بانو و کارآفرین برتر تربت حیدریه توانسته در صنعت عروسک‌سازی با استفاده از مواد اولیه داخلی ضمن ممانعت از خروج ارز از کشور محصولاتی باکیفیت روانه بازار کند.

روایت یک تحول در صنعت عروسک‌سازی ایران

قدس آنلاین:  بانو و کارآفرین برتر تربت حیدریه توانسته در صنعت عروسک‌سازی با استفاده از مواد اولیه داخلی ضمن ممانعت از خروج ارز از کشور محصولاتی باکیفیت روانه بازار کند.

•       از دوخت عروسک تا صنعت عروسک‌سازی

او با اشتغال‌زایی برای بیش از ۵۰ زن زیر پوشش کمیته امداد جزو یکی از کارآفرینان برتر است که امروز با گسترش کارش به عنوان نخستین تولیدکننده عروسک کشور مطرح شده است.

«سمیه زنگنه» متولد ۱۳۶۴ در تربت حیدریه، متأهل و دارای سه فرزند است. او درباره شروع کارش می‌گوید: من به همراه خواهرم با توجه به علاقه‌ای که به صنعت عروسک‌سازی داشتیم این کار را به صورت دستی از سال ۸۶ شروع کردیم. آن زمان عروسک‌های پارچه‌ای و پولیشی می‌دوختم اما دو سال است که به صورت جدی و صنعتی عروسک‌های شبیه به انسان را تولید می‌کنم.

•       تولید روزانه بیش از هزار عروسک

او درباره میزان ‌تولیداتشان می‌افزاید: با دستگاه صنعتی تولید عروسکی که خریداری کردم هفته‌ای ۵۰۰ الی ۶۰۰ عروسک تولید می‌کنیم و خوشبختانه تولیداتمان به نحوی مطلوب مورد توجه بازار قرار گرفته است که دستگاه جدید ساخت عروسک را خریداری کرده‌ام و طی دو هفته آینده این دستگاه وارد مجموعه ما خواهد شد و روزانه بیش از یک هزار عدد میزان تولیدمان خواهد بود.

این بانوی کارآفرین پرتلاش با بیان این نکته که با توجه به استقبال از کارشان زمینه کار و تولید بیشتر مهیاست، اظهار می‌دارد: در حال حاضر فروش عروسک‌های تولیدی‌مان به مشهد، شیراز و اردبیل است اما با توجه به استقبال، پس از شروع به کار دستگاه جدید، نخستین تولیدکننده عروسک ایران خواهیم بود، زیرا رقم تولیدی‌مان روزانه به بیش از یک هزار عروسک خواهد رسید.

•       نخستین تولیدکننده عروسک

وی در ادامه با اشاره به این نکته که کارگاه عروسک‌سازی وی در شهرک صنعتی تربت حیدریه دایر است، بیان می‌دارد: خوشبختانه برای گسترش کارم بیش از ۳۰۰ میلیون تومان وام خودکفایی کمیته امداد به من‌ تعلق گرفت و در حال حاضر بیش از ۵۰ بانو و ۶ آقا زیر پوشش کمیته امداد با من در این کارگاه همکاری خوبی دارند.

این بانوی پرتلاش تصریح می‌کند: با توجه به عدم واردات عروسک به ایران، استقبال از تولید داخلی بیشتر است و در حال حاضر در ایران نخستین تولیدکننده عروسک هستم.

وی خاطرنشان می‌سازد: خوشبختانه مجدداً حدود ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات خوداشتغالی کمیته امداد برای ارتقای کارم به من تعلق گرفته است که در هفته‌های آینده امکان تولیدات بیشتر برای داخل و همچنین صادرات برای کشورهای اطراف را در برنامه کاری‌مان قرار داده‌ایم.

•       تولید، مونتاژ و دوخت لباس

سمیه زنگنه درباره تولید عروسک‌ها می‌گوید: مواد اولیه ساخت عروسک پودرهای PVC و روغن‌های مخصوص عروسک‌سازی است که پس از مخلوط کردن، در قالب‌های مخصوص ریخته می‌شود و مدت ۱۰دقیقه در آن می‌ماند و در واقع دستگاه در هر ۱۰ دقیقه ۲۵ عروسک تحویل می‌دهد که سپس کارهای مونتاژ بدن عروسک انجام می‌شود و همچنین وصل شدن موها که توسط دستگاه مودوز انجام می‌شود. همچنان لباس‌ها که جدا دوخته شده بر تن عروسک‌ها می‌شود.

•       تنوع در تولید

وی توضیح می‌دهد: طراحی و ایده لباس‌ها را خودم انجام می‌دهم و برش‌ها توسط همکاران مرد انجام می‌شود و خانم‌ها نیز دوخت آن‌ها را برعهده دارند. پارچه‌ها را از مشهد و تهران تهیه می‌کنم و هزینه تمام شده هر عروسک به ترتیب سایز و الگو از ۴۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است.

وی در خصوص سایز عروسک‌ها نیز می‌گوید: سایز عروسک‌ها ۴۰، ۵۵ و ۷۰ سانتی‌متر است که با دستگاه جدید امکان تولید عروسک‌هایی تا یک و نیم متر وجود دارد.

وی بیان می‌دارد: برخی از تولیداتمان هزینه بیشتری خواهد داشت زیرا امکانات بیشتری دارند که از جمله عروسک‌های هوشمند و یا آوازه‌خوان هستند.

این بانوی کارآفرین بخش اصلی تولیدات فعلی را عروسک‌های دختر و عروسک‌های نوزادی و پولیش و پارچه‌ای اعلام می‌کند و می‌افزاید: عروسک‌های تولیدمان عروسکی ساده اما زیباست که همه سعی‌مان بر تولید عروسک‌هایی است که کشور را از عروسک‌های وارداتی و یا شخصیت‌های غیرایرانی بی‌نیاز کند.

•       افزایش نیروی کار به بیش از ۱۰۰ نفر

وی خاطرنشان می‌سازد: به طور قطع در هفته‌های آینده و با راه‌اندازی دستگاه جدیدمان تولیدات چند برابر خواهد شد و بیش از ۵۰ بانو از کمیته امداد برای همکاری با مجموعه به ما ملحق خواهند شد.

او با بیان این نکته که چشم‌انداز آینده را با حضور بیش از ۱۰۰ نیروی کار می‌داند، می‌گوید: این کار زمینه افزایش تولید و ابتکار فراوانی دارد و به زودی ساخت اسباب‌بازی‌های دیگر هم به مجموعه‌مان اضافه خواهد شد.

او تأکید می‌کند: همه تلاشم بر این است که در آینده بتوانم با افزایش کار، اشتغال‌زایی بیشتری برای جوانانمان ایجاد کنم تا بدون هیچ دغدغه‌ای و با امنیت خاطر حداقل در شغل بتوانند تشکیل خانواده بدهند و از طرفی زنان سرپرست خانواده نیز نگران تأمین معاش خود و فرزندانشان نباشند و من بتوانم دستمزد بیشتری به آن‌ها بپردازم و در خوشحالی آن‌ها سهیم باشم.

خبرنگار: سرور ‌هادیان‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    0 0
    سلام میشه آدرس کارگاه شمارو داشته باشم که اگر بشه من برای شما کار کنم
  • زهرا راستروان ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    0 0
    ان شاءالله موفق و سربلند باشید واسه ما هم دعا کنید بتونیم در این زمینه موفق بشیم