دبیرکل و رییس شورای مرکزی اتحادیه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی غیر دولتی و غیر انتفاعی کشور در مشهد گفت: امسال حدود ۱۰ تا ۲۲ درصد به میزان شهریه دانشگاهها افزوده می‌شود که این رقم پارسال ۲۵ درصد بوده است.

افزایش ۱۰ تا ۲۲ درصدی شهریه دانشگاههای غیردولتی

به گزارش قدس آنلاین، علی آهون منش روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در مشهد افزود: با توجه به شرایط کرونا و مشکلات اقتصادی خانواده‌ها شهریه این دانشگاهها در سال تحصیلی جدید نسبت به نرخ تورم و میزان افزایش شهریه پارسال افزایش نیافته است.

وی با بیان این که اتحادیه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیر انتفاعی به هیات‌های امنا اعلام کرده است بسته به موقعیت هر دانشگاه می‌توانند شهریه را افزایش دهند ادامه داد: توصیه کردیم با توجه به موضوع کرونا و مشکلات اقتصادی خانواده‌ها، این افزایش بیشتر از پارسال نباشد.

رییس شورای مرکزی اتحادیه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی غیر دولتی و غیر انتفاعی کشور  با اشاره به وضعیت خوابگاههای دانشجویی در شرایط کرونا و بازگشایی دانشگاهها هم گفت: دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا این است که در هر اتاق بسته به وسعت آن یک یا دو نفر حضور داشته باشند.

آهون منش افزود: دانشگاهها و موسسات غیردولتی و غیر انتفاعی ۱۰ درصد دانشجویان کشور را شامل می‌شوند که از این میزان به طور میانگین ۱۲ درصد خوابگاهی هستند و با این وضعیت دانشگاه‌های بزرگ هم در این زمینه اتاق کم می‌آورند و به همین دلیل دانشگاههای دولتی اعلام کردند ترم اول سال آینده را مجازی برگزار خواهند بود.

وی ادامه داد: در دانشگاههای غیر دولتی و غیر انتفاعی اعلام کردیم اگر می‌توانید ضوابط بهداشتی را رعایت کنید این اقدام انجام در غیر این صورت به توصیه ستاد ملی مقابله با کرونا عمل شود.

دبیرکل اتحادیه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی غیر دولتی و غیر انتفاعی کشور با اشاره به تعویق کنکور سراسری هم گفت: آمادگی داریم همه فضاهای دانشگاههای خود را برای برگزاری کنکور و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی مورد نیاز در اختیار مسوولان مربوطه قرار دهیم.

آهون منش افزود: آموزش عالی دولتی خیلی گران است لذا می‌توانند بخشی از سرانه هر دانشجو را در اختیار این دانشگاهها قرار دهند تا دانشجویان حتی رایگان درس بخوانند و در بخش دولتی دست کم ۱۵۰ میلیون ریال سهم هر دانشجو است که با نصف این مبلغ می‌توان در دانشگاههای غیردولتی تحصیل کرد.

وی ادامه داد: با توجه به کم شدن تعداد ورودی به دانشگاهها پنج سال است مجوز تاسیس دانشگاه جدید داده نشده است  و طی سه سال اخیر هم تعداد دانشگاههای غیردولتی و غیر انتفاعی از ۳۵۸ دانشگاه به ۲۹۷ دانشگاه رسیده است و بقیه تعطیل شده اند این در حالی است که در تمام دنیا دانشگاه‌های بخش خصوصی حرف اول را می‌زنند و این ظرفیت در دانشگاههای بخش خصوصی ما هم وجود دارد.

دبیرکل اتحادیه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی غیر دولتی و غیر انتفاعی کشور گفت: هم اینک حدود یک میلیون صندلی خالی در دانشگاه‌ها وجود دارد و تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها برای پر کردن آنها کفایت نمی‌کنند. بنابراین در دانشگاههای غیر دولتی و غیر انتفاعی ادعا داریم اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی در جامعه شکل بگیرد بخش خصوصی می‌تواند وظایف ملی را از دولت تحویل بگیرد بدون این که دولت مجبور باشد یک ریال در این قسمت سرمایه گذاری کند.

آهون منش افزود: کیفیت آموزش در دانشگاه‌های غیرانتفاعی بالاست و آمادگی داریم در صورت تمایل دولت در جاهایی که قابلیت واگذاری آموزش وجود دارد با تمام توان عهده‌دار شویم.

وی ادامه داد: دولت در شرایط حاضر امکان پرداختن به آموزش عالی در حد مطلوب را ندارد. در تمام دولت‌ها و ادوار هر چند بودجه آموزش عالی اضافه شده اما نسبت به تورم این افزایش، سراشیبی بوده است اما بخش خصوصی سرمایه و نیروی لازم را دارد و اعلام آمادگی می‌کند که به دولت کمک کند. دبیرکل اتحادیه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی غیر دولتی و غیر انتفاعی کشور گفت: می توان تحصیلات مقاطع پایین‌تر را به دانشگاههای غیردولتی و غیر انتفاعی واگذار کرد تا دولت بتواند در مقاطع بالاتر و پژوهش و آزمایشگاهها سرمایه‌گذاری کند.

آهون منش افزود: در خصوص تحصیل در دانشگاهها هم در تمام دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که کرونا بخشی از زندگی در یک تا سه سال آینده خواهد بود بر همین اساس وزارت علوم اجازه داده است آموزش‌ها تلفیقی و از راه دور باشد یعنی در زمان وضعیت سفید کلاسها حضوری، در زمان وضعیت زرد تلفیقی و در زمان وضعیت قرمز از راه دور خواهد بود.

وی ادامه داد: در ماجرای کرونا و آموزش مجازی قرار بر این بود که پهنای باند در اختیار دانشگاهها قرار گیرد اما با توجه به این که وزارت ارتباطات این  وظیفه را به شرکت‌های بخش خصوصی محول که در نتیجه این کار برای دانشگاهها هزینه بر شد از این رو این موضوع را با معاون اول رییس جمهوری مطرح کردیم تا پیگیری شود. 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.