حجت الاسلام فرحناکی با تأکید براینکه رعایت اصول بهداشتی در مراسم عزاداری محرم یک اصل در دین اسلام است، گفت: بانیان هیئت‌های محرم، نذری‌های خود را هدفمند کنند.

 بانیان هیئت‌های محرم، نذری‌های خود را هدفمند کنند

حجت الاسلام حسین فرحناکی کارشناس امور دینی در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین در ارتباط با ضرورت رعایت اصول بهداشتی و پروتکل ها در مراسم عزاداری محرم امسال گفت:  اگر نگاهی به تاریخ و گذشته بیندازیم می‌بینیم که در شرایط مشابه کنونی و حتی سخت تر از آن هم مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) تعطیل نشده است؛ مثلاً در دوران رضاخانی که به شدت با برگزاری این مراسم مخالفت می‌شد و مردم بسیاری شکنجه شدند، این مراسم تعطیل نشد اما طبیعتاً کیفیت و نحوه برگزاری مراسم تغییر می‌کند؛ مثلا در همین زمان رضاخانی مردم به مناطق بیابانی، جاده‌ها، زیر پل‌ها و... می‌رفتند و یک نفر از دور پاسبانی می‌داد تا اگر مأمورین آمدند مراسم جمع شود، ولی مراسم لغو نشد.

حجت الاسلام فرحناکی افزود: امروز هم شرایط به خاطر شیوع بیماری کرونا تغییر کرده و طبیعتاً نمی‌توان به مانند سال‌های گذشته عزاداری کرد اما به طور قطع مسئولین بهداشتی با برگزاری آن مخالفت نکرده‌اند، بلکه شرایطی را تعیین کرده اند و این شرایط هم معقول است. رعایت بهداشت و نظافت در دین اسلام یک اصل است و همانطور که پبامبر فرموده است: "النظافة من الایمان" نظافت شعار دین ماست و حتی مثلاً تأکید شده است که روز جمعه اختصاص به نظافت شخصی داشته باشد. بنابراین اصول بهداشتی باید طبق دستور العمل‌ها و فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود و جمعیت در فضای باز حضور داشته باشندتا انشالله موجب تعطیلی مراسم عزاداری حضرت سیدالشهداء نشود.

کارشناس امور دینی با اشاره به موضوع کمک‌های مؤمنانه و مواسات تصریح کرد: هدف از نذری دادن و برپایی هیئت نباید این باشد که فقط شکم‌ها سیر شوند، مهم این است که به وضعیت اقتصادی مردم توجه شود و قبل از آن نسبت به شعایر محرم معرفت افزایی شود.  فردی نزد امام حسین(ع) نیازی را طلب کرد امام فرمود سؤالی می پرسم اگر پاسخ دادی نیاز شما را برطرف می‌کنم، عرض کرد چون شمایی از چون منی سؤال بپرسد؟ امام فرمود: "المعروف بقدر المعرفة".  هم راستا با اطعام و کمک‌های اقتصادی که انجام می‌شود باید همانطور که قرآن می‌فرماید: «یعلمهم الکتاب و یزکیهم» معرفت افزایی هم وجود داشته باشد. تمام ارزش‌هایی که خداوند برای اعمال انسان قرار می دهد براساس معرفت است.

وی در ارتباط با اینکه چگونه بانیان هیئت‌ها و نذری‌جات می‌توانند در شرایط کرونایی امسال که توزیع غذای گرم محدودیت دارد، نذری‌های خود را به صورت هدفمند مدیریت کنند گفت: در وهله اول باید نحوه نذر بانی را در نظر بگیریم؛ یعنی اگر انسان نذر کرده است که منحصراً غذای گرم بدهد و اکنون واقعاً نمی‌شود غذای گرم داد، خوب نذر ساقط می‌شود، مانند اینکه فردی اگر روزه ماه رمضان را عمداً نگیرد، یکی از کفاره‌ها این است که برده آزاد کند، اما اگر برده ای وجود نداشت دیگر آن کفاره ساقط می شود، اما اگر فرد نذر عامی دارد و اطعام را محدود به غذای گرم نکرده است می تواند مواد اولیه آن را میان نیازمندان توزیع کند و یا در قالب بسته‌های فرهنگی نذر خود را ادا کند، یعنی هم بسته های معیشتی و هم بسته‌های فرهنگی باشد تا موضوع اقتصادی و کمک‌های مؤمنانه و معرفت افزایی همسو باهم انجام گیرد.

حجت الاسلام فرحناکی در پایان با تاکید براینکه وظیفه اصلی ما پرهیز از انجام گناه است، گفت: رسانه های ما باید افکار عمومی را به سمت بندگی و اطاعت خدا و دوری از گناه سوق دهند. رعایت مسائل بهداشتی مورد تاکید است و باید اجرا شود، اما حضرت امیر(ع) در دعای کمیل می فرماید: "اللهم اغفر لی الذتوب التی تنزل البلا" خدایا گناهانی را ببخش که موجب نزول بلا می‌شود. بنابراین ویروس کرونا در زمره بلایاست و برای اینکه این بلا زوال یابد باید گناهان را ترک کنیم لذا باید اقدامات عملی و فرهنگ سازی برای ترک گناه افزایش یابد و از طرفی هم برای ظهور امام زمان(عج) دعا کنیم که فرج به دست ایشان است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.