معاون پردازش و دفع سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در رابطه با نحوه عملکرد سازمان پسماند شهرداری تهران در روزها و ماه‌های شیوع کرونا در کشور توصیحاتی ارائه کرد.

ماسک، دستکش‌ و پسماند کرونایی چگونه دفع می‌شوند؟

قدس آنلاین؛ این روزها که بیشتر صحبت از روش‎های پیشگیری از ابتلا به کرونا و آمار مرگ میر و مبتلایان است، شاید کمتر کسی به سرنوشت زباله‌های عفونی حاوی ویروس کرونا که هر روز در مکان‌های مختلف تولید می‌شود، فکر کند.

یکی از شاخصه‌های برآورد میزان موفقیت یک شهر در مسیر هوشمندسازی، دفن ایمن زباله‌هایی است که روزانه تولید می‌شود، نحوه دفن برخی پسماندها اهمیت بیشتری دارد زیرا حاوی موادی است که می‌تواند تا مدت زیادی در طبیعت باقی بماند و موجب انتقال بیماری و آلودگی به محیط زیست شود.این زباله‌ها می‌تواند حاوی انواع ویروس و میکروب‌هایی باشد که در صورت جمع آوری و دفن غیر اصولی نه تنها طبیعت بلکه محیط شهری را نیز آلوده کند.

«حسین حیدریان» معاون پردازش و دفع سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در رابطه با نحوه عملکرد سازمان پسماند شهرداری تهران در روزها و ماه‌های شیوع  کرونا به قدس آنلاین گفت: پسماندهای پزشکی که از بیمارستان‌ها می‌آیند چه از بخش‌های عفونی و چه از بخش‌های غیر عفونی همه اینها از نظر ما پسماند عفونی محسوب می‌شوند و وارد سلول دفن بهداشتی ما می‌شوند که جدا از لنسیل پسماندهای خانگی هستند. این بخش لاینربندی و عایق بندی شده و با استفاده از یک پروتکل بهداشتی خاص با خاک و آهک دفن می‌شوند.

وی افزود: ما پیشتر درباره ماسک و دستکش و دستمال کاغذی که در شرایط کنونی شیوع کرونا بیش از قبل مورد استفاده عموم و مصرف خانگی قرار دارد و وارد زباله‌های عادی می‌شود، در قالب آموزش‌های شهروندی و موشن‌گرافی ها و محتوی اموزشی که در این رابطه تهیه شده است، به مردم گفتیم که اینها را در کیسه‌های جداگانه قرار بدهند .

حیدریان ادامه داد: این بخش از زباله‌ها بعد از حمل و رسیدن به مقصد از اول خط پردازش جدا می‌شود و وارد سلول دفن بهداشتی می‌شود. شهروندانی که این کار را رعایت نمی‌کنند و این دست از زباله‌ها را همراه با سایر زباله‌های عادی در یک کیسه قرار می‌دهند بازهم در همان مرحله اول پردازش این کیسه ها توسط کیسه بازکن هایی که تعبیه شده است باز می‌شوند و دستمال و دستکش و ماسک توسط چنگک‌های مخصوصی به صورت نیمه مکانیزه از بین دیگر زباله‌ها تفکیک می‌شود و دوباره بارگیری شده و به سلول دفن زباله بهداشتی و عفونی ما منتقل می‌شود و در آنجا بر اساس پروتکل ابلاغیه وزارت بهداشت یعنی استفاده دوبرابری از آهک و پوشش روزانه خاک دفن می‌شوند.

معاون پردازش و دفع سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در رابطه با میزان نقش نیروی انسانی در سیستم تفکیک زباله و احتمال ابتلای آنها به ویروس کرونا از طریق همین زباله‌های بهداشتی، تصریح کرد: خوشبختانه تاکنون هیچ موردی از ابتلای همکاران ما به کرونا در سیستم دفن زباله و پسماند گزارش نشده است چون پروتکل‌های سختگیرانه بهداشتی را در این حوزه رعایت می‌کنیم. درواقع در قسمت سلول دفن بهداشتی ما، همکاران از ضمن استفاده از ماسک‌های مخصوص و علاوه بر لباس کار از گان‌های مخصوص مشابه همان گان‌هایی که پرسنل درمان می‌پوشند، استفاده می کنند. درواقع کار در این بخش کاملاً مکانیزه است و هیچ گونه تماس انسانی و دستی همکاران ما با زباله های بهداشتی ندارند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.