بدون شک تا الان کنکور ۹۹ پرحاشیه‌ترین کنکور در تاریخ برگزاری این آزمون به‌حساب می‌آید. آزمونی که از همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا در کشورمان حاشیه‌ساز شده بود و حاشیه‌های آن تا همین امروز هم ادامه‌دار بوده است.

پایان کابوس کنکور

محمد تربت‌زاده/

بدون شک تا الان کنکور ۹۹ پرحاشیه‌ترین کنکور در تاریخ برگزاری این آزمون به‌حساب می‌آید. آزمونی که از همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا در کشورمان حاشیه‌ساز شده بود و حاشیه‌های آن تا همین امروز هم ادامه‌دار بوده است. مسئولان برگزاری کنکور بارها این آزمون را به تعویق انداختند تا اینکه بالاخره حدود یک هفته پیش، در میان اعتراض‌های مکرر داوطلبان، زمان برگزاری آزمون قطعی شد. هرچند اعتراض‌های داوطلبان به برگزاری کنکور در شرایطی که کرونا بیشتر از همیشه در کشورمان قربانی می‌گرفت، تمامی نداشت اما بُعد مثبت قطعی شدن زمان برگزاری آزمون این بود که داوطلبان از کابوس‌های چندماهه برگزاری کنکور، استرس و ده‌ها مشکل دیگر رهایی یافته بودند و می‌دانستند در تاریخ مشخصی باید برای حضور در کنکور آماده باشند. در این شرایط اما مسئولان به طور ناگهانی اعلام کردند برگزاری کنکور یک‌بار دیگر به تعویق افتاده و معلوم نیست چه زمانی برگزار شود!

قطعاً برگزار خواهد شد

حدود دو هفته پیش بود که مسئولان وزارت علوم و سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان متولیان برگزاری کنکور به همراه برخی نمایندگان و رؤسای کمیسیون‌های بهداشت و آموزش مجلس شورای اسلامی دور هم جمع شدند تا در زمینه برگزاری یا عدم برگزاری کنکور تصمیم نهایی را اتخاذ کنند.

همزمان با این ماجرا، داوطلبان کنکور هم چندین هشتگ مختلف را در توییتر فارسی داغ کرده بودند تا مسئولان را برای تعویق زمان برگزاری کنکور زیر فشار قرار دهند. در نهایت وزیر بهداشت به عنوان رئیس ستاد مقابله با کرونا ضمن تأکید بر موضع برگزاری آزمون‌ها در تاریخ مقرر، اعلام کرد: «مقرر شد با توانمندی و قدرت، کنکور سراسری در تاریخ مقرر یعنی ۳۱ مرداد برگزار شود که هم داوطلبان و خانواده‌های آن‌ها از اضطراب بیرون بیایند و هم اینکه تکلیف برگزارکنندگان کنکور روشن شود».

دکتر نمکی درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی که اصلی‌ترین دغدغه داوطلبان به‌حساب می‌آید هم گفت: «پروتکل‌های بهداشتی برگزاری کنکور را سختگیرانه‌تر از آزمون دکترا که برگزار شد، پیش‌بینی می‌کنیم و درنهایت با سختگیری بیشتر در سه مرحله «نقل و انتقال داوطلبان به حوزه‌های امتحانی»، «داخل حوزه‌های امتحانی» و «هنگام خروج از حوزه و بازگشت به منزل» پروتکل‌ها را سختگیرانه‌تر دنبال می‌کنیم».

وزیر بهداشت در پایان تضمین داد که حتی یک نفر هم در جریان برگزاری کنکور، به کرونا مبتلا نشود!

رتبه‌ها را در اعلامیه ترحیم درج کنید!

هرچند برخی از داوطلبان همچنان به این تصمیم مسئولان معترض بودند اما بسیاری از داوطلبان که از بلاتکلیفی‌های پی در پی خسته شده بودند، بالاخره به آرامش روحی و روانی رسیدند و تصمیم گرفتند به جای غر زدن، خودشان را برای کنکور آماده کنند.

