سرانجام پروژه بی‌دولت‌سازی لبنان که از حمایت جریان غربی -عبری و صهیونیستی برخوردار بود به نتیجه رسید.

عروس خاورمیانه، بدون کابینه

قدس آنلاین: سرانجام پروژه بی‌دولت‌سازی لبنان که از حمایت جریان غربی -عبری و صهیونیستی برخوردار بود به نتیجه رسید. روز گذشته حسان دیاب، نخست‌وزیر تازه انتخاب شده لبنان استعفا کرد. این اتفاق پس از آن رخ داد که چهار وزیر کابینه و هفت عضو پارلمان استعفایشان را تقدیم کرده بودند. شبکه «ال‌بی‌سی‌آی» لبنان در تحلیلی پیش از اعلام رسمی خبر استعفای دیاب نوشت: با آنکه تلاش‌هایی در جریان است تا آقای دیاب از استعفا منصرف شود اما به دلیل استعفای چهار وزیر و تهدید سه وزیر دیگر به استعفا، حتی در صورت عدم کناره‌گیری او هم کابینه به لحاظ قانونی از حدنصاب می‌افتاد و منحل می‌شد.

پس از انفجار هولناک و فاجعه‌آمیز لبنان در هفته گذشته، این کشور کانون واقعی بحران در خاورمیانه بوده است. عروس خاورمیانه در حال حاضر همچنین با مشکلات جدی اقتصادی در نتیجه افزایش قیمت دلار دست‌وپنجه نرم می‌کند. آمریکا با اعمال فشار بر بانک مرکزی این کشور سبب نایاب شدن ارز در لبنان شده و همین ماجرا به کاهش شدید پول ملی لبنان منجر شده است. حزب‌الله لبنان و مسئله مقاومت، مهم‌ترین موضوعی است که غرب تلاش دارد لبنان را وادار کند از آن دست بکشد. پس از وقوع انفجار در بندر بیروت، جریان جهانی رسانه اتهاماتی را به حزب‌الله وارد کردند مبنی بر اینکه این گروه در منطقه اداری پایتخت لبنان انبار مهمات دارد. ادعاهایی که با سخنرانی به‌موقع سید حسن نصرالله خیلی زود دروغ از آب در آمد. دبیر کل حزب‌الله که اکنون یک حزب سیاسی است و نمایندگانی در پارلمان لبنان دارد تأکید کرد: «حزب‌الله از اوضاع بندر حیفا بهتر از بندر بیروت باخبر است. حزب‌الله نه تنها در اداره بندر بیروت نقشی ندارد بلکه حتی یک فشنگ هم در این بندر نگهداری نمی‌کند».

هفته پیش هم مکرون پس از سفری یکروزه به بیروت شرط گذاشت در صورتی کمک‌های بلوک غرب برای لبنان ارسال خواهد شد که این کشور اصلاحات سیاسی مد نظر وی را انجام دهد. کنار گذاشتن حزب‌الله یکی از محورهای اصلی اصلاحات دلخواه مکرون در این کشور است. بلافاصله پس از برگشت مکرون، جریان‌های وابسته به غرب و سعدحریری به خیابان آمدند و خواستار استعفای دولت شدند.

این سومین بار در یک سال گذشته است که لبنان، نبود دولت مستقر را تجربه می‌کند. اگرچه پیش از این هم لبنان «بی‌دولتی» چندماهه را از سر گذرانده اما این بار به دلیل مشکلات فراوان اقتصادی و اثرات ویروس کرونا مسئله جدی‌تر است.

با استعفای حسان دیاب گفته می‌شود میشل عون مأموریت تشکیل کابینه را به نواف سلام داده است.

نواف سلام، دیپلمات لبنانی و قاضی دادگاه بین‌المللی لاهه است. وی همچنین از ژوئیه ۲۰۰۷ تا دسامبر ۲۰۱۷ نماینده دائم لبنان در سازمان ملل بوده است. پیش از این و در آذر ۹۸ هم آمریکایی‌ها قصد داشتند این حقوقدان را به‌عنوان نخست‌وزیر به قدرت برسانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.