درحالی‌که مقامات آمریکایی قرار است قطعنامه ضد ایرانی خود که با وجود  پیش‌بینی مخالفت‌های جهانی با همراهی اعراب مرتجع منطقه همراه شده را امشب و برای دومین بار در شورای امنیت به رأی بگذارند، دونالد ترامپ در اظهاراتی متناقض با این رویکرد، بار دیگر از امکان عملی شدن توافق با کشورمان آن‌هم تنها طی چهار هفته سخن راند!

همه علیه ترامپ، ارتجاع عرب علیه ایران

قدس آنلاین: درحالی‌که مقامات آمریکایی قرار است قطعنامه ضد ایرانی خود که با وجود  پیش‌بینی مخالفت‌های جهانی با همراهی اعراب مرتجع منطقه همراه شده را امشب و برای دومین بار در شورای امنیت به رأی بگذارند، دونالد ترامپ در اظهاراتی متناقض با این رویکرد، بار دیگر از امکان عملی شدن توافق با کشورمان آن‌هم تنها طی چهار هفته سخن راند! دو روز پیش بود که نشریه «فارین پالسی» گزارش داد دولت آمریکا سه‌شنبه قطعنامه‌ای که خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران است را در شورای امنیت به رأی خواهد گذاشت، اقدامی که بسیاری از تحلیلگران ناکامی آن را حتمی می‌دانند.

درحالی‌که رویکردهای ضد ایرانی دولت واشنگتن هرروز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد، رئیس‌جمهور آمریکا که به اظهارات متناقض شهره است، روز گذشته در محفل خصوصی در شهر «لانگ برنچ» ایالت نیوجرسی با حامیان انتخاباتی خود اعلام کرده اگر در انتخابات ماه نوامبر پیروز شود، در مدت چهار هفته با ایران به توافق می‌رسد.

پیش‌بینی ناکامی رویکرد ضد ایرانی واشنگتن

بااین‌حال بنا بر گزارش رسانه‌های غربی، دیپلمات‌های سازمان ملل می‌گویند مخالفت با این قطعنامه آن‌قدر زیاد است که بعید است آمریکا رأی ۹ عضو شورای امنیت سازمان ملل را که برای مجبور کردن مسکو و پکن به کار گرفتن رأیشان لازم است، بدست بیاورد. یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت نیازمند موافقت دست‌کم ۹ عضو، بدون وتو از سوی هر یک از پنج عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس) است. تحریم‌های تسلیحاتی ایران بر پایه توافق‌نامه برجام 27 مهرماه به پایان می‌رسد، اما دولت آمریکا کارزار گسترده را برای جلوگیری از انقضای این تحریم‌ها آغاز کرده است.

ذوق‌زدگی پمپئو از شیطنت کشورهای عربی

بااین‌حال درحالی‌که بسیاری از تحلیلگران از ناکامی گام تازه ضد ایرانی دولت آمریکا خبر می‌دهند، اقدام غیرمسئولانه کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج‌فارس در همراهی بی‌چون‌وچرا با سیاست‌های دولت ترامپ سؤالات بسیاری ایجاد کرده است. شامگاه یکشنبه بود که «نایف الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد با واردکردن اتهام بی‌اساس علیه ایران، خواستار تداوم تحریم تسلیحاتی کشورمان شده. این اقدام محور سعودی البته با واکنش وزیر خارجه ایالات‌متحده مواجه شد. مایک پمپئو که نتوانست ذوق‌زدگی خود از این رویکرد ضد ایرانی را پنهان کند، تنها چند ساعت پس‌ازاین نامه در حساب توییتری خود نوشت: کشورها در خاورمیانه از خلیج{فارس} تا اسرائیل از تمدید تحریم‌های تسلیحاتی حمایت می‌کنند. این برای هر یک از آن‌ها بسیار مهم است. عرب‌ها و اسرائیلی‌ها با صدایی رسا دارند صحبت می‌کنند و شورای امنیت باید گوش کند. این در حالی است که سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با صدور بیانیه‌ای ضمن انتقاد از رویکرد منفی شورای همکاری تأکید کرد: بیانیه غیرمسئولانه دبیر کل شورای ورشکسته خلیج‌فارس در حالی به‌صورت یکجانبه و دیکته شده صادر می‌شود که برخی اعضای آن شورا از بزرگ‌ترین خریداران تسلیحات هستند.