 همزمان با این ماجرا اما بسیاری از داوطلبان، یک‌بار دیگر توفان توییتری به راه انداختند و از مسئولان خواستند برگزاری کنکور را به تعویق بیندازند. در ادامه چند نمونه از توییت‌های منتشر شده توسط کاربران را می‌خوانید: «با این وضعیت من اگه کنکور داشتم این چند روز آخر تا کنکور رو می‌ذاشتم به خوندن مفاتیح و منتخب ادعیه، احتمالاً بعد کنکور باید جواب نکیر و منکر رو بدم... ‌لااقل امسال نتیجه کنکور رو سریع‌تر اعلام کنید تا رتبه داوطلب تو اعلامیه‌ ترحیمش درج بشه».

باز هم تعویق

با وجود تمام اعتراض‌ها اما کنکورهای دکترا و ارشد برگزار شد تا داوطلبان کنکور کارشناسی هم به این نتیجه برسند که اعتراض‌هایشان بی‌فایده است. درحالی که تقریباً همه‌ داوطلب‌ها بی‌خیال اعتراض شده و درحال آماده‌سازی خودشان برای کنکور بودند، ناگهان در نیمه شب یکشنبه، وزیر بهداشت با انتشار یک پست اینستاگرامی خبر از تعویق مجدد این آزمون داد! نمکی نوشته بود: «وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کردند اجرای پروتکل‌های سختگیرانه در این زمان کوتاه امکان‌پذیر نیست. به مسئولان برگزاری کنکور اعلام کردم اگر نمی‌توانید این دستورالعمل‌ها را به درستی اعمال کنید با برگزاری کنکور در این تاریخ مخالفم و تأکید می‌کنم که کنکور در زمانی دیگر برگزار شود. تأکید می‌کنم کنکور را به زمانی موکول کنید که می‌توانید از لحاظ فضا و امکانات، تمام ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت را فراهم کنید. البته پیشنهاد وزارت علوم تعویق یکماهه برگزاری کنکور بود که در ستاد ملی مقابله با کرونا بررسی می‌شود».

سؤال‌ها لو می‌رفت

بسیاری از کنکوری‌ها در ابتدا این پست وزیر را گذاشتند به حساب مخالفت رسمی او با برگزاری کنکور و احتمال دادند انتشار این پست به منزله همدلی با کنکوری‌ها باشد نه لغو رسمی این آزمون. اما در ادامه، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور هم در مصاحبه با ایسنا تعویق کنکور را تأیید کرد. رئیس سازمان سنجش دلیل تعویق مجدد کنکور را این‌طور توضیح داده بود: «در چند روز گذشته پروتکل‌های بهداشتی تغییر کرد و وزارت بهداشت برای برگزاری کنکور سراسری دو شرط گذاشت. این در حالی بود که سازمان سنجش بسته‌بندی سؤالات کنکور را تمام کرده و در مرحله ارسال آن به استان‌ها و شهرهای محل برگزاری کنکور براساس پروتکل‌های کارشناسی ارشد بود».

رئیس سازمان سنجش درخصوص شروط وزارت بهداشت برای برگزاری کنکور سراسری هم گفته بود: «نخستین شرط وزارت بهداشت این بود که فاصله صندلی‌ها باید به دو متر افزایش یابد که امکان فراهم کردن فضایی با این شرایط برای ما مقدور نبود. شرط دوم وزارت بهداشت این بود که در استان‌های گرمسیری سالن‌ها باید سطح اشغال ۲۰ درصدی داشته باشند که این مورد نیز با توجه به ظرفیت مراکز برگزاری کنکور برای ما مقدور نبود».

خدایی در ادامه توضیح داده بود که پروتکل‌های جدید وزارت بهداشت موجب لو رفتن سؤالات کنکور می‌شد: «در صورتی که می‌خواستیم موارد مورد نظر وزارت بهداشت را اجرایی کنیم، اتفاقی می‌افتاد که خط قرمز ما بود و آن این بود که حتی در صورت تأمین فضای کافی و ایجاد فاصله ۲ متری بین داوطلبان، باید سؤالات کنکور به ۳۹۰ شهر ارسال می‌شد و در آنجا بر اساس فاصله‌گذاری جدید، پلمب سؤالات باز می‌شد و دفترچه‌ها مجدد مرتب می‌شدند که در این صورت احتمال لو رفتن سؤالات کنکور افزایش می‌یافت».

