شکل‌گیری تشکل‌ها، زمینه‌ساز شکل‌گیری مشارکت‌های اجتماعی است. در آستان قدس رضوی که ارتباط پیوسته‌ای با اقشار مختلف جامعه دارد، این مهم، به عهده مؤسسه جوانان گذاشته شده است.

طراحی الگوی تربیتی جوان، با پشتوانه بیانیه گام دوم

قدس آنلاین: «مؤسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی» حالا با نام «مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی» پیگیر همین مأموریت است. به مناسبت بیست و دوم مردادماه، روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی، پای صحبت‌های «مجتبی مختاری» مدیر عامل این مؤسسه نشسته‌ایم.  

چه ضرورتی داشت مؤسسه‌ جوانان در آستان قدس رضوی تشکیل شود؟

مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی در سال ۱۳۷۶ با نام «مؤسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی» به دستور تولیت فقید آستان قدس رضوی و با هدف برقراری ارتباط، بررسی و حل مشکلات جوانان، کوشش برای یافتن راه‌های مقابله با تهاجم فرهنگی غرب، ارتقای سطح آگاهی و معرفت دینی و اجتماعی جوانان تأسیس شد.

این نیازها، هنوز از مهم‌ترین نیازهای جامعه جوان کشور است. اکنون نیز با توجه به خلأهای موجود در حوزه تربیت معرفتی جوانان در سراسر کشور و نبود تعریف صحیح مجموعه‌ای با این دغدغه در سطح کشور، این مؤسسه در تلاش است در راستای بیانیه گام دوم انقلاب، با طراحی قالب‌های مختلف تربیتی که برای جوانان و نوجوانان جذاب نیز باشد، معارف اسلامی کاربردی را برای این قشر از جامعه ارائه کند.

یعنی سیاست‌گذاران این مجموعه، راهبردهایشان را متناسب با نیازها به‌روز کرده‌اند؟

بله. مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی از سه سال گذشته با رویکردی تربیتی فصل تازه‌ای از فعالیت‌های خود را برنامه‌ریزی و با هدف تقویت بنیه معرفتی و اعتقادی جوانان و نوجوانان کشور و آشنایی آنان با سبک زندگی اسلامی اقدام به تعریف الگوی تربیتی برترین آرزو کرد. این مؤسسه در این مدت با توجه به رسالت‌های جدید تعریف شده و با استفاده از گروه تحقیقاتی و پژوهشی در بخش تأمین زیرساخت نرم‌افزاری، محتوایی مناسب برای یک الگوی تربیتی ویژه جوان و نوجوان در قالب هفت جلد کتاب تربیتی- معرفتی مبتنی بر علوم عقلی و مبانی «علامه طباطبایی» تولید کرده است.

مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی بنا به تأکیدات و دغدغه جدی تولیت آستان قدس و رسالت و وظیفه اصلی مجموعه، همت خود را بر گسترش هر چه بیشتر این معارف گذاشته و دبیرخانه‌ای با نام «برترین آرزو» برای طراحی و برنامه‌ریزی ارائه این الگوی تربیتی به مجموعه‌ها و هسته‌های خودجوش مردمی که در راستای معرفت‌افزایی جوانان و نوجوانان سراسر کشور فعالیت می‌کنند، قرار داده است.

با توجه به اهمیت موضوع طی سه سال گذشته این محتوا توسط استادان مجرب و آموزش‌دیده برای ۴هزار دانش‌آموز نخبه و استعداد درخشان سراسر کشور در دوره‌ای با نام «هفت روز در بهشت» تدریس و اشکال‌ها و البته شبهات آن در یک نظام ارزشیابی مستمر برطرف شد. از طرفی این محتوا برای ارائه نظر و پیشنهاد در اختیار شماری از علمای قم و مشهد قرار گرفت که به اتفاق مورد نظر و تأیید آنان بود و همگی با اذعان به خلأ موجود در کشور برای اینچنین محتوایی که معارف کاربردی را برای قشر جوان و نوجوان ساده‌سازی کرده باشد بر فراگیری آن تأکید کردند.

دوره‌های هفت روز در بهشت کجا برگزار شدند؟

این دوره‌های آموزشی عمدتاً در فضاهای اردوگاهی این مجموعه برگزار شدند.

