سردیس "محمدقاسم قاسمی گنابادی" چهره تاریخی، ادیب و شاعر قرن دهم هجری قمری عصر سه‌شنبه طی در گناباد رونمایی شد.

سردیس یکی از مفاخر ادبی در گناباد رونمایی شد

به گزارش قدس آنلاین، فرماندار گناباد در این مراسم، این شهرستان را با توجه به ظرفیتها و قدمت تاریخی و فرهنگی ارزشمند خود جزو مناطقی توصیف کرد که بزرگان زیادی را در عرصه‌های مختلف علمی و فرهنگی در دامن خود پرورانده و بیان کرد: آثار آنان همچنان در بستر فرهنگ و هنر کشورمان جاری است و باید این هنرمندان و بزرگان به عنوان هویت مهم ایرانی به نسل فعلی در جامعه شناسانده شوند.

حامد قربانی افزود: یکی از مواردی که شهرهای خراسان رضوی در آن رقابت می‌کند بحث اندیشمندان، مفاخر و بزرگان است که به عنوان آثاری جاودان ثبت شده و اجازه نمی‌دهند این آثار گرانبها و این افرادی که جزو گنجهای پنهان محلی هستند به فراموشی سپرده شده و دیگر کشورها از آن سوءاستفاده کنند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گناباد هم در مراسم رونمایی ادیب محمدقاسم قاسمی به برگزاری دو سال پیش مراسم بزرگداشت "خواجه اختیارمنشی گنابادی" اشاره و بیان کرد: مراسم مشابهی برای قاسمی گنابادی شاعر و ادیب قرن دهم در دستور کار قرار گرفت.

حمیدرضا مهدوی‌مقدم افزود: این مراسم قرار بود همزمان با "هفته فرهنگ و هنر گناباد" اسفند ماه پارسال برگزار شود اما بخاطر شیوع ویروس همه‌گیر کرونا برگزاری آن لغو شد.

وی همچنین مهمترین هدف رونمایی سردیس قاسمی گنابادی را معرفی این شاعر و ادیب به مردم، نسل جوان و تکریم مفاخر ادبی و فرهنگی این منطقه ذکر کرد.

"محمدقاسم قاسمی حسینی گنابادی" شاعر و ادیب قرن دهم هجری قمری در عصر صفوی، از اهالی گناباد بود که دانشهای عقلی و ریاضی را نزد "غیاث‌الدین منصوری دشتکی شیرازی" دانشمند و حکیم دوره صفوی و وزیر شاه طهماسب فراگرفت و سپس به خدمت شاه اسماعیل صفوی در آمد و به دنبال آن به دربار شاه طهماسب صفوی راه یافت و از شاعران دربار شد و به دستور او "شاهنامه" خود را سرود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.