بگذارید این کابوس تمام شود

پس از این بود که یک‌بار دیگر هشتگ‌های مرتبط با کنکور یکی پس از دیگری به ترندهای توییتر تبدیل شد. این‌بار اما برخلاف تصور مسئولان، عمده پیام‌های منتشر شده، در انتقاد از تعویق کنکور بود! بسیاری از داوطلبانی که تا هفته‌های گذشته درخواست تعویق کنکور را داشتند، حالا بابت تعویق این آزمون از مسئولان گلایه می‌کردند! دلیل این موضوع هم بلاتکلیفی و فشار روحی و روانی‌ است که در اثر بی‌برنامگی مسئولان به داوطلبان وارد می‌شود. با وجود این، اما کاربران فضای مجازی درحال حاضر دو دسته می‌شوند. عده‌ای که با تعویق کنکور موافقند و عده‌ای که اعصابشان حسابی بابت تعویق‌های پی در پی خرد شده و به قول خودشان حاضرند کرونا بگیرند اما از شر کنکور خلاص شوند!

در ادامه تعدادی از پیام‌های منتشر شده توسط مخالفان تعویق کنکور را می‌خوانید: «نمایندگان و مسئولان وزارت بهداشت به جای تلاش برای تعویق کنکور کمک کنند تا این آزمون با رعایت اصول بهداشتی برگزار شود... چرا این‌قدر با روح و روان بچه‌های مردم بازی می‌کنید!؟ مسئولان در جریان استرس‌ها و فشارهای ناشی از کنکور هستند؟ قسمتان می‌دهم زمان برگزاری این آزمون را به تعویق نیندازید. بگذارید این‌کابوس تمام شود... از تعویق کنکور خوشحالید؟ می‌دونید موج بعدی کرونا که شدیدتره توی پاییز میاد؟ می‌دونید ممکنه تا سال آینده شرایط برگزاری کنکور فراهم نشه و آینده تحصیلی خودتون در هاله‌ای از ابهام قرار بگیره؟ می‌دونید دوباره باید چقدر هزینه کلاس‌های کنکور کنید؟»

در این بخش‌ هم می‌توانید بخشی از پیام‌های موافقان تعویق کنکور سراسری را بخوانید: «طبق نظرسنجی‌ها ۹۷ درصد کنکوری‌ها موافق تعویق‌اند. تنها مافیای کنکور از بچه‌ها می‌خوان مخالف تعویق کنکور باشن... درود بر مسئولانی که برای حفاظت از جان بچه‌ها تلاش می‌کنند... واقعاً حاضرید جونتونو به خطر بندازید واسه اینکه از شر کنکور راحت بشید؟ پذیرش یک دانشگاه درجه یک وقتی زیر خاک باشین به دردتون نمی‌خوره!»

درماندگی و استیصال

با وجود تمام این حواشی به نظر می‌رسد برگزاری کنکورهای سراسری تقریباً به معضل بزرگی برای داوطلبان، خانواده‌های آن‌ها و همچنین مسئولان تبدیل شده است. چرا که از یک طرف برگزاری این آزمون می‌تواند سلامت جسمی داوطلبان را به خطر بیندازد و تبعات جدی به دنبال داشته باشد و از طرف دیگر نمی‌شود کنکور را بیش از این به تعویق انداخت، چرا که در وهله اول فشار روحی مضاعفی به داوطلبان وارد می‌شود، دوم نمی‌توان تاریخ مشخصی برای پایان یافتن محدودیت‌های کرونایی تعیین کرد و سوم اینکه نمی‌توان آغاز سال تحصیلی در دانشگاه‌ را بیش از اندازه به تعویق انداخت، چراکه روند تحصیل داوطلبان در آینده، دچار مشکل می‌شود.

