباره احتمال سفر وزیر خارجه یا ماقامت دیگر به لبنان نیز گفت: سفر یکی از مقامات بلندپایه کشور به لبنان در حال برنامه‌ریزی است که در روزهای آینده پس از نهایی شدن اعلام می‌شود. اما ما چه به لبنان سفر کنیم چه نکنیم در کنار مردم لبنان خواهیم بود.

تعویض بازیکن‌های ترامپ دیگر اثری ندارد

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در واکنش به کناره‌گیری برایان هوک نماینده ویژه ترامپ و مسئول گروه اقدام علیه ایران که منابع آمریکایی آنرا برکناری در پی ناکامی او در ایجاد اجماع و پیشبرد فشار حداکثری علیه ایران عنوان کرده‌اند،  جابجایی افراد و نمایندگان ویژه، روئسای جمهور آمریکا را موضوعی بی اهمیت برای جمهوری اسلامی ایران خواند و با تشبیه آن به تعویض‌های تیم در حال باخت، گفت: طبیعی است آنها وقتی شکست بخورند، افراد را جابجا کنند. در بازی فوتبال هم همین گونه است. تیمی که در حال شکست است افراد را عوض می‌کند در حالی که می‌دانند وقتی عقب هستند این تغییرات در نتیجه اثری ندارد.  

قطعنامه آمریکایی‌ها تهدید شورای امنیت است

موسوی درباره رای‌گیری فردا در شورای امنیت برای قطعنامه پیشنهادی آمریکا به منظور تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نیز تصریح کرد: این موضوع از آنکه علیه ملت ایران تهدید باشد، تهدیدی علیه شورای امنیت و سازوکارهای قانونی این نهاد است.  

وی آمریکایی‌ها را به استفاده ابزاری از شورای امنیت و تلاش برای تحت کنترل گرفتن این نهاد بین‌المللی متهم کرد و افزود: اعضای شورای امنیت باید مواظب باشند در دام آمریکایی‌ها علیه شورای امنیت و سازوکارهای بین‌المللی نیفتند و امیدواریم این اقدام آمریکا با هوشیاری رهبران کشورهای مستقل دنیا و رایزنی‌های ایران با دوستان و کشورهای مختلف، به نتیجه نرسد و یک ناکامی دیگر برای آمریکا رقم بخورد.

توهم آمریکایی‌ها

سخنگوی وزارت امور خارجه ادعای رئیس مرکز ضد جاسوسی و امنیت ملی آمریکا در مورد دخالت ایران به همراه چین و روسیه در انتخابات این کشور را مضحک خواند و گفت: این حرف‌ها ناشی از چشم‌انداز ناامید کننده و تاری است که آنها در انتخابات دارند. ما دولت‌های مختلف را در آمریکا آزموده‌ایم و همه آنها مردود شده‌اند لذا مسائل داخلی آمریکا برای ما اهمیت ندارد.

وی خاطرنشان کرد: این حس ناشی از بزرگی و اقتدار ایران و احساس شکست در آنهاست.

پیامک آمریکایی‌ها تجاوز به حریم و حقوق شهروندی ایرانی‌هاست

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره ارسال پیامک از سوی وزارت خارجه آمریکا برای برخی شهروندان ایرانی و وعده پاداش برای افشای عوامل مداخله خارجی در انتخابات آمریکا هم با تاکید بر اینکه محتوای این پیامک ها کاملا بی ارزش است، این حرکت را این تجاوز و نقض حریم حقوق خصوصی و حقوق  شهروندان ایرانی دانست و گفت: این اتفاق نشان می‌دهد که تا چه حد سطح فکر آمریکایی‌ها در این زمینه و در نوع تعامل و برخورد با مردم ایران پیش پا افتاده و پایین است.  

اطلاع رسمی در مورد توقیف کشتی ایران در پاکستان نداریم

موسوی در پاسخ به سوال دیگری توقیف نفت‌کش ایران در آبهای پاکستان  و به درخواست آمریکا را رد کرد و گفت: هیچ اطلاع رسمی از سوی اسلام‌آباد در این مورد به ما داده نشده و سازمان کشتیرانی هم اینرا تایید نکرده است. با این حال ما موضوع را پیگیری‌ می‌کنیم و اگر صحت داشته باشد واکنش لازم را نشان می‌دهیم.

یک تجمع معمولی بود

این مقام دیپلمات در پاسخ به سوال دیگری در مورد حضور و تجمع اتباع افغانی که خود را منتسب به طالبان معرفی کردند در یکی از پارکهای تهران هم با اشاره به میزبانی ایران از میلیونها افغانی که هر یک ممکن است گرایش سیاسی یا حزبی داشته باشند، گفت: نهادهای مسئول باید جواب دهند که آیا این افراد وابستگی(به طالبان) داشته‌اند و یا گردهمایی آنها معمولی بوده‌ است. اما به نظر می‌رسد این اتفاق یک گردهمایی پیش پا افتاده بوده است.

وی در مورد موضع ایران نسبت به تصمیم لویه جرگه افغانستان برای آزاد کردن ۴۰۰ زندانی خطرناک طالبان نیز تصریح کرد: این مسئله و توافق دولت مرکزی و قانونی افغانستان با گروه‌های سیاسی از جمله طالبان یک مسئله داخلی است و به ما ربطی ندارد. اما جمهوری اسلامی ایران از هر روندی که به بازگشت صلح و ثبات به افغانستان کمک کند و موجب تسهیل گفت‌وگوهای بین‌الافغانی با محوریت دولت شود حمایت می‌کند.

خودشیرینی دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس برای آمریکایی‌ها

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به نامه دبیرکل جدید شورای همکاری خلیج فارس به شورای امنیت و درخواست تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران هم با بیان اینکه اطلاع موثق یافته‌ایم که برخی از اعضای شورا از محتوای نامه‌ای که به اسم این شورا و با امضای دبیرکل آن به شورای امنیت ارسال شده خبر نداشته‌اند، گفت: از نظر ما نامه دبیرکل نظر همه اعضای شورای همکاری خلیج فارس نیست.

وی با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال همکاری منطقه‌ای برای حل مسائل بوده و با برشماری برخی از پیشنهادها و طرح‌های ایران در این زمینه در سالهای اخیر، این حرکت را خودشیرینی برای آمریکایی‌ها خواند و اظهار داشت: خطاب به آنهایی که از رفع تحریمهای تسلیحاتی ما ابراز نگرانی کرده‌اند یادآور می‌شویم که آنها منطقه را به انبار سلاح و مهمات بدل کرده اند و اگر قرار است کسی نگران باشد ما هستیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.