خراسان شمالی- سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: تجمع‌ها عامل اصلی ابتلا به بیماری کووید ۱۹ است و اگر حضور در تجمعات بیشتر شود با موج سوم این بیماری مواجه خواهیم شد.

تجمعات موج سوم کرونا را در خراسان شمالی دامن خواهد زد

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، دکتر سیداحمد هاشمی، اظهار داشت: خوشبختانه از هفته پیش با روند کاهشی این بیماری روبه رو بوده ایم، اما اگر بخواهیم این روند ادامه یابد باید تجمعات کم شود و کاهش تعداد بیماران کرونایی نباید موجب بی خیالی مردم شود، زیرا رفتارهای این ویروس قابل پیش بینی نیست.

وی با قدردانی از رسانه های استان و نقش مثبتی که در اطلاع رسانی و کمک به افزایش آگاهی و بینش مردم در بحران کرونا ایفا کردند، گفت: افکارسنجی کرونا در استان نشان داد که ۹۵ درصد مردم از خطرات کرونا و راه های پیشگیری از این بیماری اطلاع دارند اما این که این اطلاعات چقدر منجر به تغییر رفتار آنان شده است، هنوز مشخص نیست.

هاشمی با تاکید بر اینکه اطلاع رسانی در خصوص ویروس کرونا باید دقیق باشد، گفت: برخی اخبار موجب ایجاد استرس و ترس در مردم می شود که رسانه ها باید در این مورد دقت کنند.

وی با اشاره به بازدید از میدان بار بجنورد و دفاتر پیشخوان دولت در مرکز استان، اظهار داشت: مواردی از رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی در این مراکز دیده شد که ممکن است منجر به اعمال محدودیت های بیشتری در این زمینه شود.

هاشمی افزود: با وجود اینکه در برخی اماکن مانند رستوران ها و تالارها محدودیت نیز اعمال شد اما این محدودیت ها موجب نشد تا اجتماعات کم شود و هم اکنون که در روزهای منتهی به ماه محرم قرار داریم، تعداد عروسی ها افزایش پیدا کرده است و علیرغم تعطیلی تالارها، آیین های عروسی و بعضا عزا  در پیلوت منازل و باغ ها برگزار می شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: رصدی که انجام شد مشخص کرد اکثر مواردی که این روزها به بیماری کرونا مبتلا می شوند در این مراسم ها و اجتماعات شرکت کرده اند و رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی در ادارات دولتی و کاهش حساسیت مردم و کارمندان نیز یکی دیگر از عوامل ابتلا بوده است.

وی با بیان اینکه روند فوتی های کرونا نسبت به هفته گذشته به چهار نفر در روز رسیده است، در مورد اعلام نکردن آمار مبتلایان و فوتی ها نیز گفت: هر زمان که مجوز اطلاع رسانی در این مورد از سوی وزارتخانه داده شود ما نیز آمار را اعلام می کنیم اما هم اکنون این امکان وجود ندارد، اگرچه با توجه به وضعیت استان، و بعضا بی اعتنایی مردم به پروتکل ها، به مسوولان پیشنهاد داده ایم که مجوز اعلام آمار را بدهند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از اضافه شدن یک دستگاه پی سی آر برای آزمایش کرونا در استان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه ظرفیت آزمایشگاه کرونای استان پاسخگوی نیاز نبوده و مدت زمان پاسخ به تست های کرونا به طول می‌انجامید ظرف چند روز آینده یک دستگاه پی سی آر دیگر به مجموعه آزمایشگاهی استان اضافه خواهد شد تا این مشکل مرتفع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.