این درماندگی و استیصال میان خود داوطلبان هم اختلاف‌نظر ایجاد کرده و آن‌ها را به گروه‌های موافق و مخالف تعویق کنکور تقسیم کرده است. در این میان هیچ‌جوره نمی‌شود تعیین کرد که برگزاری یا تعویق کنکور، کدام‌یک واقعاً به نفع داوطلبان خواهد بود!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بچه کنکوری ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    4 14
    هر کسی که اینقدر می ترسه کنکور نده .
  • حمید ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    0 9
    وقتی همه جا اعلام میشه با خنک تر شدن هوا وضعیت کرونا بدتر میشه تعویق کنکور واقعا کار احمقانه ای خواهد بود
  • حسن ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    3 2
    باشه بچه کنکوری شجاع تو برو ما هواتو داریم
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    4 0
    باخنک شدن هوامیشه ماسک رو 4ساعت تحمل کرد خواستار تعویق کنکور تاخنک شدن هوا
  • نسترن ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    3 1
    تعویق کنکور دلیلی مهم تر از اینکه زحمات کل بچه های جنوب کشور هدر میره؟؟ چطوری ماسک بزنیم و کنکور بدیم چطوووووری؟ خیلی بی رحم هستین
  • مجید ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    4 0
    کنکور که اول اخربرگزارمیشد اما از سازمان سنجش تقاضاداریم جلوی تقلبی باگوشی عده ای از دانش اموزان سواستفاده گر را بگیرد از ردیاب گوشی یاقطع اینترنت استفاده شود درهمه حوزه هاودرهمه شهرها تاحق کشی نشود الان بعضی هابخاطر فاصله اجتماعی وعدم بازدید بدنی درصدد این کارهاهستند
  • مجید ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    1 0
    ازسازمان سنجش تقاضاداریم به مسائل امنیتی کنکور سختگیری کرده ودرتمام شهرهاوحوزه هااز ردیاب گوشی ویاقطع اینترنت استفاده نمایند تاحق کشی نشودمتشکریم
  • علی ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    3 0
    امنیت سوالات چه میشود وزیر علوم و رییس سنجش گفتند اگر تعداد حوزه ها افزایش پیدا کند به دلیل اینکه دسته بندی سوالات بر اساس هر حوزه صورت گرفته باید تغیر کند که اگر دسته بندی ها قبل از شروع آزمون صورت گیرد سوالات لو میرود ( رییس سنجش گفت من لو نرفتن سوالات را تضمین نمی کنم) پس باید تغیر دسته بندی سوالات در قرنطینه صورت بگیرد که این کار یک ماه زمان میبرد ! حال میخواهند تعداد حوزه ها را افزایش بدهند ولی دسته بندی ها را تغییر ندهند در کنکور معمولی سوالات لو میرفت دیگر چه برسه به الان !!!!
  • مریم ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    0 3
    شما خودتو هی عجیب غریب تصمیم میگیرین کسایم ک مخالفن با برگزاری کنکور هیچکدوم درس نخوندن وگرنه کسی ک آمادگی لازمو داشته باشه حاظر بین فوتی های کورناهم آزمونشو بده
  • ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    1 0
    در روز کنکنور اینترنت قطع بشه تا حق کسی ضایع نشه
  • علی ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    2 0
    خودتون میگید نمیتونیم پروتکل ها رو رعایت کنیم ستاد میگه نه میتونید؟
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    0 2
    باسلام ،لطفا زودتر کنکور رو بر گزار کنید ،بس کنید این قدر با روح و روان بچه هامون بازی نکنید.همه آزمون هاوکنکورها بر گزارشد انشالله کنکور سراسری هم بارعایت پروتکل های بهداشتی در موعد مقرر بر گزارمی شودوبه تمام این حرف و حدیث ها خاتمه داده می شود
  • دانیال ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    3 0
    جام جهانی به یک سال بعد انتقال یافت اهدای توپ طلا به یک ماه بعد انتقال یافت المپیک به یک سال دیگر انتقال داده شد اما کنکور با وجود کرونا برگزار خواهد شد