یکی از دغدغه‌های این مجموعه که در این سال‌ها با همراهی تولیت‌های وقت آستان قدس رضوی به خوبی مدیریت شده، نیاز به فضای آموزشی اردوگاهی بوده که به لطف حضرت رضا(ع) هم‌ اکنون سه مجموعه اردوگاهی در اختیار این مؤسسه قرار گرفته و روزانه ظرفیت پذیرایی بیش از هزار نفر را بر عهده دارند؛ البته از ابتدای امسال و با شرایط ویژه کشور در مواجهه با ویروس کرونا فعالیت این مجموعه‌ها کاهش پیدا کرده که البته با تدابیر و برنامه‌ریزی انجام شده در ورود به حوزه آموزش مجازی، انرژی اصلی مؤسسه در این مدت برای این مسئله خرج شده است.

یکی دیگر از ملزومات فراگیری و گسترش محتوای تولید شده، تربیت استاد و مربی مسلط به این مباحث و ارتباط با جوان و نوجوان بود که این مجموعه در طول سه سال با برگزاری دوره‌های تربیت استاد و تربیت مربی برهان در سطح کشور، ضمن آموزش و تربیت استاد عقاید اسلامی و مربی نوجوان، بازوان تربیتی خود را در سراسر کشور تقویت کرد.

برنامه‌های مؤسسه در این روزهای کرونایی چگونه برگزار می‌شود؟

با شروع درگیری کشور با ویروس کرونا و تعطیلی مراکز آموزشی و فرهنگی، این مؤسسه از اسفند سال گذشته زیرساخت‌های لازم برای تغییر رویکرد خود از آموزش حضوری به آموزش مجازی را آماده کرد و در حال حاضر با راه‌اندازی سیستم جامع آموزشی خود همه کلاس‌ها و دوره‌های تعریف شده خود را به صورت مجازی در سطح کلان و تقریباً چهار برابر ظرفیت دوره‌های حضوری برگزار کرده که مورد استقبال بی‌نظیر مخاطبان قرار گرفته و با توجه به پشتیبانی آنلاین کلاس‌ها و نحوه برگزاری مرحله‌ای کلاس بازخورد بسیار مناسبی از سوی شرکت‌کنندگان نیز دربرداشته است.

می‌توان گفت این جهادی بود که خادمان فرهنگی حضرت رضا(ع) با تلاش شبانه‌روزی خود، تهدید تعطیلی دوره‌های تربیتی را به فرصت تبدیل کرده و حالا این مهم با صرف هزینه کمتر برای جامعه مخاطب هدف شامل نوجوانان نخبه و با دغدغه در این زمینه، طلاب و دانشجویان فعال در عرصه تربیت جوان و نوجوان و در سطح وسیع‌تر در حال برگزاری است.

ارتباط این مؤسسه با تشکل‌ها و مجموعه‌های مرتبط با جوانان چگونه است؟

اساس حرکت و توسعه فعالیت‌ها در مؤسسه جوانان به‌ عنوان یکی از مجموعه‌های ذیل بنیاد کرامت رضوی که پیشران حرکت‌های اجتماعی و ارتباط با عموم مردم است، تعامل و مشارکت با تشکل‌های مردم‌نهاد آتش به اختیار است.

توانمندسازی، حمایت و ارائه خدمات و توسعه عملیات‌های فرهنگی تربیتی آستان قدس در کشور از جمله مأموریت‌های مؤسسه در این سال‌ها با تشکل‌ها بوده است که زیر سایه خورشید به‌ عنوان اقدام شاخص این سال‌های آستان قدس در دهه کرامت در ۲هزار نقطه از کشور و به همت ۳هزار مجموعه؛ نشست سراسری هسته‌های خودجوش مردمی با حضور بیش از یک هزار و ۱۰۰ مجموعه از سراسر کشور و اختصاص فضای اردوگاه امام رضا(ع) و مجتمع دانشجویی امام رضا(ع) و میزبانی از بیش از ۱۵۰ هزار نفر از مخاطبان مجموعه‌های مردمی در سطوح تشکل‌های محلی، مدرسه‌ای، دانشجویی و طلبه‌ای و... از جمله کارها و فعالیت‌های صورت گرفته در این مدت است.

سیزدهمین دوره جشن‌های مردمی زیر سایه خورشید امسال نیز به عنوان بزرگ‌ترین برنامه فرهنگی دهه کرامت رضوی در کشور با شرایط ویژه و خاصی برگزار شد که با توجه به شیوع ویروس کرونا نگرانی‌ها از تعطیلی این مراسم، از مدت‌ها پیش به گوش می‌رسید که با توجه به مطالبه تشکل‌های مردمی در سراسر کشور و بررسی‌های انجام شده نسبت به نیاز معنوی مردم تصمیم به اجرای این برنامه‌ها با توجه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی گرفته شد که با عنایت ویژه حضرت علی بن موسی الرضا(ع) همه برنامه‌های تدارک دیده شده با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی وزارت بهداشت برگزار و انجام شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.