بندرعباس- با آتش‌سوزی فروریختن ساختمان پلاسکو در تهران موجی از دغدغه‌ها در مسئولان وقت کشور ایجاد شد تا نسبت به ایمنی بازارها و اماکن عمومی حساس شوند اما دیری نپائید که این موج فروکش کرد و بسیاری از افراد فراموش کردند که می‌بایست موضوع ایمنی در بازارهای سرپوشیده را جدی گرفت.

جای خالی سیستم‌های اطفای حریق در بازارهای کیش! تکلیف کسبه چه می‌شود؟

قدس آنلاین-گروه استان ها: هنگامی‌که ساختمان پلاسکو در تهران طعمه شعله‌های حریق شد بسیاری از مسئولان به‌ویژه روسای سازمان‌های آتش‌نشانی بسیاری از شهر ازجمله کیش نسبت به برگزاری جلساتی اقدام کردند تا وضعیت ایمنی بازارها و ساختمان‌های بلندمرتبه را تشریح و بررسی کنند.

در جزیره کیش در سال ۹۵ بارها مسئولان وقت و به‌ویژه رئیس سازمان آتش‌نشانی نشست‌هایی را پیرامون وضعیت ساختمان‌های بلندمرتبه و البته بازارهای پرازدحام جزیره کیش ترتیب دادند و حتی قرار شد به وضعیت ایمنی بسیاری از این بازارها رسیدگی اما به نظر می‌رسد این موضوع خیلی زود فراموش شد چون آتش‌سوزی بازار پردیس عملانشان داد که از بحث ایمنی بازارهای کیش غفلت شده است.

هشدارهایی که جدی نگرفته شد

سال ۱۳۹۵ اسدی زنوز رئیس آتش‌نشانی کیش طی نشست خبری در مورد ایمنی بازارهای کیش گفت: در بازارها با مشکلاتی در زمینه ایمنی مواجه هستیم و از میان بازارها تنها دو مجموعه استاندار ایمنی آتش‌نشانی دریافت کرده‌اند که مکاتبه‌ای در این راستا با جامعه بازاریان انجام‌شده است و خوشبختانه آن‌ها پیگیر هستند تا بتوان از این وضعیت خارج شد.

وی در همان زمان هشدار داد: این مجموعه‌ها از مراکز پرخطر جزیره هستند و از بار اشتعال بسیار بالایی برخوردارند که امیدواریم حادثه‌ای رخ ندهد.

اسدی در همان سال هشدار داد که باید با همکاری جامعه بازاریان استاندارهای ایمنی را بالا برد زیرا بسیاری از بازارهای فاقد سیستم اطفای حریق هستند اما چرا این هشدار ها جدی گرفته نشد و یا با وجود اینکه مسئولان می دانستند ممکن است حادثه تلخی رقم بخورد اما اقدامت پیشگیرانه ای انجام نشد سوالی است که در ذهن بسیاری از مردم بی پاسخ مانده است.

یک کشته و ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت

غفلت از سیستم‌های اطفای حریق حالا در کیش یک کشته و طی برآورد اولیه افزون بر ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت بر اثر آتش سوزی در بازار پردیس بر جای گذاشته است.

مدیرعامل جامعه بازاریان کیش صبح روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به این خسارت طی برآوردهای اولیه اظهار کرد: بسیاری از ساختمان‌ها مجهز به سیستم اعلام حریق هستند اما متأسفانه مجتمع‌های فرسوده دارای سیستم اطفا نیستند و برقراری آن‌هم کار چندان راحتی نیست.

رحمان سادات نجفی اظهار کرد: به همین علت از همه سرمایه‌گذاران خواسته‌ایم که نسبت به ایجاد سیستم اعلام و اطفای به‌روز اقدام‌های لازم را انجام دهند. چون با این وضعیت امکانات آتش‌نشانی کیش خدای‌ناکرده اگر این حادثه برای یک مجتمع مسکونی رخ دهد، معلوم نیست چه خسارتی ایجاد شود.

تکلیف کسبه چه می‌شود

و اما تکلیف کسبه خسارت‌دیده مهم‌ترین بحثی است که حالا در اذهان عموم شکل‌گرفته و لذا مدیرعامل جامعه بازاریان کیش در این رابطه توضیح داد: صحبت‌هایی در خصوص بحث جایگزینی یک بازار دیگر مطرح‌شده اما چون در اینجا با ۲۰۰ مالک متنوع روبه‌رو هستیم فعلاً نمی‌توان به‌صورت قطعی اعلام نظر کرد.

چون موضوع بازسازی زمان‌بر است و ممکن است ماها طول بکشد به همین علت روی یک گزینه جایگزین با مدیرعامل منطقه آزاد برای انتقال کسبه صحبت‌هایی انجام‌شده و قرار است در این خصوص تصمیم‌گیری نهایی انجام شود

وی بیان کرد: البته تمام تلاش بر این است که شرایط برای ادامه کسب فراهم شود ‌ چون موضوع بازسازی زمان‌بر است و ممکن است ماها طول بکشد به همین علت روی یک گزینه جایگزین با مدیرعامل منطقه آزاد برای انتقال کسبه صحبت‌هایی انجام‌شده و قرار است در این خصوص تصمیم‌گیری نهایی انجام شود.

آتش چگونه مرگ یک کیش وند را رقم زد؟

سادات نجفی علت ین آتش‌سوزی را اتصال برق عنوان کرد و در خصوص جان باختن یکی از هم‌وطنان در این حادثه نیز گفت: این فرد متوفی روز حادثه حدود ساعت ۷ صبح و با اجازه نگهبانی وارد بازار شده و بعد از وقوع آتش‌سوزی در اثر گازهای متصاعد شده دچار خفگی شده و باوجود تلاشی که برای فرار صورت می‌دهد، موفق به این کار نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.