اعراب مرتجع در دام ضد ایرانی آمریکا

اما مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در گفت‌وگو با قدس ضمن اشاره به اقدام آمریکا در ارائه قطعنامه ضد ایرانی به شورای امنیت این حرکت را در ادامه رویکرد ضد ایرانی دولت ترامپ دانست و گفت: ایالات‌متحده در راستای پیگیری سیاست فشار حداکثری بر ایران در ماه‌های اخیر مجموعه‌ای از اقدام‌ها را عملی کرد که یکی از همین موضوعات پیگیری تمدید تحریم تسلیحاتی ایران است. قاسم ‌محبعلی، دراین‌باره توضیح داد: دولت ترامپ شاید روزی که از برجام خارج می‌شد هرگز فکر آن را هم نمی‌کرد که ایران با پافشاری بر این توافق بین‌المللی واشنگتن را به گوشه رینگ برده و منزوی کند. وی ادامه داد: آمریکا که بعد از خروج از برجام حتی حمایت متحدان اروپایی خود را هم ازدست‌داده، حال تلاش دارد با سوءاستفاده از ظرفیت شورای امینت توطئه‌های ضد ایرانی خود را پیش ببرد، ولی به نظر نمی‌رسد در این مقصود موفق شود. این مسئله را خود آمریکایی‌ها هم می‌دانند و بنابراین درصدد هستند با پیگیری چندباره و مکرر آن در شورای امنیت اهداف خود را پیش ببرند. محبعلی نامه کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس به سازمان ملل که در آن خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شده‌اند را هم بازی شیوخ مرتجع عرب در زمین سیاست‌های آمریکا و در واقع نوعی استفاده ابزاری واشنگتن از اعراب در راستای اقناع افکار عمومی جهانی در جهت اجرای سیاست‌های ضد ایرانی خود دانست و گفت: این نامه که در هماهنگی کامل با کاخ سفید صورت گرفته در مقام عمل تأثیر چندانی نخواهد داشت و مسلماً این توطئه آمریکا هم ناکام خواهد ماند.

متحدان اروپایی هم مقابل ترامپ هستند

حسن هانی‌زاده، تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل نیز تقلای آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی را یک تلاش شکست‌خورده دانسته و دراین‌باره گفت: اکنون علاوه بر روسیه و چین که در چند روز اخیر مخالفت خود با تحریم تسلیحاتی ایران را اعلام کرده‌اند، کشورهای اروپایی متحد ترامپ هم به‌واسطه ترسی که از فروپاشی برجام دارند، با این مسئله مخالف هستند. وی با اشاره به همراهی اعراب مرتجع منطقه با رویکرد ضد ایرانی دولت ترامپ افزود: برخی از 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس (عربستان سعودی، امارات و بحرین) به‌عنوان مهره نیابتی ارباب بزرگ، همواره نقش تخریبی در تحولات منطقه بازی کرده‌اند. هانی زاده ادامه داد: این کشورها به لحاظ فرهنگی و سیاسی از ظرفیت لازم جهت بازیگری در تحولات منطقه برخوردار نیستند، اما در تلاش هستند به پشتوانه آمریکا و رژیم صهیونیستی و با استفاده از دلارهای نفتی بادآورده نقش‌آفرینی کنند. این تحلیلگر مسائل بین‌الملل هم توطئه ضد ایرانی آمریکا در شورای امنیت که با همراهی کشورهای جنوبی حوزه خلیج‌فارس مواجه شده را تلاشی ناکام خوانده و تصریح کرد: اعراب مرتجع در طول سال‌های گذشته 80 میلیارد دلار تسلیحات غربی خریداری کرده‌اند و این از چشم جامعه جهانی پنهان نمانده. همراهی محور سعودی با واشنگتن یک عقده‌گشایی علیه کشورمان بیش نیست؛ چراکه آن‌ها که در همه ناامنی‌های منطقه دست دارند، اکنون خود را در موقعیت ضعف می‌بینند و این در حالی است که تلاش دارند با متهم کردند کشورمان واقعیت را به‌گونه‌ای دیگر جلوه دهند، مسئله‌ای که حتی برای متحدان اروپایی ایالات‌متحده هم قابل‌پذیرش نیست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بلبل ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    0 0
    بحرین باید به ایران الحاق بشه