کرونا که شایع شد همه نگاه‌ها به سمتی رفت که چکار باید کرد تا از شر این میهمان ناخوانده در امان باشیم. هر جا و مکانی که بشود با «تعطیلی» از تجمع و ازدحام مردم جلوگیری کرد، جدی‌ترین گزینه پیش روی مسئولان بود.

محرومیت به اضافه محدودیت!

هاشم رسائی‌فر/

کرونا که شایع شد همه نگاه‌ها به سمتی رفت که چکار باید کرد تا از شر این میهمان ناخوانده در امان باشیم. هر جا و مکانی که بشود با «تعطیلی» از تجمع و ازدحام مردم جلوگیری کرد، جدی‌ترین گزینه پیش روی مسئولان بود.

در همین راستا مراکز تفریحی، خرید، رستوران‌ها، تالارها و حتی حرم مطهر امام رضا(ع) بسته شد تا مراجعه و تجمع مردم به حداقل برسد و جلو شیوع کرونا گرفته شود.

تعطیلی سرویس‌دهی قطارشهری و اتوبوسرانی نیز یکی دیگر از اقدام‌هایی بود که انجام شد و روزهای زیادی این تعطیلی ادامه داشت. بعد از اینکه مردم برای سفرهای درون شهری خود در زمان تعطیلی قطارشهری و اتوبوسرانی مشکلاتی داشتند خدمات‌رسانی در این حوزه از سر گرفته شد و تا همین یک هفته پیش به روال گذشته ادامه داشت تا اینکه شورای شهر مشهد طی مصوبه‌ای به تعطیلی سرویس‌دهی اتوبوسرانی در روزهای جمعه و همچنین روزهای تعطیل رأی داد.

این مصوبه از ۱۷ و ۱۸ مرداد که روز جمعه و روز تعطیلی بود، اجرایی شد هرچند بنا به شرایط برگزاری کنکور کارشناسی ارشد این موضوع کامل اجرا نشد، اما در جمعه‌ها و روزهای تعطیل پیش رو قطعاً اجرایی خواهد شد.

تعطیلی سرویس‌دهی ناوگان اتوبوسرانی در روزهای تعطیل با این توجیه که این اقدام می‌تواند در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تأثیر داشته باشد، مد نظر نیست، آنچه در این بین قابل پیگیری است این است که خیلی از مردم مشهد که همیشه از ناوگان اتوبوسرانی برای سفرهای درون شهری استفاده کرده و می‌کنند از این موضوع ناراضی هستند و اعتقادشان این است مگر کرونا شنبه و جمعه می‌شناسد که اگر اتوبوس نباشد منتشر نخواهد شد. توجیح آن‌ها این است حداقل روزهای تعطیل چون مسافر کمتر است رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بهتر می‌شود و عملاً سرعت انتشار ویروس کمتر و مردم با مشکل مواجه نخواهند شد.

•       یک تصمیم‌گیری شتاب زده

یکی از شهروندان با انتقاد از اجرا شدن این مصوبه شورای شهر مشهد گفت: اگر کرونا دو سال طول بکشد دو سال اتوبوس‌ها جمعه‌ها و تعطیلات تعطیل می‌ماند؟ ‌ آیا زنجیره کرونا فقط در اتوبوس‌هاست؟ آیا ما قشر کم‌برخوردار محروم از خودرو شخصی باید تاوان تصمیم‌گیری شتاب‌زده و غیرکارشناسانه مسئولان و سفرهای غیرضروری مردم را بدهیم؟ تعطیلی اتوبوس‌ها یک هزینه هنگفت و ظالمانه روی دوش طبقه مستضعف مشهد می‌گذارد. مسئولان به ویژه شخص آقای استاندار یک فکری به حال ما کارگران سرگذر بکنند.

شهروند دیگری نیز در واکنش به این موضوع می‌گوید: روز جمعه ۱۷مرداد ۸هزار تومان پول کرایه من تا مقصدم شد و در برگشت هم ۸ هزار تومان مجموعاً ۱۶هزار تومان پرداخت کردم در ماه اگر پنج روز اتوبوس‌ها را تعطیل کنند می‌شود ۸۰ هزار تومان. این مبلغ فشار زیادی به اقتصاد خانواده ما کارگران وارد می‌کند، چرا شرکت واحد به بهانه کرونا اتوبوس‌ها را جمعه‌ها تعطیل می‌کند درحالی که روزهای جمعه جمعیت اندکی سوار اتوبوس می‌شوند و برعکس طول هفته که جمعیت زیاد است سبب انتشار بیماری کرونا نمی‌شود!؟ درخواست ما از مسئولان این است که به فریاد قشر ضعیف برسند و تعطیلی اتوبوس‌ها را لغو کنند.

•       ارجحیت منافع عمومی بر منافع شخصی

مدیر روابط عمومی شرکت اتوبوسرانی مشهد نیز در این خصوص به قدس گفت: این مصوبه از هفته گذشته اجرایی شده اما به دلیل برگزاری کنکور کارشناسی ارشد در روزهای جمعه و شنبه به طور کامل سرویس‌دهی اتوبوسرانی تعطیل نبود که البته برای روزهای برگزاری کنکور ۹۹ هم همین‌گونه خواهد بود، اما آنچه مسلم است اینکه در روزهای جمعه و تعطیلات بین هفته سرویس‌دهی اتوبوسرانی تعطیل خواهد بود.

اتحادی در ادامه می‌افزاید: تصمیم تعطیلی سرویس‌دهی در روزهای تعطیل به این منظور گرفته شده که با ایجاد محدودیت، در کنترل شیوع ویروس کرونا کمک شود از طرفی این فرصت برای همکاران اتوبوسران ما فراهم خواهد شد یک روز استراحت کنند تا در ادامه سرویس‌دهی بهتری داشته باشند، ما امیدواریم این طرح جواب دهد.

وی در واکنش به این موضوع که تعطیلی سرویس‌دهی اتوبوسرانی سبب مشکلات و گلایه‌مندی برخی مردم شده است، اظهار کرد: بعضی مواقع مثل همین داستان شیوع کرونا اجبار است که منافع عمومی بر منافع شخصی برخی افراد ترجیح داده شود، چراکه مصلحت عمومی بر بعضی از شرایط ارجحیت دارد و این تصمیم که هدفش قطع زنجیره شیوع کروناست بر همین مبنا اتخاذ شده و انتظار داریم مردم با همکاری خوبی که در طول هفته با ما خواهند داشت به این مهم کمک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.