با نگاهی به آرشیو گزارش‌های سابقه‌دار شهر مشهد به موضوعاتی برمی‌خوریم که به اصطلاح سوژه نخ‌نما شده‌اند ولی تغییری در اصل ماجرا رخ نداده و همچنان که بوده، هست و هر روز تأخیر در انجام آن‌ها هزینه کارها را افزایش می‌دهد.

باند سوم فرودگاه مشهد در فاز مطالعه

قدس آنلاین: با نگاهی به آرشیو گزارش‌های سابقه‌دار شهر مشهد به موضوعاتی برمی‌خوریم که به اصطلاح سوژه نخ‌نما شده‌اند ولی تغییری در اصل ماجرا رخ نداده و همچنان که بوده، هست و هر روز تأخیر در انجام آن‌ها هزینه کارها را افزایش می‌دهد.

بی‌تردید هرکدام از مخاطبان ما در ذهن خود مصداقی برای این مسئله دارند که مواردی مانند بیمارستان رضا در ابتدای جاده قوچان، بهسازی بافت فرسوده، راه آهن مشهد - گرگان، انتقال زندان وکیل‌آباد و فرودگاه مشهد از جمله آن‌ها هستند.

همان‌گونه که گفته شد موضوع تأثیرات و تبعات منفی همجواری فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد با بافت مسکونی توسعه یافته شهر از سالیان گذشته به عنوان یک مطالبه عمومی مطرح بوده و هست و در این سال‌ها به تناسب شرایط حاکم گاهی توجهات به این موضوع جلب شده و گاهی برای مقطعی به فراموشی سپرده شده است.

با تمام این اوصاف آنچه مسلم است آلودگی صوتی و آلودگی هوای ناشی از پرواز هواپیما در آسمان مشهد اصلی‌ترین عوارض همسایگی شهر با فرودگاه است و تاکنون فرضیه‌های مختلفی برای کاستن از عوارض آن مطرح شده ولی مشکل به نوعی همچنان پابرجاست.

سال‌ها پیش نظریه انتقال فرودگاه جدی‌تر از همیشه مطرح شد و حتی صحبت از جانمایی فرودگاه جدید بود. مدتی بعد عده‌ای از کارشناسان مدعی شدند با تغییر مسیر برخاستن و نشستن هواپیماها می‌توان از آلودگی هوای شهر کاست و حتی در مقاطعی تصمیم گرفته شد تا مسیر پروازی هواپیماها از آسمان مشهد ممنوع و به جز موارد خاص مابقی پروازها از مسیر طراحی شده جدید انجام شود.

اما همچنان که گفته شد تقریباً تمام کارشناسان محیط زیست بر این باورند انتقال فرودگاه به نقطه دورتری از شهر یک الزام منطقی است، ولی از سوی دیگر هرچند متولیان کشوری و استانی فرودگاه‌ها نیز به این موضوع اعتقاد دارند، اما مشکل اصلی بر سر تأمین هزینه چند هزار میلیاردی این جابه‌جایی است.

بر اساس آخرین اظهارنظرهای صورت گرفته در سال گذشته گویا چند نقطه مناسب برای احداث فرودگاه از سوی متولیان منابع طبیعی به سازمان فرودگاهی معرفی شده تا بررسی‌های لازم برای شناسایی مکان مناسب انجام شود. از سوی دیگر قرار بوده موضوع ایجاد باند سوم در فرودگاه فعلی هم پیگیری شود، بنابراین بار دیگر به سراغ مدیران این حوزه رفتیم تا از آخرین تصمیم‌ها یا اقدام‌های انجام شده در این راستا اطلاع پیدا کنیم.

•       مطالعات فنی برای جانمایی فرودگاه جدید در مرحله دستور کار

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی می‌گوید: بی‌تردید ساخت یک فرودگاه جدید در منطقه دور از بافت مسکونی و با استانداردهای جدید و متناسب با نیاز کلانشهر مشهد مطلوب و منطقی است، اما آنچنان که همه کارشناسان و فعالان این حوزه می‌دانند این موضوع زمانبر و پرهزینه است و نمی‌توان انتظار انجام آن را در مدت کوتاه داشت.

محمود امانی بنی می‌افزاید: بر همین اساس و به استناد اصول مدیریتی، بخشی از امور در دسته برنامه‌های درازمدت و بخشی هم به عنوان برنامه میان‌مدت قرار می‌گیرند که در مسئله فرودگاه مشهد هم موضوع انتقال یک برنامه درازمدت اولویت‌دار است و جدی‌ترین چالش تأمین هزینه چند هزارمیلیاردی آن است، ولی با این حال مطالعات فنی آن برای جانمایی فرودگاه در دستور کار است.

وی ادامه می‌دهد: موضوع دیگری که به موازات این مسئله پیگیری می‌شود بهسازی فنی تجهیزات موجود یا ایجاد باند سوم برای کاهش آلودگی صوتی است که انجام مطالعات آن به مشاور واگذار شده و به محض اتمام فاز مطالعاتی و تعیین ضوابط لازم، عملیات اجرایی در دستور کار قرار می‌گیرد.

امانی بنی اظهار می‌کند: تأکید بر این نکته لازم است که در حال حاضر انجام اقدام‌هایی برای کاهش آلودگی صوتی مرتبط با فرودگاه از قبیل مسیرفرود یا برخاستن هواپیماها از سوی مشاوران فنی در دست بررسی است که امیدواریم در سال جاری به سرانجام برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.